Als je systeembestanden op de schijf zouden staan boven de 8 GB grens gaat het nog steeds fout volgens mij. De boot loader van XP en NT is wat dat betreft nog steeds gelijk imho. Het probleem is dat het benaderen van ntldr en een paar schijfstuurprogramma's van NT/XP zelf eerst moet gebeuren voordat bestanden boven de 8 GB grens benaderd kunnen worden. De partitie kun je dus makkelijk enorm groot maken en de files zullen standaard helemaal aan het begin staan. Maar zou een stupide defragmentatieprogramma ze dan aan het einde zetten, dan boot je computer volgens mij niet meer... of ze zijn vergeten die waarschuwing weg te halen na het bijwerken van de boot loader

Het heeft volgens mij iets te maken met de eenvoudige schijftoegang via het bios, dat die gelimiteerd is tot 8 GB, waardoor je in oude computers geen grotere harddisks dan 8 GB kon gebruiken. De NT/XP bootloader maakt dan geen gebruik van de nieuwere bios opties om grotere schijven wel te kunnen lezen voorbij die grens, omdat MS het idee heeft dat die ene MB aan systeembestanden wel braaf aan het begin van je eerste partitie blijft staan. Kan iemand zoiets bevestigen danwel ontkennen?
Ik heb trouwens een 2 GB boot/swap partitie gemaakt en daarna een partitie van 80 GB voor XP + programma's. Dan installeer je XP op partitie 1 en zet ie zelf de systeembestandjes op partitie 0. Probleem meteen de wereld uit
[
Voor 41% gewijzigd door
OruBLMsFrl op 19-08-2005 11:08
]