Toon posts:

Vreemd hardware probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds de verhuizing heb ik een probleem met mijn PC
( ASUS p4p800 deluxe + 2,8 GHz P4 HT + 2x256 Kingston DUAL Channel + 2x Maxtor 80 GB hdd + NEC2500 DVDR + LG 12x DVDROM + ATI 9700PRO incl Zalman heatsink passive + 300W voeding dit alles draait m.b.v. Windows XP Pro)

Voor een complete freeze hoor ik een harde klik (niet over de speakers) vervolgens gaan de IDE lampjes branden. Hierna kan ik niets meer doen. Het enige dat werkt is de stekker van de voeding verwijderen ff wachten en weer opstarten. (reset en ATX shutdown werkt niet!)

Wanneer ik de PC dan weer opstart zijn de BIOS instellingen gereset naar default (wijst natuurlijk op lege bios batterij). Vaak kan ik de PC dan helemaal niet meer opstarten (ook dan hoor ik een klik enz) maar af en toe heb ik geluk en kan ik de PC even gebruiken.

Om erachter te komen wat het probleem is heb ik:
- De IDE kabels gedisconnect. Eerst van de HDD's probleem bleef, toen van de DVDR's en ook toen bleef het probleem.
- 1 geheugen module verwijderd-> probleem bleef vervolgens de verwijderde module er weer ingedaan en de andere verwijderd ook nu bleef het probleem.
- Toen de videokaart vervangen door een simpel ATI RADEON kaartje. Nu heb ik geen last meer van sudden freezes maar start de PC 1x in de zoveel tijd opnieuw op.

Het enige dat ik nog niet gedaan heb is alles op een nieuw MB geprikt (heb ik gewoon niet) en ik heb de CPU nog niet vervangen (heb geen andere).

Wie weet waar bovenstaand probleem aan kan liggen????

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb je alle kabels een keer losgehad en weer vastgezet? Eventuele uitbreidingskaarten even eruit en er weer in? M.a.w. bij verhuizen kan het ding een tik gehad hebben waardoor een stekker net wel / net niet vast zit, en dat geeft de meest wazige problemen. Ik zou dit wel snel doen, want als er verbindingen verbroken worden van niet hot-swappable hardware kan dit hele vervelende gevolgen hebben voor de levensduur...

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor je snelle reaktie.
Als ik straks thuiskom ga ik dat gelijk doen (ik heb namelijk alleen de voedingkabels nog niet los gehad en opnieuw vastgezet).
Ik heb ook ergens gelezen dat het kan komen door een te lage capaciteit van de voeding.....beetje vreemd alleen dat dat na de verhuizing de kop opsteekt.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het klinkt heel erg als een voedingsprobleem: je hebt namelijk minder problemen als je er een zwakkere videokaart inzet. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat het e.e.a. over de voeding het controleren ervan. Er wordt daarin aangeraden om met zo min mogelijk componenten de pc op te starten: dus hd eruit, cd/dvd, die mindere videokaart gebruiken.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Om de voeding uit te sluiten kun je MBM (motherboard monitor) of een vergelijkbaar programma draaien om de voltages en temperatuur op je systeem in de gaten te houden. Als je echt serieuze afwijkingen krijgt in de voltages (> 5%, hoeveel precies kun je nog wel elders vinden) kan het een voedingsprobleem zijn. Eventuele warmteproblemen (ergens een fan stuk?) worden zo ook duidelijk. 300Watt zou voldoende moeten zijn voor een systeem als het jouwe, maar voedingen kunnen natuurlijk wel stuk.

De andere videokaart vind ik geen garantie dat het door de voeding veroorzaakt wordt. Je mist de "klik", dat wel, maar je systeem loopt nog steeds vast. Een simpel videokaartje (wat noem jij trouwens "simpel"?) trekt idle behoorlijk minder energie dan een 9700Pro, dus dan zou je verwachten dat de boel helemaal niet meer gaat werken als je de 9700 er in stopt. Wordt het erger als je het systeem zwaarder belast? M.a.w., crasht de boel als je 'm een half uurtje op de desktop zet, of pas als je echt wat gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
In het verleden met de 9700pro crashte de PC wanneer de PC aan het opstarten was.
In het geval van de simpele ATI kaart (volgens mij een ATI Radeon 7000) was er een reboot tijdens een dubbele unrar sessie van een 2x4,7 GB. (in ieder geval dat denk ik als ik de idle tijd van de PC op dat moment moet geloven)

Ik heb net de hangen en opstartproblemen troubleshooter gelezen. Het kan inderdaad komen door de voeding. Ik heb namelijk toentertijd (+/- 2jaar geleden) de kast incl voeding gekocht voor 60 Euro bij Gistron (dus ws noname voeding). Wel is de klik vreemd (duidt op iets mechanisch daarom ging mijn gedachte uit naar de HDD's) en het is vreemd dat het na de verhuizing is gebeurt. (ik heb zelf de PC verhuisd en met de nodige voorzichtigheid behandeld).

Ik denk dat stress tools misschien wel meer licht op de zaak werpen.
Stresstesten: installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de minima/maxima in MBM.

Welke combinatie raden jullie aan?

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 14:54
Heb je misschien een ander soort stopcontact. Misschien had je voor de verhuizing een geaard stopcontact en heb je nu een ongeaard stopcontact. Dat moet je ff checken want dat kan volgens mij ook problemen geven.

Correct me if i'm wrong :?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
dennis112 (en de anderen natuurlijk ook) bedankt voor het meedenken.
In het oude huis had ik de PC niet aangesloten op een geaard stopcontact. In het nieuwe huis heb ik daaar ook geen mogelijkheid toe.
Ik heb de PC wel bij wijze van test aan een geaard stopcontact gehangen in de berging maar dat resulteerde in dezelfde problemen.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Move CSL -> PMG :)

Hier hoort dit probleem beter thuis

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:22

Remy

I usually get 100% accuracy

DOC > PMG

Daar hoort het probleem beter thuis

Turkish, prutsy ;)

LinkedIn
Instagram

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit lijkt me een voedingsprobleem. Je zou eigenlijk je systeem met een zwaardere voeding moeten testen. 300W is mogelijk wat krap voor een systeem als dit, zeker als het een noname betreft. Minimaal 350W, meer is natuurlijk nooit weg :) , van een goed merk lijkt me erg verstandig.

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 19-08-2005 14:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 375 Watt Compaq voeding gevonden die ik eventueel kan gebruiken om het te testen.
Vanavond ga ik lekker testen......

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 15:53 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die klik kan komen door spanningstekort van je HDD. Dan schieten de koppen in de park positie, wat ze normaal doen bij afsluiten enzo :) gaat je HDD inderdaad tikken.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Die klik kan komen door spanningstekort van je HDD. Dan schieten de koppen in de park positie, wat ze normaal doen bij afsluiten enzo gaat je HDD inderdaad tikken.

Dat zou kunnen. Want ik heb mijn HDD's wel van het moederbord gehaald (IDE cable gedisconnect) maar niet van de voeding af.

Ik heb nu MBM draaien met de ATI 9700pro er weer in. (nog wel oude voeding 300W gebruikt)
Ik heb alle USB devices eraf gehaald en alle voedings splitters die ik niet meer nodig heb weggehaald. De PC draait nu vanaf vrijdag 19-8 stabiel. Meerdere restarts en benchmark tools heb ik gedraaid en het werkt goed.

Welke tool kan ik gebruiken om mijn PC tot het uiterste pushen voor een langere tijd om redelijk zeker te weten dat ik de problemen niet meer terugkrijg?

Graag advies.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke tool kan ik gebruiken om mijn PC tot het uiterste pushen voor een langere tijd om redelijk zeker te weten dat ik de problemen niet meer terugkrijg?
Zoals je al eerder quotte:
Stresstesten: installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de minima/maxima in MBM.
Minimaal een van de 3 genoemde tooltjes dus ;) Of allemaal :Y)
[google=download 3dmark]
[google=download prime95]
[google=download cpuburn]

Heb je die 375W Compaq voeding al geprobeerd? Let er overigens wel op dat bij sommige OEM voedingen de ATX stekker kan afwijken, ook al past het fysiek. Let op de pinout (kleur draden en/of de volgorde van de kleuren).

Wat betreft de harddisks, kijk in Opslagmedia & I/O Controllers:
OM FAQ / Beleid
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 09:55:
[...]
Zoals je al eerder quotte:
[...]
Minimaal een van de 3 genoemde tooltjes dus ;) Of allemaal :Y)
[google=download 3dmark]
[google=download prime95]
[google=download cpuburn]

Heb je die 375W Compaq voeding al geprobeerd? Let er overigens wel op dat bij sommige OEM voedingen de ATX stekker kan afwijken, ook al past het fysiek. Let op de pinout (kleur draden en/of de volgorde van de kleuren).

Wat betreft de harddisks, kijk in Opslagmedia & I/O Controllers:
OM FAQ / Beleid
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
Je hebt gelijk over die compaq voeding, zaten andere ATX stekkertjes op 8)7

M.b.t. de tools, 3dMark heb ik gedownload en laten draaien, ondertussen MBM bekeken en zag alleen maar de temperatuur oplopen (logisch) de voltages bleven constant.

Bij googlen naar CPUburn krijg ik alleen maar UNIX en java codes....ksnap niet goed wat ik hiermee moet. Ik zal prime nog even downloaden. (wel een vage site)

Zijn er geen alles in 1 pakketten beschikbaar (freeware)??
Pagina: 1