R!K? schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 01:03:
ok ik denk dattik al een heel eind ben met verzamelen van wat nodig is. wil ook nog eens een
nieuwe soldeer bout deze is ietwat grof maar dat komt later wel.
programmer:
• 3 x 220 ohm weerstand
Ik zou hiervoor 1k weerstanden nemen, 220 ohm trekt 23mA uit de poorten als er toevallig een pinnetje aan of uit staat (wat soms kan voorkomen, daarvoor zitten die weerstanden er juist). Ter bescherming van je paralelle poort kun je beter wat minder maximumstroom hebben.
• d-sub 25 male connector
• 16 aderige flatcable(gewoon om verbinding te maken
• een ic socket weet nog niet hoegroot aangezien ik nog steeds geen keus heb gemaakt:P
Wat handiger is dan een socket is een ISP (In System Programmer). Dat is eigenlijk precies hetzelfde alleen dan geen socket, maar een of ander stekkertje (vaak gebruikt zijn 5 pins of 2x5 pins stekkertjes). Op je project zet je dan een header waar die stekker in kan, en verbind je de pootjes door aan de juiste pootjes op het IC. Je kunt dan de chip programmeren in z'n eigen circuit, zonder dat je het ding er steeds uit moet halen en in je programmer stoppen. Geloof me, daar krijg je echt genoeg van na een gegeven moment

. Je moet dan alleen wel even opletten, want de pootjes die voor het programmen gebruikt worden (reset en nog wat datapinnen) kunnen ook in je circuit bepaalde functies hebben. Als je ze niet nodig hebt zou je de pinnen voor het programmen vrij kunnen laten, als je ze wel nodig hebt kun je ze alleen gebruiken als de pulsen die op die pinnen komen tijdens het programmen geen probleem zijn. Een LCD kan je er bijvoorbeeld wel op laten zitten, het scherm gaat dan flippen als ie aan het programmen slaat maar echt gevaarlijk is dat niet.
devboard:
• breadboard
• ic socket weer hetzelfde verhaal
In principe heb je geen socket nodig als je em er niet vaak uit haalt (met ISP hoeft dat dus niet).
• paar ledjes om mee te klieren
• 2 schakelaars 1 voor reset 1 voor AAN:)
• kristal hoeveel hz is ombekend weer hetzelfde probleem
AVRs hebben een bepaald maximum afhankelijk van het type, dit staat er gewoon bij (bijv 10Mhz of 16Mhz). Lager is nooit een probleem, je kunt ook best een 10Mhz op 1Mhz draaien. Dus kies gewoon een kristal op het maximum of anders iets lager.
• wat condensatoren (hoe weetje welke je moet gebruiken??)
Voor bij het kristal? Meestal wordt daar 20pf of 22pf voor gebruikt, ietsje hoger of lager kan ook wel.
• weerstanden (hoe weet je welke je moet gebruiken??)
AVR:
waar het allemaal om gaat en ik weet gewoon NIET welke ik moet nemen ik kan een simpele beginner nemen maar wat als ik verder wil en trekt zo'n simpele een lcdtje wel? kan ik niet beter voor een wat grotere gaan bij die mega8 waar sprite_tm het over had... pff al dit denken doet pijn aan me hersenen normaal gesproken koop ik meteen en denk ik een week later is na.
totaal gedrags verandering hiero:)
Een Attiny2313 (of de oudere AT90S2313) is zeker goed voor een beginner. Prima functionaliteit en redelijk wat I/O pinnen. Bovendien goedkoop en goed te krijgen (
www.electronica-onderdelen.nl is hier ook een goede voor trouwens). Een LCD is geen probleem voor dit IC, er is voor de avr-gcc compiler ook een
library van Peter Fleury om LCDs aan te sturen. Er zijn nog simpelere AVRs maar die zijn ook beperkter, grotere hebben uiteraard meer functionaliteit maar om te beginnen is de 2313 echt prima.