Toon posts:

Plotter kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een tweedehands plotter op de kop kunnen tikken maar ik kreeg de serïele kabel er niet bij.
Wel kreeg ik een schema om zelf de kabel te maken. Dit heb ik gedaan. Vanuit de driver kon ik geen testpagina afdrukken. Met het aansturen van de plotter via command kreeg ik ongeveer de volgende foutmelding: Apparaat/COM1 niet beschikbaar. Ik heb het kabeltje al een aantal keer na gelopen maar het is goed gesoldeerd.
Weet iemand dus of het door de kabel komt, of dat de instellingen niet goed zijn?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 18:58:
Beste mensen,

Ik heb een tweedehands plotter op de kop kunnen tikken maar ik kreeg de serïele kabel er niet bij.
Wel kreeg ik een schema om zelf de kabel te maken. Dit heb ik gedaan. Vanuit de driver kon ik geen testpagina afdrukken. Met het aansturen van de plotter via command kreeg ik ongeveer de volgende foutmelding: Apparaat/COM1 niet beschikbaar. Ik heb het kabeltje al een aantal keer na gelopen maar het is goed gesoldeerd.
Weet iemand dus of het door de kabel komt, of dat de instellingen niet goed zijn?
Werkt het met een gewone com-kabel wel (eentje uit de winkel?)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

koop gewoon ff een null-modem kabel. de meeste oude plotters die ik ken werken daarmee.
dan weet je zeker dat het niet aan de kabel ligt.

en anders moet je je com poort even nakijken, gok ik... misschien dat je op de printer en in windows nog je baudrate moet instellen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn plotter heeft (op de plotter zelf) een 25 pins female connector maar is seriëel. Ik heb bij een elektro winkel een kabel gekocht die van 9pins female naar 25 pins male ging. Dit leek mij in eerste instantie een goede kabel maar toen ik hem aanslot gaf hij een foutmelding van apparaat niet beschikbaar. Ik maakte de kabel open en keek naar het schema en zag dat de draden naar een andere plek gesoldeerd moesten worden. Dit deed ik maar nu heb ik weer dezelfde foutmelding.
Ik heb dus een kabel gekocht maar weet niet of dit een comkabel was?
IK heb op mijn plotter ook nog een ronde connector zitten is dit dan evoor een null-modem kabel?
En hoe sluit ik zo'n null-modem kabel dan aan op mijn pc (seriëel)?

De bautrade op mijn plotter staat op 9600 ik weet niet of dit standaard ingesteld is op de pc. En waar zou ik dit kunnen varanderen? (Bij Start->Instellingen->Printers->Op de driver rechtsklikken en dan eigenschappen. zie ik het nergens staan)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
die ronde plug is ook een serieële aansluiting. Ik heb begrepen dat oudere Mac's die gebruiken.

Een null-modem kabel is een kabel die je plaatst tussen 2 PC's om data over te zetten.
De Rx is dan verbonden aan de Tx en omgekeerd.

Is een plotter-kabel niet gewoon een 1-op-1 kabel (DTE => DTC)
Ik zal zo ff de pinout pagina van meerdere kabels even inscannen voor je.

Achterop de plotters die ik gehad heb, zat er een reeks dip-switches om de baudrate enzo in te stellen.
Standaard is 9600 8N1, maar het nadeel van serieële verbindingen is dat je erg veel in kunt stellen.
Baudrate kun je dus instellen op bijv 150, 300, 1200, 2400, 4800, 9600, 19200, 38400 en sneller.
aantal bits per word kan 7 of 8 bits zijn
je kunt een aantal start- en stop-bits instellen en parity (even (0) of oneven(1))
hier kun je meer vinden over de parity en de opbouw van het serieële signaal

Dus als die dipswitches niet goed staan, heb je waarschijnlijk heel erg veel mogelijkheden waarbij de communicatie niet goed gaat.

Scan komt zo.
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/pinout_serieel.png

[ Voor 16% gewijzigd door TD-er op 18-08-2005 20:04 . Reden: link toegevoegd over serieele communicatie ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Welke plotter is het ?

Shema van HP
http://h20000.www2.hp.com...tID=bpp01037&locale=fr_FR

HP Printers - Serial Communication Setup of AutoCAD/Windows System Printer Driver
http://h20000.www2.hp.com...tID=bpp02004&locale=fr_FR

[ Voor 113% gewijzigd door abusimbal op 18-08-2005 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat foto's online gezet:
Klik hier

Ik heb dus een philips professionele penplotter.
Ik heb hem werkend gezien maar kon niet de kabel erbij kopen
omdat die nog gebruikt werd voor een andere plotter. Hij werkte
bij de verkoper op de driver van een roland dxy 1200 en de universele
hp plotter driver. (Pc voor plotter is Win 2000)
Maar hij plot ook niet via een commando in command.
Ligt het aan de kabel?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ziet er uit als nullmodem...
misschien dat er een foutje in zit.
http://www.loop-back.com/null-mod.html <-- hier staat een pinout die moet werken.

koop anders gewoon een 25->9 nullmodem kabel in de winkel. dan weet je zeker dat het goed is.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 18-08-2005 22:08 ]

• TD-er
Wat ik heb kunnen opmaken uit de laatste foto, is dat 'ie nu staat ingesteld op 9600 baud, odd parity, 8 bit.
De rest is zelfs met hier en daar wat photoshoppen niet leesbaar, maar het klinkt als een vrij standaard instelling.

Dus aangenomen dat de kabel die je gebruikt goed is, zou je met die instellingen van de com-poort de plotter moeten kunnen aansturen.

Je zou om te testen een plot-file kunnen maken die normaal gesproken naar de plotter gestuurd moet worden en dan de text uit die plot-file met knippen en plakken via de hyperterminal naar de plotter kunnen sturen.
Dus met Windows Hyperterminal een "verbinding" maken met de plotter en die data er dus heen sturen.
Ik zou zeggen doe wat simpels, zoals pen pakken en een vierkantje tekenen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
FireWurX schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:07:
ziet er uit als nullmodem...
misschien dat er een foutje in zit.
http://www.loop-back.com/null-mod.html <-- hier staat een pinout die moet werken.

koop anders gewoon een 25->9 nullmodem kabel in de winkel. dan weet je zeker dat het goed is.
Nee lijkt me niet.
op de plotter is het een female connector en op de PC een male connector.
Dus het is een DTE => DTC verbinding en het zou dus gewoon een 1-op-1 verbinding moeten zijn.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

TD-er schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:20:
[...]

Nee lijkt me niet.
op de plotter is het een female connector en op de PC een male connector.
Dus het is een DTE => DTC verbinding en het zou dus gewoon een 1-op-1 verbinding moeten zijn.
ik heb zelf een HP plotter gehad, en die had ook een female connector, en gebruikte toch echt null modem...

• TD-er
FireWurX schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:22:
[...]

ik heb zelf een HP plotter gehad, en die had ook een female connector, en gebruikte toch echt null modem...
Wat noem jij dan null-modem?
volgens mij moet je namelijk de Rx en Tx in dit geval niet verwisselen.
De DSD en DSR en DTR (pin 8,6 en 20 op de 25-polige stekker) aan beide kanten kun je vaak wel aan elkaar solderen, zodat je een 3-draads verbinding kunt gebruiken tussen de PC en de plotter.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

TD-er schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:31:
[...]

Wat noem jij dan null-modem?
volgens mij moet je namelijk de Rx en Tx in dit geval niet verwisselen.
De DSD en DSR en DTR (pin 8,6 en 20 op de 25-polige stekker) aan beide kanten kun je vaak wel aan elkaar solderen, zodat je een 3-draads verbinding kunt gebruiken tussen de PC en de plotter.
wat ik nullmodem noem? die link die ik gaf noem ik nullmodem. ;)

edit: en wie niet waagt, wie niet wint...
de kans dat je iets sloopt is dermate klein dat je zoiets gewoon even kan testen.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 18-08-2005 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeh bedankt alle maal,
Ik kan nu inmiddels al vanuit kladblok plotten en moet nog wat instellingen doen.
Maar danzij de tip van FireWurX ben ik toch maar even gaan kijken of de poort het wel
deed. Ik sloot er een seriële muis op aan maar die deed het niet. Toen ik mijn pckast openschroefde
bleek dat de connector van de seriële poort niet goed in het moederboord geklik was. Gelukkig was de kabel dus wel goed. Dus mochten jullie zelf een kabel voor jullie plotters willen maken, dan kun je nog even hier het schema'tje zien:
Afbeeldingslocatie: http://hoek.uwnet.nl/plotter/schema.jpg
Dus bedankt allemaal!
Pagina: 1