Toon posts:

Pc reboot elke keer (Asus P4S533X)

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn pc herstart elke keer als ie windows laadt. Elke keer bij het zwarte laad-scherm van windows (Windows vlag + lopend oranje balkje) laadt ie ong. 5 sec en dan opeens weer reboot...

Het begon allemaal paar maanden geleden, toen viel mijn pc uit op onvoorziene momenten, de ene keer tijdens WORD de andere keer (vaakst) tijdens gamen. Meestal viel de pc uit als ik redelijk veel applicaties heb lopen (MSN, ASE, teamspeak, Call of Duty, Logitech setpoint etc). Hij viel dan uit en reboote meteen. Dit gebeurde soms meerdere keren per dag, soms helemaal niet.

Ik heb toen allereerst alle USB ports los gekoppeld, maar dit had geen baat.
Toen heb ik met een paar mensen gesproken, en toen heb ik de voeding gister vervangen (zat 234 WATT in :s , voor een Q-tec 550 Watt), maar nog steeds hetzelfde probleem.

Hij reboot nog steeds elke keer bij het zwarte laad-scherm van windows.

Ik kan ook niet in veilige modus runnen, zelfde probleem. Maar ik kan wel in BIOS komen.

Mobo temp = 43 graden Celsius

Specs:

ASUS P4S533X
P4 2,4 GHZ
512 MBRAM
Radeon 9800 pro (niet overclocked of iets)
Creative Soundblaster Live!
Sitecom WLAN PCi kaartje

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

En leg het aub iets makkelijker uit, heb namelijk niet egt veel verstand van pc's!

Met vriendelijke groet,

Dominique Collin

btw: mag ook contact opnemen via msn: collindominique@hotmail.com

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kijk eens in dit topic Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor tips :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al gedaan,

kom er niet egt wijs uit (zegt me niet veel) en kon mijn probleem niet vinden aangezien ik niet weet waar et aan (zou kunnen) liggen.

Heb namelijk eergister hele pc losgehaald en weer alles goed erin gezet, en aangedrukt!
maar ook dit hielp niet.

:(

ben ten einde raad!

Verwijderd

Ander geheugen of memtest doen. En 234 Watt was al weinig, maar het spijt me een Q-Tec zal ook niet veel meer leveren. Goedkoop is duurkoop enzo verhaal...

Edit, weet je zeker dat die temperatuur van je mobo is en niet van je CPU?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 19:25 ]

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:04

vr6-only

Blub Blub

43 graden voor een moederbord is wel veel hoor. ik denk dat jij je cpu bedoelt!

install windows is opnieuw. test je geheugen is.

pak je cpu en gooi dat in een andere pc en kijk of je het zelfe probleem hebt.

moederbord vervangen en kijken of je nog steeds het zelfde hebt.

ik denk dat het aan windows ligt. gewoon reinstall en klaar ben je (hoop het voor je)

It ain't stupid if it works!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:20:
Heb ik al gedaan,

kom er niet egt wijs uit (zegt me niet veel) en kon mijn probleem niet vinden aangezien ik niet weet waar et aan (zou kunnen) liggen.

Heb namelijk eergister hele pc losgehaald en weer alles goed erin gezet, en aangedrukt!
maar ook dit hielp niet.

:(

ben ten einde raad!
Dat je ten einde raad bent, okay. Dat je niet weet waar het aan ligt, begrijpelijk. Maar zo'n troubleshooter is er juist voor om een lijst af te lopen en uit te zoeken wat het probleem is ;)

Voeding.
Is al vervangen, een 234 watt is wel weinig ja. Een Q-tec is niet het beste merk, om het voorzichtig uit te drukken, maar zou genoeg moeten zijn voor dit systeem.

Zijn de spanningslijnen stabiel?
Post deze eens? Kan je in je bios terugvinden :)

Geheugen
Draai memtest86+. Er is info te over op deze site. De belangrijkste is wel het volgende: indien je fouten krijgt tijdens Test #5, dan is hoogstwaarschijnlijk de CPU brak. Je kunt hierachter komen door in de BIOS de CPU L2 Cache (en alle andere caching opties) uit te schakelen en de memtest opnieuw te draaien.
Als het daar niet aan ligt, dan naar de Windows troubleshooter, maar doe dit maar eens eerst :)
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:23:
Ander geheugen of memtest doen. En 234 Watt was al weinig, maar het spijt me een Q-Tec zal ook niet veel meer leveren. Goedkoop is duurkoop enzo verhaal...

Edit, weet je zeker dat die temperatuur van je mobo is en niet van je CPU?
Ik neem ook aan CPU eigenlijk... Temperatuur is redelijk makkelijk te testen: kast open en ventilator erop. Maar ik neem aan dat dit niet het probleem is, anders zou je met een koude start verder in Windows kunnen komen.

Over de Q-tec ben ik het niet met je eens: van 234 watt naar een 550 Q-tec is een vooruitgang te noemen.
vr6-only schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:28:
43 graden voor een moederbord is wel veel hoor. ik denk dat jij je cpu bedoelt!

install windows is opnieuw. test je geheugen is.

pak je cpu en gooi dat in een andere pc en kijk of je het zelfe probleem hebt.

moederbord vervangen en kijken of je nog steeds het zelfde hebt.

ik denk dat het aan windows ligt. gewoon reinstall en klaar ben je (hoop het voor je)
Meteen adviseren om Windows opnieuw te installeren is niet echt bepaald een tweakerspirit hè ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Motrax op 18-08-2005 19:36 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Windows heb ik al 2x opnieuw geinstalleerd, en dan na ong 4 weken begint het allemaal weer!!!

Ja die 42 is idd me CPU! :$

Is me moederbord of CPU dan waarschijnlijk kapot?

Hoe test ik m'n spanningslijnen? (sorry heb er egt geen verstand van)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 19:35 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:34:
Windows heb ik al 2x opnieuw geinstalleerd, en dan na ong 4 weken begint het allemaal weer!!!

Ja die 42 is idd me CPU! :$

Is me moederbord of CPU dan waarschijnlijk kapot?

Hoe test ik m'n spanningslijnen? (sorry heb er egt geen verstand van)
Je voedingsresultaten kan je in je bios terugvinden :) Moet je even zoeken en post deze dan even en vergelijk ze zelf dan ook even met wat er in de troubleshooter over de waardes staat :)

En doe dan ook meteen even Memtest86. Dat is een programma dat je geheugen controleert op fouten, gewoon op een cd zetten, opstarten vanaf cd en het programma draait (bijna) vanzelf. Geen fouten ontdekt: geen problemen. Wel fouten: wel problemen.

☻/
/▌

Verwijderd

Topicstarter
Ok de spanningslijnen:

CPU : 43 ( bij opstart) maar toen ik alle andere dingen had opgeschreven was de temperatuur alweer !!47 graden!!

Dus toen alles klaar was:
CPU : 47
Vcore voltage : 1.53 V
+3.3 V voltage: 3.26 V
+5V Voltage : 5.02 V
+12 V Voltage : 11.77 V

Ik ga nu de memtest doen, en post ze zometeen!

Edit:
Hoelang duurt zo'n memtest?
Want hijs bij mij nu al voor de 2e keer bezig emt test#4! Is dat goed? of is ie weer overnieuw begonnen?

En welke gegevens moet ik noteren?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 20:27 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:00:
Ok de spanningslijnen:

CPU : 43 ( bij opstart) maar toen ik alle andere dingen had opgeschreven was de temperatuur alweer !!47 graden!!

Dus toen alles klaar was:
CPU : 47
Vcore voltage : 1.53 V
+3.3 V voltage: 3.26 V
+5V Voltage : 5.02 V
+12 V Voltage : 11.77 V

Ik ga nu de memtest doen, en post ze zometeen!

Edit:
Hoelang duurt zo'n memtest?
Want hijs bij mij nu al voor de 2e keer bezig emt test#4! Is dat goed? of is ie weer overnieuw begonnen?

En welke gegevens moet ik noteren?
Geen als het goed is ;). Rechts staat ergens een kolom met errors en met passes. Na één pass houd ik het meestal wel voor gezien. Duur is afhankelijk van de hoeveelheid geheugen en snelheid, maar varieert van 10-20 minuten. Maar ik neem aan er geen fouten genoemd staan. Dus geheugen lijkt in orde te zijn.

Je voedingslijnen lijken ook in orde te zijn. Omdat je alleen in de bios kan komen kan je het niet met een stresstest controleren: dat wil zeggen dat je je pc zwaarbelast en dan nog eens kijken hoe ze verschillen. Maar als je Windows niet goed kan binnenkomen ;)

Ik had alvast al een ander stukje geschreven:
Goed, als het niet aan de hardware lijkt te liggen, dan gaan we eerst even verder kijken naar Windows, in de hoop dat het daar aanligt.

Je kan niet de veilige modus inkomen, maar als je op F8 drukt heb je meerdere keuzes. Probeer eens op te starten met iets als 'laatste bekende instellingen' ofzo. Waarschijnlijk werkt dit niet, maar toch ;)

Als dat niet werkt, dan maar een repair uitvoeren op Windows. Dit staat in het kort beschreven in de Windows Operating Systems - FAQ voor Windows:
Boot vanaf cd-rom met de Windows cdrom
Vervolgens kun je tijdens het scherm "Welkom bij Setup" op R drukken om naar de Repair-functie te gaan.
Vanaf daar instructies volgen. Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit gedaan, omdat het niet nodig was :P Ik kan je vanaf dit punt niet veel verder helpen. Hopelijk werkt Windows weer naar behoren :)

☻/
/▌

Verwijderd

Topicstarter
Maar het ziet er dus naar uit dat er geen componenten kapot zijn?!

Paar memtest results:

Pass 1
Errors 82510
ECC-Errors 0

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 20:40 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

[quote]Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:35:
Maar het ziet er dus naar uit dat er geen componenten kapot zijn?![/quote]
In eerste instantie niet, maar zeker weten doe je nooit ;). De makkelijkste tests rondom de hardware heb je nu ongeveer gehad. Het is nu makkelijker om te kijken of het aan Windows ligt. De twee dingen die ik eerder noemde zijn relatief simpel uit te voeren. Soms is het gewoon koffiedik kijken totdat het wel werkt ;)

[ Voor 116% gewijzigd door Motrax op 18-08-2005 20:45 ]

☻/
/▌

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Je hebt een error, dus er is duidelijk iets mis met je geheugen (of de aansturing ervan). Hoeveel/wat voor ram geheugen heb je?

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Motrax schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:38:
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:35:
Maar het ziet er dus naar uit dat er geen componenten kapot zijn?![/quote]
In eerste instantie niet, maar zeker weten doe je nooit ;). De makkelijkste tests rondom de hardware heb je nu ongeveer gehad. Het is nu makkelijker om te kijken of het aan Windows ligt. De twee dingen die ik eerder noemde zijn relatief simpel uit te voeren. Soms is het gewoon koffiedik kijken totdat het wel werkt ;)

[...]

JA heb via LAATST WERKENDE INSTELLINGEN opgestart, maar zelfde probleem!

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:40:
Je hebt een error, dus er is duidelijk iets mis met je geheugen (of de aansturing ervan). Hoeveel/wat voor ram geheugen heb je?
512 Mbram DDR
PC2700
133 mhz

d8 van Kingston!

Verwijderd

kijk eens of je koelpasta op is. daarmee had ik mijn probleem ook opgelost zodra je iets meer doet in windows en je cpu verbruik omhoog gaat reboot te heet.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:35:
Maar het ziet er dus naar uit dat er geen componenten kapot zijn?!

Paar memtest results:

Pass Errors ECC-errors
1 82510 0
Erm. Die 82510 geeft dus aan dat er aardig wat fouten zijn geconstateerd. Je geheugen is dus waarschijnlijk brak. Waarschijnlijk moet je nieuw geheugen kopen, omdat je aangaf dat de problemen vanzelf zijn gekomen, maar er zijn nog een paar dingen te doen.

Zoek eerst de handleiding op van je moederbord en kijk hoe je geheugenbanken heten en hoe geheugenreepjes geplaatst moeten worden. Lees goed wat er ook over Dual Channel staat en hoe de reepjes met z'n tweeën geplaatst moeten worden, als je er twee hebt.

Hoeveel geheugenreepjes heb je op je moederbord zitten? 1? Zit deze op de juiste plaats zoals in de handleiding staat? Zoniet, goed zetten en Memtest draaien.
Meerdere? Op de juiste plaats? Nee, goed zetten en Memtest draaien.
Meerdere? Juiste plaats? Ja, dan 1 reepje per keer testen. Misschien is er maar één reepje stuk :)
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:44:
kijk eens of je koelpasta op is. daarmee had ik mijn probleem ook opgelost zodra je iets meer doet in windows en je cpu verbruik omhoog gaat reboot te heet.
Koelpasta en memtesterrors is een verband dat ik nog nooit heb gezien hoor :?

[ Voor 14% gewijzigd door Motrax op 18-08-2005 20:45 ]

☻/
/▌

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 geheugenslots op me moederbord!
Ikzelf heb maar één 512 MB geheugen reepje, die zit er goed in! (vanmiddag nog nagekeken)
Moeten de geheugenslots goed stofvrij zijn? of maakt dat niet zo veel uit?

En hoe definieer je dat m'n geheugen "brak" is? Wat is er dan mee?

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie replies!

ps: WTF is koelpasta en waar zit et? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 20:57 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 20:57:
Ik heb 2 geheugenslots op me moederbord!
Ikzelf heb maar één 512 MB geheugen reepje, die zit er goed in! (vanmiddag nog nagekeken)
Moeten de geheugenslots goed stofvrij zijn? of maakt dat niet zo veel uit?

En hoe definieer je dat m'n geheugen "brak" is? Wat is er dan mee?

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie replies!

ps: WTF is koelpasta en waar zit et? :P
Goed, je hebt maar één reepje. Sja. Dan zou ik je aanraden nieuw geheugen te kopen en dan te kijken of je pc wel goed werkt. Meestal is het zo dat als Memtest fouten aangeeft dat het echt hardwarematig is.

En de definitie van brak: je geheugen wordt gebruikt om tijdelijk data op te slaan. Als je geheugen stuk is, dan wordt de data foutief opgeslagen en komt het er ook fout uit. Vandaar ook dat Windows ook niet in veilige modus kan opstarten.

Koelpasta zit tussen je processor en je koelblok. Het is warmtegeleidend en zorgt dus ervoor dat de warmte van je processor naar het koelblok gaat, omdat een koelblok niet voor 100% glad is en kan aansluiten op de processor. Maar het verband tussen koelpasta (processor) en memtesterrors (geheugen) is ver te zoeken ;)

Kortom: ik zou je aanraden om nieuw geheugen te kopen en dan te kijken of je pc wel werkt. Succes :)

edit:
En het oude geheugenreepje er natuurlijk wel uit te halen hè? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Motrax op 18-08-2005 21:03 ]

☻/
/▌

Verwijderd

Topicstarter
hahahahha, ja dat snap ik!

Ik dank jullie allemaal zeer hartelijk voor het helpen!
Ik ga morgen m'n garantie claimen, en laat het jullie weten!

heel hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Dominique
Pagina: 1