[SATA] schijven niet herkend bij windows install

Pagina: 1
Acties:

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Na tweetal dagen klooien weet ik het niet meer...

Ik heb hier een nieuw systeem bestaande uit:

Lanparty UT nf4-d
AMD64 3000+
1 gig ocz pc3200
1x wd raptor 36,7
2x maxtor 80 gig SATA
1x maxtor diamondmax 9 200 gig PATA

Nu probeer ik windows te installeren, netjes floppy en F6 met install drivers wat allemaal goed gaat, echter wordt daarna alleen de PATA schijf gezien. Ik heb in het bios zowel de nvidia raid aan als uit gehad met hetzelfde resultaat. Ook heb ik de jumpers nagekeken en die staan volgens mij ook goed. Ik heb zelf het vermoeden dat het ergens in het bios moet zitten, alleen weet ik niet waarin...

edit: Ik moet overigens nog vermelden dat ik nu een draaiende install op de PATA schijf heb en alle SATA schijven heb losgekoppeld. Voorheen kon ik windows niet opstarten zonder de installatie-cd, nu wel...

Iemand?

[ Voor 15% gewijzigd door TwieX924 op 19-08-2005 13:07 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:19

ThaHandy

Discovery Channel

TwieX schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 12:57:
Na tweetal dagen klooien weet ik het niet meer...

Ik heb hier een nieuw systeem bestaande uit:

Lanparty UT nf4-d
AMD64 3000+
1 gig ocz pc3200
1x wd raptor 36,7
2x maxtor 80 gig SATA
1x maxtor diamondmax 9 200 gig PATA

Nu probeer ik windows te installeren, netjes floppy en F6 met install drivers wat allemaal goed gaat, echter wordt daarna alleen de PATA schijf gezien. Ik heb in het bios zowel de nvidia raid aan als uit gehad met hetzelfde resultaat.
je hebt een IDE-mode driver en een Raid-mode driver
Ook heb ik de jumpers nagekeken en die staan volgens mij ook goed. Ik heb zelf het vermoeden dat het ergens in het bios moet zitten, alleen weet ik niet waarin...
* ThaHandy gaat even in de handleiding kijken
edit: Ik moet overigens nog vermelden dat ik nu een draaiende install op de PATA schijf heb en alle SATA schijven heb losgekoppeld. Voorheen kon ik windows niet opstarten zonder de installatie-cd, nu wel...

Iemand?
kan je beter zometeen, als alles werkt, met norton ghost je windows dmv disk to disk op de SATA disk zetten

• TwieX924
Ik zat idd te denken aan een ghost... Maar ik heb het vermoeden dat er gewoon iets in het bios niet goed zit... Vooral het niet opstarten zonder install disk vind ik erg raar...

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

okejjj

men hebben een onboard RAID/IDE controller van de Nforce chipset (4x Sata)
en een Silicon Image 3114 raid controller (nog eens 4x Sata)
nu de juiste driver er bij

denk dat je nu genoeg weet? :)

[ Voor 9% gewijzigd door ThaHandy op 19-08-2005 13:39 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Windows is pre-S ATA tijdperk. Wil je op een S ATA drive Windows installeren, dan zul je de driver tijdens de installatie, waar alle drivers geladen worden, moeten laden door de driver op een flop te hebben en op F6 te drukken.

En dat is de driver van de S ATA chip, dus geen nforce maar die Silicon Image driver.

[ Voor 17% gewijzigd door Nitroglycerine op 19-08-2005 13:43 ]

Hier kon uw advertentie staan

• TwieX924
ik heb de nforce chipset drivers geinstalleerd... Gaat ook allemaal goed, herkend alles in device manager... Nu heb ik echter weer een SATA schijf aangesloten, ziet ie in m'n bios de PATA schijf niet meer... De SATA schijf wel. Ik het bios gereset naar default en herkende de PATA weer... Erg vreemd :(

edit:
Ik heb de 'uitgeklede' versie van de lanparty. Zit dus 4 SATA aansluitingen op, en daar horen de nraid drivers bij...

[ Voor 19% gewijzigd door TwieX924 op 19-08-2005 13:46 ]

• TwieX924
Goed, ik ben weer een stap verder. Ik heb nu inmiddels 2 SATA schijven herkenbaar in windows zonder verdere problemen. De volgende stap is dat ik deze in een raid array krijg. Tot nog toe herkend windows de raid controller niet... Ga weer verder, maar... iemand nog suggesties?

• TwieX924
Weer wat verder...

Ik heb nu de SATA schijven allemaal aangesloten. Ze worden in het BIOS allemaal herkend. 2 staan ingesteld in een mirror. Als ik nu windows opstart wordt geen van de schijven zichtbaar, en wordt het raid array ook niet weergegeven. Als ik in device manager (apparaatbeheer) naar nieuwe hardware laat zoeken, vindt ie enkel de 2 schijven in de raid opstelling. Echter worden ze gezien als 2 losse schijven, en niet als een raid opstelling... Als ik deze schijven toevoeg als losse schijven en ik start opnieuw op dan is de raid array in de raid controllermenu verdwenen... De western digital blijft helemaal onherkenbaar (in windows). Ik heb de chipsetdrivers al opnieuw geinstalleerd, maar dit mocht niet baten...

om te :'(

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ThaHandy schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:17:
[...]
je hebt een IDE-mode driver en een Raid-mode driver
houd je hier wel rekening mee?
ben niet zeker of dat ook met Nforce raid is

[ Voor 12% gewijzigd door ThaHandy op 19-08-2005 15:51 ]

• TwieX924
Is niet zo met nraid... heb de drivers van de DFI website gehaald, is geen keuze in te maken, enkel nraid drivers...

• TwieX924
Goed...

Nu de PATA schijf er uitgehaald... Nieuwe install, hopende dat ie de wd raptor als install schijf kon vinden... Zowaar gelukt... Zelfs de raid werkt... Nu nog de PATA schijf aansluiten, ben benieuwd...

• TwieX924
Het is gelukt! Alles werkt!

Wat heb ik vandaag geleerd:

-Eerst SATA schijven aansluiten, geen PATA
-Raid aanmaken en bios goed instellen
-Windows installeren
-Chipset drivers installeren
-PATA schijf aansluiten

:)
Pagina: 1