Laptop info

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 08:17
ik krijg binnekort een oud laptopje (pentium 3, 450 mhz ofzo) maar ik heb nou niet echt veel verstand van laptops. er zit geen netwerkaansluiting op maar ik krijg van iemand anders een paar netwerkkaartjes voor laptops :|

ik weet niet hoe zo'n laptop in elkaar zit (kan er niks over vinden op google, en de faq is nou ook niet echt interessant te noemen) dus ik vroeg me af of je dat zo kon inbouwen ofzo, net als bij een computer.

ik heb op google gezocht maar kon ook geen plaatjes ofzo van een laptop moederbord vinden.

Facts don't care about your feelings

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Erm.

Les 1 dan maar:
Laptops zijn complete dingen waar zelden iets aan in te bouwen is ;) Sterker nog, echt zowat niks. Soms wel wat te vervangen, maar dan alleen bestaande al aanwezige componenten.

Les 2:
Gelukkig is er een slot voor waar je het e.e.a. in kan duwen. Ik kan alleen niet op de naam komen even :/

Edit:
Cardbus type-II slot ofzo...
Pcmcia was ik naar op zoek ja :P

Sommige typen laptops bieden wel ruimte om wat toe te voegen, zoals de Compaq Armada dacht ik. Daar kan je op het scherm aan de buitenkant een wifi-module zetten, maar dit komt dus volgens specs fabrikant.

Overigens geen vraag om je voor te schamen hoor, een beetje simpel, maar vooruit. Als je het niet weet, dan is het heel lastig om er wat over te vinden omdat het zoooo obvious is voor iemand die een keer een laptop in zijn handen heeft gehad ;)

Trouwens nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.uni-muenster.de/ZIV/Rechnernetz/wlan/anleitungen/Win98SE/Bild2.gif
Toevallig nog van een lan-kaart ook.

[ Voor 58% gewijzigd door Motrax op 18-08-2005 17:21 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 16:11
Netwerkkaartjes voor laptops zijn meestal PCMCIA of PC-Card. Ga daar eens op zoeken. Dan zie je zo dat het bijzonder simpel is en zo in je laptop te stoppen.

Punctuality is the politeness of kings

• Dapie007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 07:59
netwerk kaartje voor je laptop is waarschijnlijk een kaartje dat in een speciaal slot in de laptop gaat pcmcia heet dat slot dus je hoeft niet te solderen op je moederbord meestal gewoon plug en play

• YoshiBignose
ok bedankt voor de info (Vooral motrax).

maar, die laptop is nogal oud, waren er toen wel van die pcmcia kaartjes? dat plaatjes ken ik idd, heb wel eens laptop gezien natuurlijk en dan klik je er gewoon zo'n wifi netwerkkaartje in, MAAR ik neem aan dat dat bij die van mij niet kan...

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
pcmcia bestaat al aardig lang, de Pentium 120mhz van mijn vader heeft het zelfs.

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

yowen schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:25:
pcmcia bestaat al aardig lang, de Pentium 120mhz van mijn vader heeft het zelfs.
Jeps, zover ik het kan vinden zitten er op oude laptops pcmcia. Op de nieuwere laptops zit eerder pcmcia II, maar ik weet niet wanneer dat ongeveer geïntroduceerd is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• YoshiBignose
:o dat wist ik niet, maar waarom zou het er niet standaard opzitten bij deze laptop dan?

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 08:30

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

PCMCIA? of een netwerkaansluitng?

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

YoshiBignose schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:30:
:o dat wist ik niet, maar waarom zou het er niet standaard opzitten bij deze laptop dan?
Zou je je vraag iets duidelijker kunnen stellen? Ik snap namelijk nu niet wat je bedoeld ;)

Ik denk (weet haast wel zeker) dat het pcmcia slot er wel op zit, maar dat er geen lan of wifi kaart bij zit.

☻/
/▌

• YoshiBignose
netwerkaansluiting :o, het is trouwens een HP Omnibook XE3, Pentium III 450
ja nou, ik weet ook niet of er een pcmcia slot op zit :)

[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 18-08-2005 17:35 ]

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 08:30

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

PCMCIA slot zit er vast en zeker op.. maar als je nou eens gaat googlen op die titel kom je er vast wel uit wat er wel en niet op zit YoshiBignose!

[ Voor 10% gewijzigd door apNia op 18-08-2005 17:53 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

apNia schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:53:
PCMCIA slot zit er vast en zeker op.. maar als je nou eens gaat googlen op die titel kom je er vast wel uit wat er wel en niet op zit YoshiBignose!
Voor het eerste deel met je eens, het tweede deel: op internet alleen maar van die rottige veilingsites :/ Het is lastig zoeken, maar er is wel het e.e.a. over te vinden.

Ik ben via
http://www.google.nl/sear...rg.mozilla:en-US:official
gekomen op de site van HP:
http://search.hp.com/gwnl...=Omnibook+XE3&la=nl&cc=nl
waar een aantal interessante links staan.
De referentie handleiding uit 2000 geeft aan dat er een PC card slot in zit:
http://h20000.www2.hp.com...2Fbpi04258%2Fbpi04258.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 18-08-2005 18:13 ]

☻/
/▌

• YoshiBignose
cool thnx, ik kreeg idd allemaal veiling troep enzo :9~

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

YoshiBignose schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 18:25:
cool thnx, ik kreeg idd allemaal veiling troep enzo :9~
En hier het antwoord op wat pcmcia eigenlijk is en of een pc card slot hetzelfde is e.d.:
http://en.wikipedia.org/wiki/PCMCIA

En verder is het dus even afwachten wat er bij de laptop zit, verder kunnen we je denk ik niet helpen :)

Toevallig struikelt mijn oog over een 2e hands netwerkkaartje:
http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/17967

[ Voor 29% gewijzigd door Motrax op 18-08-2005 19:03 ]

☻/
/▌

• YoshiBignose
ok thnx :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

maar nu is de vraag of een wifi pcmcia card er in kan nog niet beantwoord.
tegenwoordig zijn alle pcmcia kaartjes 32 bit, en laptops hebben sinds de pentium1 (en soms zelfs al bij 486 modellen) een 32bits controller.
16bits kom je nergens meer tegen, dus dat is eigenlijk iets waar je je niet druk over hoeft te maken.
Een WiFi kaartje kan je er dus zonder problemen in planten.

trouwens, PCMCIA/Cardbus is er in 3 types,
namelijk Type I, II en III :) (gut, klinkt wel logisch eigenlijk :P )
Type I is een full height slot.
Type II is het meest voorkomend, en een half Type I slot hoog.
De meeste laptops zijn uitgevoerd met 2 (of tegenwoordig soms maar 1) Type II slots boven elkaar.
Dit kan je gebruiken voor een enkele Type I kaart, of 2 Type II kaarten.
Type III is de halve hoogte van een Type II, en komt nagenoeg niet voor.
Ook hebben de meeste laptops hier geen ondersteuning voor.

Dan is er nog de "ZV port" welke eigenlijk een uitbreiding is op de pcmcia port, maar 100% backwards compatible.
ZV staat voor ZoomVideo, en is bedoeld voor videobewerkingskaartjes.
een ZV kaartje is gewoon een pcmcia kaartje, met als vereiste dat ZV ondersteund word, vanwege hogere doorvoersnelheid.
Tegenwoordig word ook dit standaard ondersteund.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• YoshiBignose
bedankt voor de extra info :P maar ik hoef zelfs niet zo zeer een draadloze, een gewoon netwerkkaartje met UTP kabeltje is ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
voor de geinterresseerde: ik heb hem nu binnen en er zit idd zo'n pcmcia slot op :D
ook usb enzo trouwens, had ik niet verwacht. toch bedankt allemaal :)

Pagina: 1