Toon posts:

DHCP maakt geen A-Record aan bij uitdelen IP aan printers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik loop stage op de campus in Kerkrade. Daar hebben we een heel nieuw netwerk ontworpen en gebouwd. Alles werkt prima, met VLANS, Routeren en noem maar op. We zijn op t momen bezig met enkele kleine foutjes eruit te halen.

Het probleem wat we nu nog hebben is wanneer ik een Printer een Naam geef, krijgt deze netjes een IP-Adress van onze DHCP-Server. Echter wordt er geen A-Record op onze DNS-Server aangemaakt... Terwijl dit met het aanmelden van een pc wel goed gaat. Het Vlan van de printers is precies het zelfde geconfigureerd in de DHCP als het Vlan van de werkstations.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken???

MGV,
Jeroen Geilen

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18

Arno

PF5A

Windows 2000 en XP PC's maken zelf de A en PRT records aan, dit zit in de DNS client in het OS. Een printer kan dit niet zelf en daarom moet je de DHCP Server vertellen dat hij dat moet doen voor clients die dat niet kunnen. Even in de opties van je DHCP Server zoeken dus :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
misschien ben ik vergeten te vertellen dat we in de dhcp hebben aangevinkt hebben dat de dhcp de dns moet updaten, ook als de client het niet ondersteunt

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13

-ET-

Phone Home

dan worden alleen de PRT records geupdated. Je zal handmatig voor je printers een A record moeten aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
-ET- schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:47:
dan worden alleen de PRT records geupdated. Je zal handmatig voor je printers een A record moeten aanmaken.
aha, en als ik dan een A record aanmaak, en de printer krijgt een ander IP-adres van de DHCP, wordt het Record dan wel geupdate, of moet ik dat elke keer weer met de hand aanpassen?

• -ET-

-ET-

Phone Home

Dan moet je hem weer handmatig aanpassen volgens mij. Maar is het niet handiger om een exclusion range voor je printers te maken. Want steeds wisselende IP nummers voor printers is niet handig lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
-ET- schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:58:
Dan moet je hem weer handmatig aanpassen volgens mij. Maar is het niet handiger om een exclusion range voor je printers te maken. Want steeds wisselende IP nummers voor printers is niet handig lijkt mij.
Dat is het zeker niet, dan moeten we nog maar eens goed gaan nadenken of we ze geen statisch IP moeten gaan geven. Gelukkig hebben we wel een apparte IP reeks gereserveerd voor printers

• -ET-

-ET-

Phone Home

Je kan het wel via DHCP laten doen maar dan moet je client reservations aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp mensen, we hebben ervoor besloten om reservations te maken in de DHCP voor de printers.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

-ET- schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:47:
:? Kijk even naar: Using DNS servers with DHCP
The DHCP server can be used to register and update the pointer (PTR) and host (A) resource records on behalf of its DHCP-enabled clients
De complete how-to staat in het artikel uitgelegd. Let even op het onderstaande. Het aanzetten van het vinkje in de DHCP-properties is niet altijd voldoende.
It is necessary to configure a dedicated user account and configure the DHCP server with the account credentials under the following circumstances:

• A domain controller is configured to function as a DHCP server.
• The DHCP server is configured to perform DNS dynamic updates on behalf of DHCP clients.
• The DNS zones to be updated by the DHCP server are configured to allow only secure dynamic updates.
Kleine tip, maak je DHCP-server ook even lid van de "DNSUpdateProxy" groep. Dit zorgt ervoor dat de DHCP-server ook records mag updaten waar hij geen record-owner van is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• -ET-

-ET-

Phone Home

nu meende ik mij te herinneren dat dit voor printer dus niet werkte. Maar het kan zijn dat ik mij vergis

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een DHCP-request is een DHCP-request. Sterker nog, een DHCP-server weet niet eens wat voor type client het request doet. Voor de DHCP-server is alles gelijk, dus de uit te voeren acties ook.

Wel is het 'gewoon' om printers ip-adressen te geven middels DHCP-reserveringen, in plaats van steeds wisselende ip-adressen. Wat dat betreft was je advies juist ;)

edit: schiet me nog net te binnen dat sommige printservers standaard ingesteld zijn om BOOTP te gebruiken ipv. DHCP. Dan weet ik nog wel eens niet of eea wel werkt...

[ Voor 29% gewijzigd door Question Mark op 20-08-2005 14:37 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

moderne printer servers ondersteunen wins dus als je deze service draaiend hebt hoef je op de printerserver alleen mar de gewenste hostnaam in te geven, een correct geconfigureerde dhcp service verteld de printer wel waar de wins name anounce narrtoe moet.
Pagina: 1