Toon posts:

Nieuwe voeding, geen beeld, mobo/cpu/vga stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok lang verhaal, misschien niet de beste topictitel, maar hier komt het.

Vorige week kwam ik terug van vakantie, ik had voor die 2 weken voor alle zekerheid de stroom van m´n pc spullen gehaald. Prima.

Stekker erin, pc opstarten, fannetje in de voeding draaie heel weinig toeren, maakte daardoor een rot brommend geluid. Pc werkte verder wel gewoon. Pc een paar uurtjes uit gedaan, weer opstarten, zelfde probleem. Dan wordt het tijd om er iets aan te doen. Dan geef je m maar een tikje om door het dode punt te komen, had ik dat maar nooit gedaan..

Pats blauwe vonk (PC stond uit) overal in huis licht uit, *schrik*. Proberen pc op te starten, noway.. Niks meer dan een fannetje wat dom in toeren wisselde *zweet*. Nachtje over geslapen, nieuwe voeding besteld, in de hoop dat dat het enige probleem was.

Vandaag dus nieuwe voeding erin gepropt, aanzetten werkt nog, cpu fan gaat draaien, voor de rest niks... Geen beeld, geen opstart riedeltje.. Niks..

Wat nu? Meteen dom een nieuw mobo etc halen of is dat een beetje voorbarig? Wat kan ik vergeten zijn? Welke onderdelen zijn het meest gevoelig voor dit soort ellende?

Het enige wat ik echt hoop is dat mn HD´s nog werken..

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Geen beeld? Geen Piepjes? --> grootste gok is moederbord. Is niet zo voorbarig.

Heb je nog andere hardware in huis? Proberen een paar onderdelen over te zetten, bijvoorbeeld je harde schijven.

Ow en een leer voor de volgende keer: niet aan je pc rommelen als deze aanstaat ;). Aan de andere kant, je voeding was waarschijnlijk vanzichzelf al gaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Motrax op 19-08-2005 16:31 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat voor Pc heb je precies? Heb je alle power kabels wel weer aangesloten. B.v. niet toevallig vergeten de P4 stekker weer in te pluggen. De P4-stekker is een kleine vierkante 12Volt stekker, vaak word tdeze dicht bij de processor op het moederbord geplugd.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 19-08-2005 16:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Hij stond niet aan.. PC was uit, maar spanning stond er nog op. Geen beeld + piepjes inderdaad..

edit*

Tis een P4 3ghz northwood, Asus p4c800-e deluxe plank, asus ax800pro kaart etc. Alle stekkertjes zitten erin, zeker weten. Nieuwe voeding is een Zalman ZM400B-APS.

En dit is mn andere pc, een P3, daar kan ik niks op testen, cpu/vga/mem/hd´s..

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 16:38 ]

• _Dune_
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dus wanneer je de Pc aanzet hoor je geen piep toon, gaan er ook fan's draaien? Als er wel fan's gaan draaien, dan wil ik je toch vragen eens naar die P4 stekker te kijken, want dan ben ik er bijna zeker van dat die niet is aangesloten. Ik heb het namelijk eerder gezien. Wanneer de fan's (ook op het moederbord) niet gaan draaien dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Stekker zit er 100% in. Geen pieptoon, CPU fan gaat WEL draaien. HD´s lijken wel op te spinnen.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Zie je nergens schade in de vorm van gesprongen condensatoren? je verhaal klinkt overigens alsof er ergens kortsluiting gemaakt werd toen je aan je voeding zat. Of dat in de voeding was of in de kast weet ik niet, maar wel iets om een na te kijken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus een nieuwe voeding, in de vorige is kortsluiting geweest ja. Die werkte ook niet meer. Ik heb nog geen zichtbare schade kunnen ontdekken ergens..

Verwijderd

Topicstarter
Kickje..

Dat het mobo kapot is, lijkt me duidelijk. Ik sta nu voor een dillema.
Zal ik gewoon hetzelfde mobo weer kopen, 155 eu bij Alternate, wat is de kans dan dat het weer werkt.
M.a.w, hoe groot is de kans dat andere onderdelen kapot zijn, zoals VGA kaart (Asus AX800pro), geheugen, processor..?

• fRiEtJeSaTe
  • Laatst online: 20-02 00:24
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:04:
Kickje..

Dat het mobo kapot is, lijkt me duidelijk. Ik sta nu voor een dillema.
Zal ik gewoon hetzelfde mobo weer kopen, 155 eu bij Alternate, wat is de kans dan dat het weer werkt.
M.a.w, hoe groot is de kans dat andere onderdelen kapot zijn, zoals VGA kaart (Asus AX800pro), geheugen, processor..?
Dat blijft giswerk, enige manier waarop je dat te weten komt is laten testen. Neem je spullen mee naar een computerwinkel (paradigit bijv.) en laat het daar testen.

Verwijderd

Topicstarter
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:10:
[...]

Dat blijft giswerk, enige manier waarop je dat te weten komt is laten testen. Neem je spullen mee naar een computerwinkel (paradigit bijv.) en laat het daar testen.
Ja dat snap ik dat t giswerk is, maar wat zijn de kansen, andere mensen dit gehad? Ervaringen etc..

Verwijderd

je moederbord al eens gereset? een of andere veiligheid die misschien actief is.

offtopic: geef jij tikjes met een bulldozer???

edit: ik heb 2 weekjes geleden zoiets meegemaakt met een amd duron 800'tje. Het systeem wou niets doen, ik steek een andere voeding, nog geen reactie, moederbord loopt vast op nogal onregelmatige dingen, eens op ram, eens op vga...

ik verklaar de pc mooi dood, en ga ander mobo, cpu, ram, video gaan halen (was een deadline van 6 uur voor de reparatie), en daarmee was ie direct mooi vertrokken.

ik wil de onderdelen thuis toch nog wel eens testen; blijkt alleen de voeding kapot, de rest springt ineens weer aan, en loopt al die tijd al stabiel. ik weet zelf niet wat er aan geweest is, misschien ook gewoon eens alles eruit halen en alles opnieuw erin doen? klinkt onnozel, maar is volgens mij de "manier van herstellen" van die duron geweest

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het even afmaken. Wellicht handig voor later iemand tegen een vergelijkbaar probleem loopt.

Ik ben begonnen met het vervangen van de voeding, pc ging weer ''aan'' (dwz fans en HDD's draaien).
Vervolgens het mobo, pc starte nu bijna door. Maar liep elke keer vast wanneer ik XP installeerde, BSOD's van alle soorten. Om gek van te worden.

Na heel lang zoeken en veel (mem)testen, erachter gekomen dat 2 van m'n 4 reepjes geheugen ook kapot waren. Dit alles vervangen en ben weer online.
Pagina: 1