Toon posts:

Gezonde temperatuur Videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 3.015 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds gisteren een probleempje met EQ2. Na een kwartiertje gamen (ongeveer) valt mijn scherm plots uit, het wordt zwart en ik krijg zo een "unplugged" icoon op't scherm. Niets helpt dan nog buiten een reset. Een ander scherm aansluiten helpt ook niets.

Ik had een vermoeden dat het zou liggen aan de temperatuur van de GPU aangezien ik de fanspeed van mijn CPUfan automatisch liet aanpassen door de BIOS. Ik heb een Zalman CNPS7700-Cu koeler, zo een enorme joekel die ineens half je case inneemt en ook de apparatuur rond je CPU koeler houdt. Dus ik terug in de bios om die setting uit te zetten en blijkbaar is het probleem opgelost.

Voor alle zekerheid had ik maar even Everest Home geinstalleerd om de temperatuur even te bekijken. CPU=40°c maar mijn GPU liep tijdens EQ2 op tot 65°. Is dit een aanvaardbare temperatuur voor mijn videokaart?

Systeemspecs:
--------[ Overzicht ]---------------------------------------------------------------------------------------------------

Computer:
      Besturingssysteem                                 Microsoft Windows XP Professional
      OS Service Pack                                   Service Pack 2
      DirectX                                           4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
      Computernaam                                      ARCANE
      Naam gebruiker                                    Chris

Moederbord:
      CPU Type                                          AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3200+
      Moederbordnaam                                    Asus A8N-SLI  (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)
      Moederbord Chipset                                nVIDIA nForce4 SLI, AMD Hammer
      Systeemgeheugen                                   1024 MB  (PC3200 DDR SDRAM)
      BIOS Type                                         Award (11/30/04)
      Communicatiepoort                                 Communications Port (COM1)
      Communicatiepoort                                 ECP Printer Port (LPT1)

Scherm:
      Video kaart                                       NVIDIA GeForce 6600 GT  (128 MB)
      3D-Versneller                                     nVIDIA GeForce 6600 GT PCI-E
      Monitor                                           Plug and Play Monitor [NoDB]  (06560)

Multimedia:
      Geluidskaart                                      nVIDIA MCP04 - Audio Codec Interface

Opslag:
      IDE apparaat                                      NVIDIA CK804 ADMA Controller (v2.7)
      IDE apparaat                                      NVIDIA CK804 ADMA Controller (v2.7)
      IDE apparaat                                      NVIDIA CK804 Parallel ATA Controller (v2.7)
      SCSI/RAID apparaat                                D347PRT SCSI Controller
      SCSI/RAID apparaat                                Virtual CloneDrive
      Diskettestation                                   Floppy disk drive
      Harde schijf                                      ST360021A  (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
      Harde schijf                                      IC35L120AVV207-0  (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
      Optische Station                                  Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
      Optische Station                                  HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B  (16x/52x DVD-ROM)
      Optische Station                                  PIONEER DVD-RW  DVR-107D  (DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:8x/4x, DVD-ROM:12x, CD:24x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
      Optische Station                                  SCSI DVD-ROM SCSI CdRom Device
      SMART Status harde schijf                         OK

Partities:
      C: (NTFS)                                         57231 MB (39322 MB vrij)
      D: (NTFS)                                         117789 MB (20100 MB vrij)
      Geheugencapaciteit                                170.9 GB (58.0 GB vrij)

Invoerapparaten:
      Toetsenbord                                       Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
      Muis                                              HID-compliant mouse

Netwerk:
      Netwerkkaart                                      Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC  (192.168.2.39)

Peripherieapparaten:
      Printer                                           HP DeskJet 615C
      Printer                                           Microsoft Office Document Image Writer
      Printer                                           PrimoPDF
      USB1 apparaat                                     nVIDIA MCP04 - OHCI USB Controller
      USB2 apparaat                                     nVIDIA MCP04 - EHCI USB 2.0 Controller
      USB-apparaat                                      USB Human Interface Device

Verwijderd

Je kan het natuurlijk meer koeler door een zalman koeler te nemen of watercooling etc. maar wees maar niet bang, gpu's worden gewoon heet :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
65 is redelijk.

U vraagt, wij antwoorden.

• J Peursem
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 12:25
Is wel wat heet naar mijns inziens, maar wel acceptabel. Volgens mij mogen GPU's zelfs 90 graden worden. Volgens mijn boekje van Asus moet tot de 90 graden de kaart vlekkeloos werken, al zou ik niet graag zien dat ie dan werd dan. ;)

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
De temp is het probleem niet denk ik. Probeer anders 0.1v of 0.2v meer te geven aan je AGP slot. Misschien dat dat helpt. Controleer ook even of je voeding genoeg stroom geeft. (heeft een 6600 1 of 2 molexen?)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Bram77 schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 16:18:
De temp is het probleem niet denk ik. Probeer anders 0.1v of 0.2v meer te geven aan je AGP slot. Misschien dat dat helpt. Controleer ook even of je voeding genoeg stroom geeft. (heeft een 6600 1 of 2 molexen?)
De 6600GT heeft er één.
Maar die temp moet je je echt geen zorgen over maken. Bij is de kaart ook gem. 60-65 graden. Ik heb de XFX :)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
mijn geforce 6800GT werd ook die temp...
Nu met wc word ie 44 stressed...

Ik heb ook goede verhalen gehoord van de zalman vga cooler (700cu)
Kost maar 20 euro, dus als je zeker wilt zijn (en een stillere koeloplossing wilt hebben)
zou ik hem kopen..

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mijn X800 liep vast als ie warmer werd dan 95 graden. Gelukkig heeft hij geen schade eraan opgelopen en nu wordt hij max 65 graden met een Arctic VGA Silencer.

Verwijderd

Ik heb nu een week mijn nieuwe computer en ik heb geen idee welke temperaturen nou normaal zijn. Volgens mij zijn de temperaturen van de gpu cpu enz enz allemaal goed maar de RPM van de noord brug lijkt wel heel erg veel!
Deze temperaturen laat everest zien
moederbord 37 graden celsius
processor 45 graden
videokaart 47 graden
videokaart en omgeving 44 graden
hardeschijf 30 graden

hier zie je de RPM van mijn koelingsventilatoren
processor 1023 RPM
systeem 1580 RPM
noord brug 6918 RPM

De temperatuur van de gpu is dus normaal, maar 47 graden.
De temperaturen van de cpu enz enz horen eigenlijk niet thuis in deze topic maar om helemaal een nieuwe topic aan te maken....

• ixl85
hahah...
ik heb een A8N SLI waar de oude NBfan nog op zat (hjeb nu watercooling)
maar dat ding maakte (ja echt waar) 9900RPM
en de fan die er op zat was echt mini!
het kan ook goed zijn dat je temp sensor niet in de NB zit, dat is bij dit mobo het geval...
Maar 7000RPM kan gewoon hoor, het is sowieso een kleine fan

Verwijderd

ixl85 schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 17:14:
hahah...
ik heb een A8N SLI waar de oude NBfan nog op zat (hjeb nu watercooling)
maar dat ding maakte (ja echt waar) 9900RPM
en de fan die er op zat was echt mini!
het kan ook goed zijn dat je temp sensor niet in de NB zit, dat is bij dit mobo het geval...
Maar 7000RPM kan gewoon hoor, het is sowieso een kleine fan
ok bedankt, nu kan ik s´nachts weer zonder zorgen slapen :P

Verwijderd

Topicstarter
Als je een A8N SLI hebt zou ik je veel moeite besparen en de koeler op de NB vervangen door een Zalman heatsink of een ander koeler van een goed merk. Het ASUS koelertje begeeft het meestal na een half jaar en maakt afgrijselijk veel lawaai daarna. Ook de onboard LAN is wat wispelturig met als gevolg dat ik ze maar vervangen heb door een USROBOTICS 10/100 PCI adapter.

Voor de rest is dit mobo echt wel een goed stukje hardware!

• ixl85
De nieuwe versie van de NBcooler is wel inorde.
die kan je gratis bestellen bij asus nederland.
Als je een zalman heatsink koopt moet je zekerweten dat je een goede airflow hebt, want die is passief gekoelt.
Of je moet er zelf een 40mm fan opzetten. (wat er niet uit ziet)
Pagina: 1