Toon posts:

AMD 2400+ wordt al snel 60 graden. Is dit normaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi kerels,

ik had even een vraagje. Ik heb namelijk een AMD 2400+ op een MSI NForce motherboardje (is al iets van 3 1/2) jaar oud. Nu is al een tijdje bij mij het probleem dat de CPU steeds behoorlijk heet wordt. Hij draait nu op iets van 52 a 53 graden en dat is met de kast open en nog een extra 6cm fan die lucht naar binnen blaast. Als ik de kast dicht doe en die enne fan afsluit loopt hij snel op naar boven de 60 en blijft daarna snel hangen of restart.

Dit is toch niet normaal dat ik een extra fan moet hebben en de kast altijd open moet hebben om hem normaal te laten werken. Heb ik iets gemist ofzo? Hoe warm is het normaal voor een AMD 2400+?

Ik ben dankbaar voor elke reactie.

Greetz,

Diggie

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Laat die fan eens naar buiten blazen, er vanuit gaande dat je die fan aan de achterkant hebt zitten.
Dan voer je de warme lucht vanuit je processorkoeler rechtstreeks naar buiten af, zodat die warmte niet de rest van je kast ook nog eens kan opwarmen. Want door de warmere omgevingstemperatuur kan het koellichaam van je processorkoeler dan minder warmte afgeven, waardoor de koelcapaciteit afneemt, en je processor dus warmer wordt. Kom je in zo'n spiraal terecht...

Edit: Mijn server met 2 x 2400+ MP's draait op 2 x 55 graden full load, dus extreem warm is het niet die 60 graden, maar hoe lager, hoe beter.

[ Voor 15% gewijzigd door Brede P op 19-08-2005 12:17 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 12:14:
Dit is toch niet normaal dat ik een extra fan moet hebben en de kast altijd open moet hebben om hem normaal te laten werken. Heb ik iets gemist ofzo? Hoe warm is het normaal voor een AMD 2400+?
Nou het enige wat je kennelijk mist is een degelijke airflow in je kast. De temperaturen zijn makkelijk via google op te zoeken en dan kan je meteen zien hoe warm een processor mag worden, daarnaast mag toch echt wel duidelijk worden op dit forum wat er allemaal moet gebeuren om de temperaturen te verlagen, daarvoor hebben we ook een search

offtopic:
vandaag geregd en 1 post, waarom krijg ik de indruk dat er geen enkele faq is doorgelezen en is gezocht :?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Haal je koelblok er eens af, maak hem aan de onderkant schoon, ook de core van je processor en smeer er ffies wat nieuwe koelpasta tussen (geen el-cheapo spul!) Smeer meteen ffies je fan met wat naaimachine olie :)

Is je kast verder wel redelijk stofvrij? Hoe is de airflow in je kast?

edit:
Welkom op GoT, lees voordat je iets gaat posten de FAQ door zodat je weet wat de regels hier zijn, op vele vragen zijn al antwoorden te vinden via de search. Je hoeft ook nie na elke post de rest te groeten, dat doen wij GoTTers automatisch al altijd :)

[ Voor 32% gewijzigd door Mishmash op 19-08-2005 12:24 ]

Verwijderd

De 2400+ vooral de 266Mhz FSB versie wordt best een beetje warm. Vooral omdat het de zelfde boxed koeler heeft als de ander Tbred's en vrij hoog gekloked is (allen de 2600+ is hoger), 55C in de zomer is niet vreemd. 't Kan nooit kwaad om het koelblok eens los te halen en goed te stofzuigen, en van een nieuw drupje goede koelpasta te voorzien. (oude er goed afhalen met bijv. spiritus). De beste airflow is in de meeste kasten van voor naar achteren met een onderdruk in de kast.