Regelmatig draai ik op mijn Debian stable machine (+/- maand geleden ge-dist-upgrade naar sarge) de tool chkrootkit. Voor het eerst kreeg ik daar een melding die me verontrustte:
Inmiddels heb ik wel een "kill" gedaan op het process van mDNSresponderpo en ook dhcpd en de dhcp-client verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Een echt gerust gevoel houd ik er echter niet aan over, zeker ook omdat bovenstaande melding van chkrootkit --die er eerder zeker niet was-- blijft verschijnen.
Heeft iemand tips voor me hoe ik verder te werk kan gaan om te controleren of / wat er inderdaad mis is?
Even googlen stelde me enigszins gerust, want blijkbaar geeft chkrootkit wel vaker valse meldingen. Maar het draaien van ps auxf leerder me dat er ook een programma "mDNSresponderpo" actief was, dat ik niet eerder had gezien. Op de debian-site heb ik inmiddels gevonden dat er een package "mdns-scan" is, maar dat heb ik zeker niet zelf geinstalleerd, apt-get remove "mdns-scan" geeft dat ook aan.eth0: PACKET SNIFFER(/usr/sbin/dhcpd[21728])
eth1: PCKET SNIFFER(/sbin/dhclient (deleted)[1030])
Inmiddels heb ik wel een "kill" gedaan op het process van mDNSresponderpo en ook dhcpd en de dhcp-client verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Een echt gerust gevoel houd ik er echter niet aan over, zeker ook omdat bovenstaande melding van chkrootkit --die er eerder zeker niet was-- blijft verschijnen.
Heeft iemand tips voor me hoe ik verder te werk kan gaan om te controleren of / wat er inderdaad mis is?
[ Voor 3% gewijzigd door spoller op 18-08-2005 20:36 ]