Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Naast een baan in de gezondheidszorg heb ik de afgelopen jaren informatica gestudeerd. Ik ben op het moment een aantal modules verwijderd van de bachelor. Ik zou graag willen gaan werken als informaticus in de gezondheidszorg en ben met name geinteresseerd in informatie-analyse, ontwerp en testen. Ik twijfel over waar ik het beste mee zou kunnen starten. Over het werken als informatie-analist vraag ik me af in hoeverre dat inhoudelijk is en in hoeverre je in zo'n heel politiek veld terechtkomt. Zijn er onder jullie mensen die werken als informatie-analist? Hoe vinden jullie het werk?

Annamaria

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2005 08:24 ]

Verwijderd

Ik weet niet of het realistisch is om te verwachten als starter als informatie analist aan de slag te kunnen. Meestal worden voor dergelijke functies behoorlijk wat ervaring gevraagd. Daarnaast wordt de functietitel "Informatieanalist" binnen verschillende bedrijven anders ingevuld, dus er is niet een eenduidig verhaal te geven over wat je werk inhoudt als je deze functie hebt.

In je werk zul je altijd wel te maken hebben met een spanningsveld tussen de belangen van de opdrachtgever, eindgebruikers en jouw werkgever, want deze hebben verschillende belangen en die zal je tegen elkaar moeten afwegen. Het is ontzettend afhankelijk van de cultuur bij de verschillende partijen hoe politiek getint het proces van informatie vergaren werkelijk is. Ik denk dat je zelf binnen de gezondheidszorg in het algemeen en jouw werkplek in het bijzonder zult merken dat informatie delen niet altijd vanzelfsprekend is, en dat het achterhouden danwel juist lekken van informatie macht kan geven. Bij de invoering van een informatiesysteem zullen alle stakeholders zoveel mogelijk hun stempel erop willen drukken, waardoor het bovenwater krijgen van de juiste informatie en deze met elkaar in verband brengen een lastige taak kan zijn.

Uiteindelijk moet je voor ogen houden dat ICT een middel is tot een doel, nl. geld verdienen en/of uitsparen. Daarom zijn de mensen die betalen de werkelijke beslissers. De verantwoordelijkheid voor de correctheid van de informatie moet blijven liggen bij diegene die de informatie aanlevert. Zorg dat je zelf onpartijdig bent en simpelweg een adviserende, informerende, analyserende en eventueel alarmerende rol aanneemt, maar laat de werkelijke beslissers de beslissen maken. Als je dat niet doet, zal je zelf onderdeel worden van het politieke proces, met alle gevolgen van dien.

Kortom: je kan zelf stappen nemen om jouw werk zo veel mogelijk inhoudelijk en zo min mogelijk politiek te maken.

HTH :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je antwoord. De positie is me nu duidelijk. Ik kom in feite in een soortgelijke positie te zitten als ik nu zit. Dat moet wel lukken. De cursus adviseren die ik recent heb gevolgd zal in ieder wel van pas komen. Ik moet nog even kijken hoe ik het precies aanpak en waar ik dan mee start, maar ben vastbesloten die kant op te gaan.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:19
mail me eens, ik zag toevallig vandaag intern bij ons iets staan over ict en gezondheidszorg om daar processen en zo door te lichten.....(dacht ik)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539