Van basic partition gaan naar dynamic partition?

Pagina: 1
Acties:

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 10:33
Ik heb een Raid 1 array van 500gb. Heb er 4 primary partities opgemaakt met op de c-partitie mijn winxp. Nu heb ik nog een rest van 410gb op die array staan die ik zou willen gebruiken maar dat in de computer management in het zwart staat op 'Unallocated'.

Ik kan echter geen partitie meer maken (extended partition) met deze. Enkel de array in dynamic disk zetten zou een oplossing zijn.
Ik verlies geen gegevens als ik mij niet vergis (heb eerst een search gedaan op de forum hé ;) )

Hoe moet ik tewerk gaan denken jullie?

Verwijderd

Jij hebt 2 schijven van 500GB elk (bestaan die?) staan in raid1 (mirroring)?

4 partities binnen 90GB (500-410) is een beetje zonde, het is handiger om je 4e partitie te verwijderen, dan een extended partitie aan te maken van de gehele ruimte, en daar losse 'logical' partities in aan te maken.

Geen idee of dynamic disks je helpen. Wel is het zo dat disk imaging producten niet echt overweg kunnen met dynamische schijven.

Enige reden voor meer als 1 primaire partitie op een schijf lijkt mij het installeren van meerdere besturingssystemen. Normaalgesproken maak je 1 primaire partitie aan, en eventueel nog een extended met daarin logical partities.

Als laatste optie heb je natuurlijk PartitionMagic of een soortgelijk product, om je 4e primaire partitie gigantisch te vergroten

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Mijn disks zijn ook allemaal dynamic... je verliest dus inderdaad geen gegevens. Ik heb het toendertijd gedaan om een partitie te maken over twee losse WD schijven en als je die in dynamic "mode" hebt staan dan kan je daar o.a. een raid1 partitie in maken..

Ik zou als ik jou was gewoon lekker naar dynamic gaan met je disk. Laat ik het zo zeggen, waarom zou je dat niet doen?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 10:33
Liam_xi schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 20:10:
Mijn disks zijn ook allemaal dynamic... je verliest dus inderdaad geen gegevens. Ik heb het toendertijd gedaan om een partitie te maken over twee losse WD schijven en als je die in dynamic "mode" hebt staan dan kan je daar o.a. een raid1 partitie in maken..

Ik zou als ik jou was gewoon lekker naar dynamic gaan met je disk. Laat ik het zo zeggen, waarom zou je dat niet doen?
Thanks voor je NUTTIGE info dude ;) en ook aan BBL the 2nd

Ik heb eigenlijk een RAID 0 (striping) array. Ik zal misschien de laatste primary partition verwijderen om daar een extended van te maken met daarin logical partities.
Als ik dit gedaan heb misschien van die array een dynamic disk maken. Hopelijk dat het nog iets sneller zal gaan dan. Is het misschien beter om 1 primary partitie te maken met daarop windows en daarnaast een paar extended partities met daarin logicals of gewoon 1 grote extended met daarin verschillende logicals?
Heb zonet de indexing service uitgezet van mijn 2 arrays en het gaat al veel vlotter :9

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Je kan geloof ik maar 1 extended partitie hebben. Daarin kan je dan naar hartelust logische partities in aanmaken.
Wat ik in het basic disk tijdperk deed was gewoon 1 primairy partitie (stukje van mijn schijf) en de rest was extended waarin ik dan een paar logische partities had staan...

Dat zag er uit als een kekke leuke kleurenboel in je storagemanager. Daarna ben ik gaan pimpen met de dynamic disk kleurtjes, en dat zijn er nog veel meer.
Dus doe wat je leuk lijkt. Echt kwaad kan het toch niet (ik neem i.i.g aan dat je snapt dat je belangrijke shit ergens back-upt?).

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens de FAQ van dit subforum door, daarin staat nogal wat nuttig informatie hieromtrent :)

OM FAQ / Beleid
Basic vs dynamic disks
Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? (check het "Partities" gedeelte)
Pagina: 1