'Disco' muziekpc

Pagina: 1
Acties:

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
wegens diverse hitte en instabiliteitsproblemen wil ik de pc die we gebruiken als mp3 bak een beetje upgraden...

Voornaamste doel is gewoon een goed stabiel apparaat te hebben, ik wil nl niet meer hebben dat die joekel crashed tijdens avond draaien... Maar hij moet ook een beetje schokken kunnen hebben, er word niet mee gegooit, maar lijkt er soms heel erg op ;)

De software die erop komt is Win2k of WinXP, zo kaal mogelijk... en daarbij op dit moment PCDJ Red VRM wat ooit misschien vervangen word door BPM Studio.

Verder hebben we nu ongeveer 80 GB aan mp3, wat langzaam uitbreid.

Alle software is iig legaal...

Nu de hardware, het hoeft geen dikke high-end bak te zijn, enige wat die pc moet kunnen is zonder problemen 2 mp3s afspelen... en tussendoor beetje zoekwerk.

Het enige wat in principe vervangen zou moeten worden is moederbord, processor en koeling daarvoor, geheugen en harde schijven.
Processor is een AMD XP1800+ dus zou evt 'hergebruikt' kunnen worden, mits er goede koeling mogelijk is en hij stabiel blijft. Snelheid daarvan is iig goed zat...
Gaat gewoon om een zo stabiel mogelijke processor, merk onafhankelijk, van minimaal 1 ghz, met daarbij een niet al te zware, maar wel goed werkende koeling.

Geheugen is een simpele, 512mb van het type wat in mobo moet... wel van een 'merk'

Harde schijven is iets langer verhaal, heb meerdere opties zitten bedenken.
Wilde iig eerst voor 120gb schijven gaan, maar een 160 kost 5-10 euro meer.
Dan is er de mogelijkheid voor een Raid configuratie te gaan, zodat we in principe altijd een backup bij hebben...
en/of, wat ik net ineens bedacht, een losse usb(2) harde schijf erbij, altijd een backup, evt bij de hand, maar die kunnen we ook veilig thuis wegleggen, die mp3s is best wat werk geweest...
mocht der wat crashen, avondje zonder pc is niet zo heel erg, cds staan achter ons...
Verder graag wel een type harde schijf die tegen een stootje kan, nu weet ik wel dat harde schijven niet goed tegen schokken kunnen, maar weet niet of schijven van bepaalde fabrikanten net wat meer kunnen hebben...
Het hoeft ook geen high performance schijf te zijn, als er maar een hoop mp3s op kunnen.

En dan zitten we nog met PATA/SATA verhaal, wat ik een keer heb meegemaakt met mijn eigen sata schijven is dat ik met een zacht tikje stekkertje van mobo haalde, die klikken niet bepaald vast...
zoiets zou onderweg ook kunnen gebeuren natuurlijk, best irri als we die hele pc eruit moeten halen. Klus waar we wel even mee bezig zijn.
Misschien dat dat bij nieuwere / andere merken dan MSi beter geregeld is...

Moederbord zelf, ATX, liefst zo simpel mogelijk, wel met 2x usb aan de achterkant en liefst ook een aansluiting voor usb op de plank zelf waar we de 'front usb' aansluiting van de kast aan kunnen hangen, chieftec 19" kast... volgens mij had deze 2 hele stekkers en een hele berg losse, merken moederbord waar deze opkunnen weet ik zo niet, maar ben aan het zoeken.
Verder afhankelijk van het wel/niet raid advies onboard raid... zelfde verhaal voor sata...

De kast waar alles in zit/moet is een Chieftec UNC-410S 19" 4u kast, voorin 2 fans en achterin ook... alle mogelijkheden hiervoor zijn dus al benut.

De kosten van dit alles probeer ik nog wel zo laag mogelijk te houden

Ik volg alleen de hele hardware ontwikkeling niet meer, moet even een beetje gestuurd worden, dus alle tips/aanbevelingen zijn welkom.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 20:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Misschien kun je ook denken aan een 5400RPM schijfje (ik zie ze alleen nergens in de winkel) 2 mp3`s zijn makkelijk tegelijk daarvanaf te lezen. Daarbij blijft zo`n schijf veel koeler dan een 7200rpm variant, 1 risico minder!

Deze schijf kun je dan ook weer in een speciaal "kastje/omhulsel"doen, dat schokbestendig is geloof ik!

Verder zou je de computer met een beugel aan de muur kunnen vastmaken als je bang bent voor veel gestamp in je toko... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 18-08-2005 20:28 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:47
Een VIA EPIA bordje was al voldoende geweest voor dit doeleinde. Is iig een stuk kleiner en de processor(zit vast) is zuiniger en koeler(800mhz/1ghz heb je al standaard passief gekoeld).

Verder een 2.5'' (laptop) HD's gebruiken met convertertje wanneer het echt shockproof moet zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door BarôZZa op 18-08-2005 20:38 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

een athlon64 is wel lekker energiezuinig...
mocht je bij socketA willen blijven, scharrel dan eens een Sempron op of liever nog een Duron van de laatste serie (1400 tot 1800Mhz model) die zijn ook geweldig makkelijk koel te houden.
verder een videokaart die zonder koeling, of met passieve koeling af kan... TNT kaartje oid, of als het nieuw moet een R9200 / GF4MX/GF-MX4000

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BarôZZa
Onboard video lijkt me voldoende.

• KeRsTmAnNeKe
Michael Knight schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:23:
Misschien kun je ook denken aan een 5400RPM schijfje (ik zie ze alleen nergens in de winkel) 2 mp3`s zijn makkelijk tegelijk daarvanaf te lezen. Daarbij blijft zo`n schijf veel koeler dan een 7200rpm variant, 1 risico minder!
Zou idd kunnen, en draait minder vaak rond, kans op schade iets minder klein..
staan iig diverse 5400 rpm schijven in pricewatch
Deze schijf kun je dan ook weer in een speciaal "kastje/omhulsel"doen, dat schokbestendig is geloof ik!
We hebben nu al 2 ata schijven in een aparte .. kom niet op naam, zon uittrekding... zitten, zit ook nog een 4cm fan achter...
kwaliteit daarvan is alleen niet zo denderend en dan slepen we nog een los schijfje mee, maar valt evt wel in schuim weg te stoppen.
En volgens mij hangt het in die kast al in rubbers, wat iets dempt.
Verder zou je de computer met een beugel aan de muur kunnen vastmaken als je bang bent voor veel gestamp in je toko... :)
Vastschroeven is geen optie, is een mobiele drivein... dus iedere keer flink wat gebonk...
FireWurX schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:30:
een athlon64 is wel lekker energiezuinig...
mocht je bij socketA willen blijven, scharrel dan eens een Sempron op of liever nog een Duron van de laatste serie (1400 tot 1800Mhz model) die zijn ook geweldig makkelijk koel te houden.
Bestaande processor is evt nog te gebruiken, mobo niet, is nog een KT133A plank... dat werkt al niet zo best met die xp die we nu hebben.

A64 is ook evt optie, manier waarop die koelt iig.
verder een videokaart die zonder koeling, of met passieve koeling af kan... TNT kaartje oid, of als het nieuw moet een R9200 / GF4MX/GF-MX4000
videokaart hebben we al... een passief gekoelde ati 6200 ofzo

Denk ook dat oplossing met laptopschijf te prijzig word... en ook die kunnen uiteindelijk weleens stuk gaan...

[ Voor 28% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 18-08-2005 20:47 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mag ook... nog zuiniger en minder hitte :)
maar planken met onboard video hebben vaak nog veel meer nutteloze frutsels, die de TS liever niet wil hebben.
dus mijn advies is voor als er een losse kaart nodig is. :)

• BarôZZa
Losse frutsels bestaan volgens mij uit wat aansluitingen en onboard-audio. Geen wereldramp en altijd handig wanneer de geluidskaart het zou begeven ;) . Epia's lijken me opzich ideaal omdat dus vrijwel alles onboard zit(zelfs SPDIF audio), ze goedkoop zijn, energiezuinig, processor er al op etc.

Alleen geheugen inprikken, harde schijven eraan en klaar

• KeRsTmAnNeKe
onboard geluid hebben we niks aan, hebben al een goede geluidskaart...

het alles onboard hebben van een epia is verder wel fijn... weet alleen niet in hoeverre de kloksnelheden van die Via processoren te vergelijken zijn met Intel/Amd
en moet zon bordje perse in een Mini-itx kastje ?

• BarôZZa
Hoeft niet persé, scheelt wel ruimte iig. 1GHz EPIA is vergelijkbaar met 800MHz Pentium als het goed is. Zou het niet precies weten, maar met 4 winamps tegelijk aan(+mp3 afspelen) en een hele sloot firefoxes/msn vensters open komt het niet boven de 10% cpu gebruik uit.

Niet dat ik je trouwens persé die richting wil opduwen, maar misschien is het een leuke mogelijkheid.

[ Voor 17% gewijzigd door BarôZZa op 18-08-2005 20:56 ]

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01-2024
mijn voorstel:
zo een goedkoop asrock mobo met onboard vga (heel goedkoop & stabiel zonder overbodige opties)
de xp 1800 blijven gebruiken :) die is ok
nieuw latje geheugen 512mb, mss dattie daarmee vastloopt
& ZEKER een degelijke voeding omdat in disco milieu's nogal veel "vuil" op de netspanning kan zitten door slechte generatoren, constante pulsen van lichten die aan en uit gaan strobo's,.... ik denk dan aan enermax of antec, deze hebben zeer goede filters.
audigy geluidkaart
en voor de hd's zou ik zo 2 rack's kopen om hd's in te steken (sata, mogelijk is dit zelfs hot-plugable, mobo afhankelijk) de hd's moeten vooral goede koeling krijgen

• KeRsTmAnNeKe
huidige kast moet iig in gebruik blijven... snelheid is ook wel beetje belangrijk...
Voor BPM studio bevelen ze iig minimaal een 800mhz P3 aan...
Lees net dat ze voor PCDJ minstens een 1.2 ghz processor aanbevelen en 1ghz toch echt minimum is

Zag net prijzen van de Durons, die zijn ook wel aardig, zeker als ze goed te koelen zijn...

• KeRsTmAnNeKe
wursel2000 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:57:
mijn voorstel:
zo een goedkoop asrock mobo met onboard vga (heel goedkoop & stabiel zonder overbodige opties)
de xp 1800 blijven gebruiken :) die is ok
proc is oke, mits goed te koelen, iets wat huidige koeler zeker niet doet... en dat is een (nadenkt...) spire whisper?rock ...
nieuw latje geheugen 512mb, mss dattie daarmee vastloopt
daar zocht ik huidige problemen ook al... en pc133 geheugen is niet echt meer te gebruiken...
& ZEKER een degelijke voeding omdat in disco milieu's nogal veel "vuil" op de netspanning kan zitten door slechte generatoren, constante pulsen van lichten die aan en uit gaan strobo's,.... ik denk dan aan enermax of antec, deze hebben zeer goede filters.
Das ook een goede, momenteel zit er een chieftec voeding in, geloof dat die ook wat beter zijn... maar hier hebben we eigenlijk nog nooit problemen mee gehad en die pc gaat al een aardige tijd mee...
audigy geluidkaart
Audiotrak Maya 44 mk2 ... toch beter geschikt voor dit gebruik
en voor de hd's zou ik zo 2 rack's kopen om hd's in te steken (sata, mogelijk is dit zelfs hot-plugable, mobo afhankelijk) de hd's moeten vooral goede koeling krijgen
als we ata schijven nemen hebben we dit al, in geval van sata nog aan te schaffen...

[ Voor 3% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 18-08-2005 21:10 ]

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01-2024
chieftec ook degelijk van voeding idd :)
& van geluidskaarten kennek nie zoveel ;) had maar iet gezegd
voor die xp 1800 te koelen is in uw geval coolermaster wel perfect, goedkoop degelijk, nie de stilsten, ma da maakt nu ook nie uit in uw geval

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:00:
huidige kast moet iig in gebruik blijven... snelheid is ook wel beetje belangrijk...
Voor BPM studio bevelen ze iig minimaal een 800mhz P3 aan...
Lees net dat ze voor PCDJ minstens een 1.2 ghz processor aanbevelen en 1ghz toch echt minimum is

Zag net prijzen van de Durons, die zijn ook wel aardig, zeker als ze goed te koelen zijn...
de latere modellen (vanaf 1400Mhz, die zijn gebaseerd op een Tbred-B) zijn heel erg goed te koelen.
heb zelf en 1400 gehad, en stock bleef die met een heel erg simpel coolertje (voor een P3 CPU 8)7 )
maar 33 graden, en nog geen 40 onder heavy load (pifast/cpuburn).
die krengen zijn ook nog eens lomp over te klokken :P heb zelf 2200Mhz gehaald, rockstable, en maar 55 graden onder full load met luchtkoeling :P

• KeRsTmAnNeKe
overclocken gaan we niet doen, dus zou mooi zijn als we zoiets zouden halen...en durons zijn nog lekker goedkoop...

die xp1800 zit nu iig zo aan de 60/70 graden... zonder load al... met hangt pc in 5 minuten of die processor gewoon standaard al heet word of de huidige koeler slecht is weet ik niet...
is ook een van de eerste generatie xp processoren...

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:07:
overclocken gaan we niet doen, dus zou mooi zijn als we zoiets zouden halen...en durons zijn nog lekker goedkoop...

die xp1800 zit nu iig zo aan de 60/70 graden... zonder load al... met hangt pc in 5 minuten of die processor gewoon standaard al heet word of de huidige koeler slecht is weet ik niet...
is ook een van de eerste generatie xp processoren...
Zal vast een palomino core zijn. Die worden standaard al lekker heet. Koop iniedergeval een betere koeler en casefans die je allemaal op 12 volt zet. Zal het wel wat afkoelen = meer stabiliteit.
Voor de rest zijn laptop harde schijven (2,5 inch) volgens mij beter bestand tegen schokken dus dat is ook een overwegen waard. Alhoewel die wel duurder zijn. :)

Voordat je je pc gaat gebruiken kan je hem trouwens stress testen. Door Prime95 te runnen. Belast je pc dus heel zwaar. fouten komen dan snel aan het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
alle mogelijkheden tot plaatsen van casefans zijn al benut...

ff kijken, idee tot nu toe:

Duron 1600/1800
huidige processor koeling proberen, werkt et niet goed nieuwe...
Socket A mobo met zo min mogelijk poespas, maar wel aansluiting voor die usb bracket in case...
Reepje 512 mb geheugen.
160gb 5400 rpm schijf
externe 160 gb schijf voor backup

heb nl idee dat we wel 2 schijven in raid erin kunnen zetten, maar grote kans dat als 1 schijf het begeeft, de andere ook gewoon mee gaat aangezien de kans zeer groot is dat het door een schok komt.
Externe hd kunnen we thuis veilig opbergen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook alles eens vooral goed stofvrij maken, ook de voeding eens open maken en uitstoffen.
Als je nog genoeg cpu-kracht op overschot hebt, kan je hem eventueel onderklokken en de Vcore lager zetten. Maakte bij mij een wereld van verschil: cpu-temp was gewoon gelijk aan de casetemp en dat met de fans op 7V. Verder zorgen voor veel casefans (tja als alles al benut is... ;) )en die chieftec voeding gaat zeker niet slecht zijn.
En over de schokbestendigheid van harde schijven zou ik mij niet te veel zorgen maken. Die kunnen wel wat hebben tegenwoordig, zeker als ze niet draaien. Ik denk dat je die al van een serieuze hoogte moet laten vallen om iets mee voor te hebben. Ik zou dus een gewone 3.5" nemen van 5400rpm zodat die niet veel warmte produceert. Je kan er ook stukjes vilt of rubber op bevestigen als demping.
Misschien ook goede thermalpaste tuusen cpu en koeler (AS5 ofzo)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 14:11 ]

Pagina: 1