Toon posts:

Paar vragen over doe-het-zelf koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om zelf een CPU koeler in elkaar te zetten, en mijn idee was om een 12 bij 12 cm heatsink op mn Athlon te zetten met daarom een, je raadt het al, een 12 CM fan. Maarja, waar kan ik nou een 12x12 heatsink krijgen van goeie kwaliteit ?

En ik heb nog een vraag: Wat is het verschil in temperatuur van de proc. tussen een standaard koeler, 80,- koeler en 170,- koeler ? En wordt de kans dat je 50 Mhz meer haalt echt veel groter met zo'n dure koeler dan met een redelijke 80,- koeler?

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraag: Ik heb nu een standaard koeler, en daar onder op zit een glimmend vervormbaar plaatje wat op de plaats van de CPU chip zit. Maar hierdoor komt de rest vd heatsink niet in contact met het oppervlak. Zal ik dat ding eraf halen of nie ?

Verwijderd

Dat plaatje op je standaard cooler zit er juist om goed contact met je cpu te maken. Als je goed kijkt zal je zien dat de afdruk van je 'core' erin zit. Persoonlijk sloop ik dat er altijd af (smerig goedje, en vooral lastig te verwijderen) en vervang het voor coolpasta.

De kans op 50mhz meer wordt niet groter. (mijn ervaring) met een duurdere cooler. Het enige nut wat het voor mij altijd heeft gehad is dat de cpu net ietsje cooler blijft zodat in de zomer de machines ook nog stabiel blijven.

Voorheen wilde ze wel eens crashen als het buiten boven de 20c werd, maar met wat flinke coolers zijn ze nu stabiel. (zelfs met deze zomerse temps)

Mark

Verwijderd

De vraag is of je dit wel moet doen met 1 12*12 fan. Ten eerste twee high-performance Delta's 60*60 geven een gelijke CFM en MAP af. En ten tweede waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Losse Alpha heatsinks zijn ook verkrijgbaar.
Het verschil tussen bijvoorbeeld een Golden Orb slot 1 en een Alpha P3125 S (met 2 Delta HP) is dat de performance van de fans bij de Alpha veel hoger liggen. De golden orb hanteert een fan met een CFM van 20, de 2 Delta's geven 76 CFM af. Dat is bijna 4 maal zoveel luchtverplaatsing!!!.
De heatsinks is weer een heel ander verhaal. De Alpha heeft een combinatie van koper met aluminium en een zeer groot oppervlak. De Golden orb is gewoon kleiner en gebruikt alleen aluminium.
Heb je vragen mail me even,, geen probleem.

Greetinz

Newt

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
beetje duur heh 80 piek voor een "matige" fan.. neem gewoon een alpha cooler..
FAK7125.. die is ZEKER goed.. spreek uit ervaring..

en je moet wel een mooi groot mobo hebben wil je een koelblok van 12 bij 12 kwijt kunnen !! WOW !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©