Toon posts:

[XP] Wat is de maximale grootte van de bootpartitie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is een hele simpele (en misschien wel domme) vraag, maar verbazend genoeg heb ik maar op 1 plek (http://www.microsoft.com/...t/en-us/prkd_tro_kyrr.asp) iets gevonden dat op het antwoord lijkt, en duidt op een ja. Mijn vraag: kan je windows xp prof booten vanaf een partitie die groter is dan 8GB? Ik wil namelijk mijn C-partitie 11GB maken. Is er uberhaubt een bovengrens, 32GB bv.?
Gek genoeg heb ik het antwoord niet op Google, GoT, C!T, Microsoft.com of wat dan ook kunnen vinden. Of kijk ik met mijn neus.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tegenvraag, waarom zou het niet kunnen?

Als je een willekeurig topic pakt over partities lees je al snel voldoende informatie over partitiegrootes waaruit je het e.e.a. kunt afleiden.

ARME AOW’er

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39

-ET-

Phone Home

Hangt er vanaf in wat voor filesystem je de partitie format. NTFS kan meer aan de FAT32

• StickyPoundeZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12-2023
Hier staat eea in

http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/137_winxp.html

voor de rest is 8 GB tegenwoordig wel erg weinig he... Ik zou me eerder afvragen of t bij 8 TB nog zou lukken

Everything is possible, until it's not.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 10:32:
Het is een hele simpele (en misschien wel domme) vraag, maar verbazend genoeg heb ik maar op 1 plek (http://www.microsoft.com/...t/en-us/prkd_tro_kyrr.asp) iets gevonden dat op het antwoord lijkt, en duidt op een ja. Mijn vraag: kan je windows xp prof booten vanaf een partitie die groter is dan 8GB? Ik wil namelijk mijn C-partitie 11GB maken. Is er uberhaubt een bovengrens, 32GB bv.?
Gek genoeg heb ik het antwoord niet op Google, GoT, C!T, Microsoft.com of wat dan ook kunnen vinden. Of kijk ik met mijn neus.
Die limiet was er idd, alleen is dat heel wat jaren geleden, met windows NT.

XP heeft er absoluut geen moeite mee, kijk maar naar 90% van de consumenten systemen, allemaal 40, 80, 120gig schijven, en soms op een kleine restorepartitie na allemaal 1 big-ass C:

Ik vind de vraag eigenlijk zelfs iets te voor de hand liggend... Of ga je je ook afvragen of je een huidig model mercedes nog met een slinger moet starten?.. Was ook ooit actueel, en inmiddels door de verbeteringen achterhaald.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Als je systeembestanden op de schijf zouden staan boven de 8 GB grens gaat het nog steeds fout volgens mij. De boot loader van XP en NT is wat dat betreft nog steeds gelijk imho. Het probleem is dat het benaderen van ntldr en een paar schijfstuurprogramma's van NT/XP zelf eerst moet gebeuren voordat bestanden boven de 8 GB grens benaderd kunnen worden. De partitie kun je dus makkelijk enorm groot maken en de files zullen standaard helemaal aan het begin staan. Maar zou een stupide defragmentatieprogramma ze dan aan het einde zetten, dan boot je computer volgens mij niet meer... of ze zijn vergeten die waarschuwing weg te halen na het bijwerken van de boot loader ;)
Het heeft volgens mij iets te maken met de eenvoudige schijftoegang via het bios, dat die gelimiteerd is tot 8 GB, waardoor je in oude computers geen grotere harddisks dan 8 GB kon gebruiken. De NT/XP bootloader maakt dan geen gebruik van de nieuwere bios opties om grotere schijven wel te kunnen lezen voorbij die grens, omdat MS het idee heeft dat die ene MB aan systeembestanden wel braaf aan het begin van je eerste partitie blijft staan. Kan iemand zoiets bevestigen danwel ontkennen?
Ik heb trouwens een 2 GB boot/swap partitie gemaakt en daarna een partitie van 80 GB voor XP + programma's. Dan installeer je XP op partitie 1 en zet ie zelf de systeembestandjes op partitie 0. Probleem meteen de wereld uit :)

[ Voor 41% gewijzigd door OruBLMsFrl op 19-08-2005 11:08 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Mijn bootpartitie: 250 Gb WD
2e schijf: 160 GB Maxtor
Wekte beiden al bij SP1 van XP

Dus ik zou niet weten hoezo het niet zou werken??? :P :)

Goedkoop bellen via VoIP

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
2morrow,
Hierover had je heel veel kunnen vinden door even te zoeken.. Deze vraag is al vele malen voorbij gekomen hier ;) Kijk ook nog even in de Algemene gedragsregels (Netiquette) daarover :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 12:20:
2morrow,
Hierover had je heel veel kunnen vinden door even te zoeken.. Deze vraag is al vele malen voorbij gekomen hier ;) Kijk ook nog even in de Algemene gedragsregels (Netiquette) daarover :)
Ik heb pas gepost nadat ik o.a. in de GoT-search niks had gevonden. Dit kan aan mij gelegen hebben, maar ik ben me heel bewust van de regels voor posten. Volgende keer zal ik dus nog wat beter zoeken. Ik heb mijn antwoord in ieder geval, dus iedereen bedankt voor de reply!
Pagina: 1