Intake rechtstreeks voor de fan beter?

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik probeer mijn kast beter te koelen (lees: stiller te maken). Er zitten nu 2 extra 120mm fans in. Hij zuigt nu lucht aan door de spleet onderaan in het frontje, ik vraag me af of het zal helpen als ik mijn front aanpas door rechtstreeks voor de fan daar een rooster te plaatsen (met wat schuimrubber erachter).

Zal ie hierdoor beter lucht aanzuigen?

Dit is namelijk niet makkelijk te testen aangezien ik dan de gehele front eraf moet halen waardoor de kast 'lek' word. Daarom zoek ik ervaringen van anderen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 20:21

PcDealer

HP ftw \o/

Front eraf, dicht tapen, gat voor fan, testen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• MisterE
PcDealer schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 08:07:
Front eraf, dicht tapen, gat voor fan, testen.
Ik heb het geprobeerd. Lijkt niet zo veel te schelen. (maar niet alles is evengoed dicht)

Maar de reden dat ik het vraag is dat mijn temperatuur van de videokaart wat aan de hoge kant lijkt.
Het is een FX 5600. Deze is passief gekoeld, vandaar dat ik in mijn kast 2 extra fans van 120mm had gemaakt. (in beneden en uit boven) zodat er een beetje stroming over komt. Met een potmeter staat ie afgesteld nu op ongeveer de helft.

Speedfan geeft aan:
gpu: 64c
gpu memory: 65
gpu memory: 55

Als ik echter de fans op max zet (maakt een partij herrie niet normaal)
dan krijg ik ongeveer deze waarden:
gpu: 58c
gpu memory: 59
gpu memory: 59

Dit zijn gewoon de idle waarden. De processor en de hd's zitten verder altijd wel op nette waarden.
De kamer temperatuur is 26c. En het koelelement voelt niet heet aan, ietsje warmer dan lauw zou ik zeggen.

Zijn deze kaarten van die heethoofden of moet ik toch echt overstappen naar een actieve koeling?

• Mombasa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-01 22:15

Mombasa

The Funky Drummer

Hoe is die passief gekoeld?

Als het zo'n standaard koelblokje is zou je hem kunnen vervangen door een passiefe koeler van Zalman, daarmee hou ik m'n 9600XT met slechts 1 80mm (5 volt) intake fan op zo'n 38 graden (idle).

Twee 120mm fans moeten toch zeker voldoende zijn.

• MisterE
Het zijn 2 van die grote zalman ijzers (grijs/zilver) met daartussen een heathpipe.
Ongeveer deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalmanusa.com/upload/product/zm80c_hp_c_p.jpg

Zie verschillende kleuren, dus mss een ander materiaal?

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
nee ze zijn alletwee van alu...
als dat koper zou zijn dan zou je kaart breken :D

Verwijderd

deze passief gekoelde kaarten worden heel warm, maar is niet echt iets om je zorgen over te maken, ik denk dat meer fans in je kast niet echt heel veel verschil maken, zoals je ziet als je je fans op max zet.
het enige wat helpt is een niet actief gekoelde video kaart te kopen en er een Zalman V7000aluCu erop te zetten.

verder zou ik wel 2 fans in je kast zetten, eentje intake en eentje outtake, 120mm is ideaal, 80 wil ook prima.

• Mombasa

Mombasa

The Funky Drummer

MisterE schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 00:38:
Het zijn 2 van die grote zalman ijzers (grijs/zilver) met daartussen een heathpipe.
Ongeveer deze dus:

[afbeelding]

Zie verschillende kleuren, dus mss een ander materiaal?
Ik heb precies deze, ik ben er meer dan tevreden mee, wat je kan doen is zo'n zalman fan (8 cm) erop monteren. Deze maken geen geluid op 7 volt en koelen als de beste.

• MisterE
Wel, ik heb nu een tafelfan op stand 3 er een tijdje op staan met de kast los.
De temps zijn nu:

cpu: 45 (maar is een thunderbird dus kan veel meer hebben)
motherboard: 31
gpu: 51
pgu memory: 51
gpu memory: 39

(de namen ben ik achter gekomen door middel van everest)

Is dit nog te heet? Want ik heb namelijk nog een probleem namelijk:
TV out werkt, maar word groen later
Ik weet niet of dat met de temperatuur te maken heeft.

Ik heb het forum afgestruind maar ik vind maar 1 soortgelijk geval:
[rml][ FX5900XT] TV-Out problemen[/rml]

Hier baal ik dus ontzettend van aangezien ik met mijn GF2 nooit problemen had.
En ik kijk nogal graag een filmpje :|

Ps: het schijnt een V9560 kaart te zijn.
Ik vermoed deze versie, ik weet het niet zeker want ik heb hem 2e hands van een vriend:
http://www.asus.nl/products/vga/v9560td/overview.htm
In de pdf's van de site kan ik ook geen temperaturen vinden.

Op http://support.asus.com kan ik geen bios update ervoor vinden. En sta bijna op het punt om die kaart eruit te flikkeren en de gf2 er weer in te zetten ;( .

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
MisterE schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 18:59:

gpu: 51
pgu memory: 51
gpu memory: 39

(de namen ben ik achter gekomen door middel van everest)

Is dit nog te heet?
50 is niks die kaarten kunnen zonder veel problemen 80 to 90 graden worden. Een vriend van me heeft een 5900Ultra (ook van asus) en die wordt stressed dik 80 graden met kast open. Met dichte kast komt ie oer de 100 graden en valt het zootje uit.

Edit:
Wat ook nog zou kunnen is dat niet de core of het mem maar de tv chip te warm wordt.
Afbeeldingslocatie: http://img385.imageshack.us/img385/9092/v9560tdl6sk.jpg
De chip die hier dus ontbreekt

[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 20-08-2005 19:59 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• ixl85
martijn_tje schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 19:28:
[...]

50 is niks die kaarten kunnen zonder veel problemen 80 to 90 graden worden. Een vriend van me heeft een 5900Ultra (ook van asus) en die wordt stressed dik 80 graden met kast open. Met dichte kast komt ie oer de 100 graden en valt het zootje uit.

Edit:
Wat ook nog zou kunnen is dat niet de core of het mem maar de tv chip te warm wordt.
[afbeelding]
De chip die hier dus ontbreekt
Als hij met een dichte kast 100 graden haalt dan raad ik hem een __Case__fan** aan...

**=
Een vierkant met daarin een ronddraaiend schoepenrad dat hete lucht naar buiten duwt waardoor er koele lucht aangezogen kan worden.
Verkrijgbaar in verschillende kleuren en prijsklasse

• Mombasa

Mombasa

The Funky Drummer

Heb je al gecheckt of de koeler van de videokaart wel goed gemonteerd is, misschien met een klein beetje meer koelpasta, doet 'ie het ineens veel beter! :*)

• ixl85
D Mombasa schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 01:00:
Heb je al gecheckt of de koeler van de videokaart wel goed gemonteerd is, misschien met een klein beetje meer koelpasta, doet 'ie het ineens veel beter! :*)
Nee...
koelpasta koelt niet, koelpasta brengt hitte over.
Als je meer gebruikt word het een isolator..

Dus:
Zo min mogelijk koelpasta, het is een brug tussen chip en blok...

Verwijderd

ixl85 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 01:04:
[...]

Nee...
koelpasta koelt niet, koelpasta brengt hitte over.
Als je meer gebruikt word het een isolator..

Dus:
Zo min mogelijk koelpasta, het is een brug tussen chip en blok...
Dat klopt wel, alleen die koelpasta zit er om de warmteoverdracht te verbeteren. Bij te veel wordt het een isolator zoals jij zegt, maar bij te weinig is de warmteoverdracht niet optimaal en kan de temperatuur dus ook stijgen.

Dus: niet te veel maar ook niet te weinig :Y)

• ixl85
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:42:
[...]

Dat klopt wel, alleen die koelpasta zit er om de warmteoverdracht te verbeteren. Bij te veel wordt het een isolator zoals jij zegt, maar bij te weinig is de warmteoverdracht niet optimaal en kan de temperatuur dus ook stijgen.

Dus: niet te veel maar ook niet te weinig :Y)
Zo min mogelijk.
Er moet een dun laagje over de core zitten zodat het koelblok goed contact kan maken met de core.

Hoeveel koelpasta?
Koelpasta ?
Koelpasta

Gewoon een klein drupje er op doen, een stukje hard plastic pakken en dan dun uitsmeren.
Pagina: 1