Toon posts:

[FC4] RTL8019 netwerkkaart werkende krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een goed werkende stoffige P1 200 MHZ in de hoek gevonden. Nu zou ik er graag een Fedora core 4 installatie op uitvoeren via het netwerk. Dit wil echter niet lukken. Het volgende heb ik gedaan:

1. Win98 geïnstalleerd om te bepalen wat voor netwerkkaart in het systeem zit. Dit blijkt een RTL8019 te zijn (netwerkkaart met oude ISA sloten). Vanuit win98 kan ik prima op internet komen.

Zodra ik de installatie van fedora start, en via het netwerk wil gaan installen, krijg ik te horen dat er geen driver is gevonden. Nu krijg ik de mogelijkheid om een driver uit een lijst te selecteren, of een driver disk in te voeren.

2. Ik heb me rot gezocht naar een linux driver voor de RTL8019, maar niets gevonden, ook niet op de RealTek site zelf.

3. Op Got heb ik ergens de volgende opmerking gevonden: Realtek 8019 is een ISA-kaartje, en inderdaad ne2000 compatible.In de de driverlijst van fedora kan ik o.a. de volgende 2 drivers kiezen:
-Ne1000, Ne2000, and compatible (ne)
-Ne2000 compatible PCMCIA ethernet driver (pcnet_cs)
Als ik een van bovenstaande drivers selecteer, dan is hij enkele seconden bezig, om opnieuw terug te keren naar het scherm: driver niet gevonden.

Er is nog wel een mogelijkheid om voor de driver optional module arguments mee te geven, maar ik zou niet weten wat ik hier moet opgeven.

Heeft er iemand een idee hoe ik die RTL8019 kaart aan de praat kan krijgen?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Volgens mij kun je op de bootprompt van de cd eventjes een aantal instellingen forceren voor de ne driver module.

Je moet iig twee dingen weten: je irq en io.

boot: linux ne_opts="io=0xbla irq=getal"

Geen id of het werkt hoor, maar ik zou eerst maar eens gaan stoeien met knoppix om de juiste waarden te 8erhalen en te controleren. Met 'insmod ne io=bla irq=bla' kun je onder knoppix testen of die ne module überhaupt wel aan de praat te krijgen is onder linux2.6.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-03 15:48

Shuriken

Life is all about priorities

Mijn 8019 kon je d.m.v. software op irq e.d. instellen. Dus misschien dat je dat ook nog moet doen. Het kaartje is namelijk niet echt plug en play, maar daar was je inmiddels wel achter.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-03 17:23

BoAC

Memento mori

En heb je dit ook al geprobeerd isa-pnp :P

/edit
Hiermee heb ik 'vroeger' in een oude P60 een crystal geluidskaart en ook zo'n rtl-kaartje aan de gang gekregen ;)
Geen idee of het ook nog voor de 2.6 kernel werkt.

[ Voor 49% gewijzigd door BoAC op 19-08-2005 13:50 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is misschien niet echt een oplossing, maar heb je VectorLinux al es geprobeerd? Ideaal voor oudere hardware, en heeft ook livecd's. FC4 is nu niet echt wat je een conservatieve distro kan noemen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje