Hardware test loopt vast op printplaat

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:55
Heb bij deze winkel een 2Gb setje PC2700 geheugenbankjes gekocht. Blij als een kind ging ik deze vanmiddag plaatsen in mijn 17" Powerbook. Deze start op, maar liep vast zodra ik moest inloggen. Ik alle mogelijke combinaties van geheugen geprobeerd (heb dus ook nog 2x 512 liggen) maar niets hielp.

Ik de hardware test gedraaid, en daar wordt keurig aangegeven dat er 2 Gb (2x 1024 Mb) in de slots zit. So far so good. Als ik de test (snel of uitgebreid) start, blijft deze na een paar seconden al hangen op het item "Printplaat" (..wordt gecontroleerd..). Kan wachten tot ik een ons weeg maar na een half uur was 'ie daar nog steeds mee bezig, en muiscursor kon ik niet meer bewegen. Timer stond nog op "1 seconde bezig".

Raar toch? Dat de test het geheugen gewoon ziet, niets aan de hand, maar dat de test vastloopt op de printplaat :? Heb even zitten Googelen maar niets gevonden wat hiermee te maken kon hebben. Heeft iemand een idee? Met het oude (2x 512) geheugen kan ik gewoon opstarten, no problemo.

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Probeer eens in een andere PowerBook.

Ik hoop dat er gerantie op het geheugen zit 8)7

[ Voor 197% gewijzigd door TheovdS op 19-08-2005 21:14 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Dus je powerbook crashed nu ook al met het oude geheugen? Dat lijkt me dan in ieder geval niet helemaal normaal.

Op zich zou die hardware test wel kunnen crashen op een willekeurig moment als het geheugen gaar is, maar ik zou denk ik toch even contact op nemen met een Apple ServiceCentre als je nog garantie hebt.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Willem
Nee Powerbook crasht niet met het oude geheugen. Daar is niks mee aan de hand. Alleen zodra er 1 van de nieuwe SODIMMs bijkomt gaat 'ie klooien. Dat terwijl de hardware test na enkele seconde gewoon vastloopt.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Onder 'alle combinaties' versta je ook de betreffende reepjes individueel? Zorgen ze dan allebei los ook voor een crash?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je de mogelijkheid zou je kunnen proberen om het geheugen in een PC te zetten en dan memtest86+ er op los laten. Doet de hardware test het trouwens wel met het oude geheugen? Als dat nl. zo is ligt de oorzaak van je problemen toch wel bij het geheugen (joh :+). Zijn de contactpunten van het nieuwe geheugen misschien vuil?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Daedalus schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 22:33:
Als je de mogelijkheid zou je kunnen proberen om het geheugen in een PC te zetten en dan memtest86+ er op los laten. Doet de hardware test het trouwens wel met het oude geheugen? Als dat nl. zo is ligt de oorzaak van je problemen toch wel bij het geheugen (joh :+). Zijn de contactpunten van het nieuwe geheugen misschien vuil?
Moet je inderdaad net even een PC laptop in de buurt hebben liggen.

Het lijkt me in ieder geval geen toeval dat het crashen van het hardware test tooltje samen gaat met het plaatsen van het nieuwe geheugen. Dat het op een vreemde plaats crashed zal wel toeval zijn, maar zo'n programma draait tenslotte ook maar vanuit je eigen RAM, dus als daar van alles fout gaat...

Gewoon mee terug naar de winkel dus, en even een andere module proberen :)

micheljansen.org

• Willem
Net even de hardware test gedaan met het goede geheugen erin en die test loopt goed af. Dat wil zeggen; alles kan worden gecontroleerd en ik krijg op het einde deze foutmelding:
post/0/2048SODIMM1/J23REVERSED
Alleen als ik op Google zocht naar "J23REVERSED" had ik resultaat, maar niets dat mij verder hielp. Volgens mij is dit namelijk gewoon de benaming voor het 2e geheugenslot.

Heb geen idee wat dit nog meer kan betekenen. Iemand eerder gezien?

Wat wel raar is, 2048SODIMM terwijl er 512 in zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Willem op 20-08-2005 17:07 ]

• Willem
Niemand naar aanleiding van bovenstaande melding?

Verwijderd

Wat wel raar is, 2048SODIMM terwijl er 512 in zit?
Bitjes en byte-jes :-)

edit: Nee toch niet heh, 2048 is niet 8 keer 512. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2005 19:21 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Probeer anders es je Pram oid te resetten. Met je neus en een stel vingers, of gewoon lenige vingers ;) Zou niet nodig moeten zijn maar ok. Weet je zeker dat je het geheugen goed in de slots hebt gefrut? Ik had je het je al gezegd vooraf, maar ik weet van mijn 15" dat het behoorlijk prutsen is.

Maar wat betreft hardwaretest, printplaat is de naam van Apple voor moederbord of niet? Die komt toch voor de geheugentest? tenminste wat ik me nog herinner van het gezeik met mijn G5 @work en het geheugen daar in.

Wat jij nu met de PB hebt lijkt trouwens veel op probs die ik had met G5@work. Ik verdacht wat geheugen en wat ik er ook uit trok, hij wilde niet meer booten zonder 6 strookjes mem. Best wel heel erg vaag imo.

Succes in elk geval.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
Ik weet zeker dat ik het geheugen er goed in prop, ja. :) Pram? Wat is dat? En met de hardware test met het goeie geheugen komt de printplaat wel goed door de test.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

willem169 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 08:45:
Ik weet zeker dat ik het geheugen er goed in prop, ja. :) Pram? Wat is dat? En met de hardware test met het goeie geheugen komt de printplaat wel goed door de test.
PRAM staat voor Parameter RAM. Daar worden diverse settings in opgeslagen, en daar kan nog wel eens het een en ander fout gaan :)

micheljansen.org

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

En om het verhaal nog even compleet te maken, het bij behorende support artikel :)
Macintosh: How to Reset PRAM and NVRAM

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Willem
Ah, mooi. Leesvoer.

Daarnaast heb ik ook contact opgenomen met de leverancier. Die zei dat ik de DIMM's 1 voor 1 in elk slot moest proberen. Teruggemaild en gezegd dat ik dat -d'oh- al gedaan had. Ben benieuwd met wat voor een oplossing 'ie komt.

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Probeer eens memtest te draaien in single user mode

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• Willem
Inmiddels bericht van de leverancier. Ik mag de dimmetjes terugsturen en krijg kosteloos een nieuw setje toegestuurd.
Pagina: 1