[Memtest] Fouten in test 1

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 13:58
Specs:
AOpen 300W
ASUS K8N, Lan, Sound
AMD Sempron 2800+ S754 temps 24/34
1x 512 Mb PC3200 DDR
ATI Radeon 9550 128 Mb
160Gb SATA Maxtor
DVD-R/W

Probleem
Bij het installeren van Windows XP crasht de PC telkens op verschillende punten. Memtest gedraaid, geeft oneindig veel fouten meteen na de start en crasht vervolgens (test 1)

Al Geprobeerd
  • Geheugen vervangen, Kingston en Dane-Elec, precies zelfde fouten
  • Ander Slot (pending)
Ik durf niet het Bios te updaten, omdat er dan misschien een mislukte flash kan plaatsvinden, is dit waar? Of kan ik gewoon updaten?

Ik denk zelf dat het gewoon een brak moederbord is, wat is jullie mening?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zoek eens op waar test 1 voor is zou ik zeggen. Memtest test namelijk niet alleen je geheugen, maar ook je cpu.

Ik zou het volgende doen, voordat ik memtest opnieuw zou laten draaien:
• Zo veel mogelijk hardware loskoppelen (harde schijf, dvd, enz).
• Geheugen timings en snelheid heel relaxed zetten in je bios.
• CPU langzamer zetten en je vcore een klein beetje verhogen.

[ Voor 56% gewijzigd door dr snuggles op 19-08-2005 15:46 ]

• Countess
  • Laatst online: 15-02 21:00
staan alle geheugen timing opties op auto?
je CPU niet overclocked?

een cmos clear geprobeerd? of ander de default bios opties proberen te laden?

en een flash kan idd verkeerd gaan en is ook niet aan te raden als het systeem niet stabiel draaied.
als het dat wel doet is een bios flash gewoon veilig om te doen, maar nu zou ik het niet proberen. (al kan je wel naar bv een winkel met helpdesk gaan waar ze er wel weer een bios op kunnen flashen)

[ Voor 51% gewijzigd door Countess op 19-08-2005 15:46 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[b][message=24008057,noline]fjboere schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ • Ander Slot (pending)[/list]Ik durf niet het Bios te updaten, omdat er dan misschien een mislukte flash kan plaatsvinden, is dit waar? Of kan ik gewoon updaten?
Als je geheugen vreselijk instabieles is kan er uiteraard een bitje omvallen bij het verplatsten van disk -> geheugen -> flash. Dus tenzij je systeem bijna stabiel krijgt door heel hoge timing in je bios te zetten zou ik NIET flashen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 09:13
Naar mijn mening een typisch geval van memory incompatibility met dit moederbord. Heb je al in het boekje van je moederbord gekeken of je geheugen ondersteund wordt?

Zo nee, andere strip geheugen nemen met een ander merk chips. 90% zeker dat je PC dan wel stabiel is.

[ Voor 7% gewijzigd door Canard op 19-08-2005 15:54 ]

• Countess
  • Laatst online: 15-02 21:00
dat had hij al gedaan canard

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Probeer ook eens het geheugenvoltage met 0,1 te verhogen (indien op auto, zet het dan op 2,7V (2,6 + 0,1 :+). Het zal het geheugen echt niet dood maken en zal misschien kunnen helpen. Probeer ook eens een andere voeding (alhoewel deze het eigenlijk zou moeten trekken).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In test 1 al? Ik heb pas 2x meegemaakt dat fouten al in test 1 te voorschijn kwamen, maar dat waren reepjes die ook fysiek defect waren. Problemen met de timing ed zie je normaal later pas, bij tests 5, 6 en 7.

Zitten de fouten ook steeds op dezelfde geheugenadressen bij beide reepjes?

🖥️ | 🚗

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Door andere latjes heb je het geheugen geëlimineerd, dan hebben we de processor en het mobo. Probeer eens de caches van je processor te disablen, als het dan goed gaat, dan is je processorcaches gaar. Als dit niet helpt, dan kan je processor volledig gaar zijn of het ligt aan het mobo (gare geheugenbankjes).

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 19-08-2005 18:48 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:24

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Vergeet niet dat de geheugencontroller in de cpu zit bij een Athlon64! Als die niet lekker is moet je dus de CPU vervangen voordat de fouten weggaan.

Hier stond een dode link.

• kikibu
  • Laatst online: 20-05 13:58
Het probleem is opgelost! Eigenlijk door een stommiteit van mij, maar toch nog wel even de moeite waard om voor de search de oplossing hier neer te zetten.

Ik heb de pc-winkel gebeld waar ik het net nieuwe systeem had gekocht en hetzelfde gevraagd. Hij zei, een bios-update kan best wel, waarschijnlijk ligt het toch aan het moederbord en anders mag je 'm gewoon omruilen.

Dus deed ik een Bios-flash naar Versie 1007. Deze verliep flekkeloos via een simpele opstartdiskette met afudos.exe en het nieuwe bios. En ja hoor, de problemen waren verdwenen.

Nu zie ik, achteraf, ook nog eens hier dat het aan de cpu lig icm bios versie. Hij wordt gewoon pas ondersteund vanaf 1004 of 1007

Iig bedankt voor alle snelle reacties. :) Nog een vraagje die niet bij dit onderwerp hoort, maar is er nu een nieuwe Sempron op de markt, 64-bit? (zie ik op de ASUS site)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat heb ik eens met een Super Socket 7 mobotje + AMD K6-2 400 meegemaakt. Eerst een ouwe processor erin, het draait normaal, het boeltje flashen. Daarna de snellere processor erin and go.
Pagina: 1