[20 inch] Aanschaf van een 20" TFT

Pagina: 1
Acties:

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-08 14:19
hoi,

Ik wil een 20 inch aangeschaffen. Waarom ik dit wil is om de resolutie. Ik wil meer dan 1280*1024 kunnen draaien. Dit heb ik nodig omdat ik programmeer (.NET omgeving is groot) en Photosho. Daarnaast kijk ik nog wel een filmje op me scherm. Maar daar maakt resolutie niet zo uit. Er zijn nog geen films met 1600*1200.

Ik heb al dagen rongekeken. Revieuws gelezen hier, in PCM enz. Maar ik zie er teveel schermen. De ene heeft dit beter en de ander weer dat. Maar wat kijkt nu lekker en is voor mij geschikt.

Ik heb de volgende schermen op een rijtje gezet met hun specs. De prijzen zijn prijzen in de winkel. Dus in de pricewatch staan ze goedkoper.

MerkType Prijs Responskijk-horiKijk-vertiBrightnessContrastAansluitingHoogteSpeakersExtra's
AcerAL2021ms-20"_new€ 575,00 16178178300700Analog (D-sub), Digital (DVI-D)4494391972-watt 
 AL2021ms - 20"€ 575,00 25170170250600Analog (D-sub), Digital (DVI-D)4494391972-watt 

Neovo X-20AV€ 1.089,00 25170170250600 Analog, Digital, S-Video*, CVBS*, Component*499454180 Remote control

Belinea10 20 05€ 595,00 15170170250700Analog (D-sub), Digital (DVI-D)4594991991-Watt 

BenQ FP2091€ 899,00 16176176250400D-Sub/DVI-D/S-Video/Composite461445242NeeLandscape

HPL2035€ 799,00 16170170250500D-Sub/DVI-D/S-Video/Composite36345281  

LGLG L2013P€ 749,00 16178178250400 15 Pin D-Sub, DVI-D446446237  

Maar wat is nu het beste? Het budget is rond 550 of rond 1000. Dit ligt er aan of mijn baas mee gaat betalen!

[ Voor 11% gewijzigd door klaasopurk op 18-08-2005 18:56 ]

Klaas

Verwijderd

Hoezo geen Dell?

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:16
Ik heb vorige week een LaCie PhotonVision 20II (20") aangeschaft en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. De kleurweergave van deze monitor is echt super... ik werk veel met photoshop en merk duidelijk verschil met merken als HP en iiyama.

Prijs licht rond de 750, dus goed te doen.

Volgens een NL fotoblad (ben de naam even kwijt :X ) komt deze zeer goed uit de test (2e, na Eizo... maar die is 1699 :9 )

KnowYourBeans

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het grote Dell 2005FPW topic deel 2.
neem hier eens een kijkje. Zeker niet duur en het zijn prima schermen, hoewel de levertijd niet echt is om over naar huis te schrijven.

• notgib
  • Laatst online: 16-10-2025

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Terw_Dan schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:50:
Het grote Dell 2005FPW topic deel 2.
neem hier eens een kijkje. Zeker niet duur en het zijn prima schermen, hoewel de levertijd niet echt is om over naar huis te schrijven.
...en 't breedbeeld is ideaal voor photoshop paletten e.d. (als je 't eenmaal geprobeerd hebt, wil je niet anders)

• klaasopurk
notgib schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:53:
...en 't breedbeeld is ideaal voor photoshop paletten e.d. (als je 't eenmaal geprobeerd hebt, wil je niet anders)
Dat is het probleem ook nog. Breedbeeld ken ik niet. Ik werk er nooit mee. dus of me dat gaat bevallen weet ik niet.

Dell hoor ik ook klachten over de pixels ed. Ik wil wel een scherm dat 100% pixelgoed is.

Klaas

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
De Acer schijnt wel goed tezijn en is niet duur :).
20 inch is 1600 x 1200 en breedbeeld 20 inch is 1680 x 1050. Lijkt me ook nog een afweging die je moet maken.

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

klaasopurk schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:16:
[...]
Dat is het probleem ook nog. Breedbeeld ken ik niet. Ik werk er nooit mee. dus of me dat gaat bevallen weet ik niet.
Geloof me, vooral met grafisch werk kan het onmogelijk tegenvallen. Heb nog nooit iemand horen roepen "he bah, wat vervelend zoveel ruimte voor mijn documenten en paletten".

(ik werk op een reclamebureau waar iedereen 20" apple cinema's heeft, ideeal)

• klaasopurk
notgib schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:55:
[...]

Geloof me, vooral met grafisch werk kan het onmogelijk tegenvallen. Heb nog nooit iemand horen roepen "he bah, wat vervelend zoveel ruimte voor mijn documenten en paletten".

(ik werk op een reclamebureau waar iedereen 20" apple cinema's heeft, ideeal)
Waar ik aan denk is dat ik minder regels onder elkaar kwijt kan. En dat is voor programmeren weer belangrijk. Om nu 2 monitoren te halen voor programmeren en photoshoppen lijkt me ook niet echt een geweldig idee, met een blik op de geldbuidel.

Klaas

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

klaasopurk schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:19:
[...]
Waar ik aan denk is dat ik minder regels onder elkaar kwijt kan. En dat is voor programmeren weer belangrijk. Om nu 2 monitoren te halen voor programmeren en photoshoppen lijkt me ook niet echt een geweldig idee, met een blik op de geldbuidel.
Eén woord: pivot.

Afbeeldingslocatie: http://www.theboxes.de/temp/dell2005fpw/dell2005fpw_pivot_02.jpg

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik heb zelf de Dell 2001FP 20inch 1600x1200 16ms

Dell 2001FP topic

De tegenhanger van de Dell 2005FPW, zoals meerdere zeggen het is een persoonlijke keus of je voor Wide gaat of gewoon 1600x1200. Ik doe hetzelfde werk als de TS ik heb gekozen voor 1600x1200 omdat het toch meer pixels zijn, zelf kijk ik amper films op mijn scherm daar heb ik een tv voor.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

die lijst van 20 inch TFTs is grappig.. volgens mij zijn er maar 2 panelen mogelijk, en alle merken moeten 1 van de 2 kiezen om in hun monitoren te gebruiken (of beide gebruiken zoals Acer):

20 inch LG.Philips IPS paneel, met 16ms.
20 inch MVA paneel, met 25ms. (is dit ding van AU optronics of fujustu siemens?)

Al die panelen met 15/16ms spec en verschillende contrast, helderheid, inkijkhoek gebruiken toch hetzelfde paneel, en die is ook te vinden in de Dell FP2001 en ook de Philips 200 serie. Het verschil tussen de merken is in de mogelijkheden (pivot, connectoren, backlight kwaliteit, pixel policy, enz..)

Voor de grote lijnen raad ik je aan om artikels te lezen over het verschil tussen VA (zonder overdrive) en IPS. Dan weet je welke technologie voor jou interessant is. Daarna kijken naar de prijs en specificaties binnen alle modellen van dat paneel. Voor photoshop zijn beide panelen redelijk, hoewel VA bekend is als iets beter met kleur nauwkeurigheid.

Maar je hebt ook andere opties: Bijvoorbeeld wat de anderen hebben gezegd - voor 550 euro koop je de Dell 2005 (IPS paneel). Het lijkt me dat een widescreen geweldig is voor photoshop want dan heb je veel ruimte voor sidebars en een 4:3 middlestuk voor photo werk.
Verder kun je nadenken over 2x 17inch of 2x19 inch schermen. Dat werkt nog veel handiger in veel gevallen voor programmeren want dan heb je bijvoorbeeld handleiding op een scherm en werkblad op de andere, of compile scherm en code scherm naast elkaar.. Is wel waarschijnlijk minder voor photoshop.

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:41
Ik ben momenteel zelf ook aan het kijken naar een 20 inch tft en dan vooral voor autocad maar er moet ook op gegamed kunnen worden. Zelf heb ik ook nog nooit met breedbeeld gewerkt maar het grootste nadeel van een breedbeeld tft lijkt mij het mindere aantal pixels (en dus kleinere werkoppervlak) wat je hebt. Een 20 inch met 4:3 verhouding heeft 1,92 megapixel en een breedbeeld heeft 1,764 megapixel.

Kijk ook eens naar de Viewsonic VP201. Deze heeft een digitale en analoge ingang, een usb-hub en geen speakers. Heb ook naar de LaCie PhotonVision 20II gekeken maar vindt €750 eigenlijk teveel geld voor een tft, heb zelf ook zo'n €600 ervoor over

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik heb zelf 2 x de ViewSonic vp201b (moet mijn reviewtje nog updaten), maar misschien helpt mijn survey je enigszins. Snap ook niet dat hij niet in je lijstje voorkomt.

http://www.tweakers.net/productsurvey/survey/1039

Wat er nu het beste is, kan ik je niet zeggen, je kan beter je monitor afstemmen op je eisen.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• klaasopurk
Dit lijkt me dan nog wel handig. Maar kan dit ook als je een wallmount hebt?

Kan elke ATI kaart dit aan? met het cd-tje. Ik begreep althans dat Pivot alleen gebruikt kan worden na install proggie als je een Ati-kaart hebt.

Overigs het idee van meerdere monitoren gaat niet op. Ten eerste voor de ruimte die ik heb. Ten tweede kan ik nog niet meer regels in het programeren kwijt. Of nu 1024 of 1280 draai maakt niet echt gek veel uit. Wel 4a5 regels maar das te weinig.

[ Voor 34% gewijzigd door klaasopurk op 19-08-2005 23:46 ]

Klaas

Verwijderd

klaasopurk schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:16:
[...]

Dell hoor ik ook klachten over de pixels ed. Ik wil wel een scherm dat 100% pixelgoed is.
De FPW2405 (24"!) van Dell doet het heel goed qua dode pixels (dwz. bijna niemand heeft er last van).

Schijnbaar is/was de FPW 2005 (20" breedbeeld) veel slechter, met backlight leakage, dode pixels, etc.

Als je budget inderdaad tot 1000 euro gaat, zou ik die serieus overwegen. Als je nog wat tijd hebt kun je die via een lopende inkoopactie kopen voor net onder de 1000 euro (en die IA is het derde deel, dus schijnt wel betrouwbaar te zijn).

Ik heb de Dell ook zelf al een aantal maanden en hij bevalt prima. Ik had vergelijkbare overwegingen als jij in het begin: ik wilde een nieuw scherm, TFT vanwege de scherpheid, en omdat die een stuk duurder zijn dan CRT wilde ik wel meer dan 1280x1024 resolutie om er qua beeldoppervlak nog wat op vooruit te gaan. Breedbeeld was ik ook wat huiverig voor, maar bevalt uiteindelijk beter dan gedacht.

Ik wilde eerst ook een 20" (goedkoper dan 24") maar wel een nieuwe generatie, omdat tot dan toe schermen altijd wel een nadeel hadden: goede responstijd maar slechte kleurechtheid; goede kleurechtheid maar slecht contrast, etc. De 24" van Dell combineert alle goede specs met elkaar.

Omdat het paneel in de Dell nog behoorlijk nieuw is (laatste generatie) is de beeldkwaliteit dus uitmuntend (contrast, kleur, response). Volgens mij zijn er in deze prijs categorie nog steeds geen concurrenten. Reviews zijn er genoeg te vinden (ook hier op tweakers.net). Het enige waar eigenlijk echt over geklaagd werd waren de levertijden, omdat het scherm zo populair was/is :)

De hoge resolutie (1920x1200) geeft je een enorm oppervlak tijdens werken met bijvoorbeeld foto's of programmeren (denk aan het hebben van een window met source-code/debug info naast de applicatie zelf, of een webpagina naast je source-editor). Het werkt veel prettiger, en ook sneller.

Pivot stand zul je overigens op een 24" niet veel gebruiken denk ik, omdat het scherm dan erg lang wordt en een mens meer gebouwd is op links-rechts kijken dan boven-onder (denk aan je nek :)).

Voordeel boven twee kleinere schermen is ook dat je geen rand in het midden hebt, en hem ook voor films/games/etc. goed kunt gebruiken. Ik ga er van uit dat het scherm nog zeker een jaar of 5 mee moet kunnen, en tegen die tijd is het ook leuk dat de resolutie goed genoeg is om er HDTV (tot 1920x1080) mee te kunnen kijken.

Enige redenen om het scherm niet te kopen zijn volgens mij budget (als je het geld er niet voor (over) hebt) en fysieke ruimte, als je met een heel klein buro opgescheept zit.

• klaasopurk
Ik heb laast een aantal monitoren bekeken. Echter niet alle 20"modellen die ik wilde bekijken waren er. Dus heb ik vergelijkbare 19" bekeken. Er vielen mij gelijk een aantal dingen op.

Neovo is een supr helder scherm. Ik vond het heerlijk ware het niet dat ik de ramen van de winkel er ook duidelijk in zag. Naar een muur toegedraaid was het effect een stuk minder. Maar ik wilde toch weten of iemand zo'n scherm heeft en wat die vind van de reflectie!

Bij alle andere schermen leek er dan een soort waas overheen te liggen vergeleken bij de dinovo. Maar een monitor waar zwart ook zwart is en wit wit heb ik eigelijk niet gezien. Het is toch zo hoe hoger contrast-ratio hoe zwarter zwart wordt? dit bleek bij een scherm van 700:1 niet zo te zijn en bij 500:1 leek een scherm wel weer beter, hoewel ook lang niet altijd.

Klaas

Verwijderd

Het probleem zit hem voor een deel in de verwarrende manier waarop fabrikanten hun specs opstellen. Niet iedereen doet dit op dezelfde manier, en daardoor ontstaan verschillen. Schermen die qua specs beter zijn, zijn dit niet altijd in de praktijk. En natuurlijk hangt het sterk af van je eigen voorkeur.

Contrast geeft inderdaad aan hoe goed het zwart i.h.a. is. Grotere getallen zijn beter (zouden dat in ieder geval moeten zijn).

Overigens als de contrast maar een beetje omhoog gaat, en de brightness heel erg, dan kan het toch zijn dat (met vergelijkbare meetmethode) het zwart lichter wordt. Ik durf niet te zeggen dat als je op zo'n monitor de brightness naar beneden draait, of het zwart dan ook mee donkerder wordt.

Kijken naar schermen is inderdaad de beste manier (en eventueel afgaan op ervaring van anderen, omdat in een winkel de schermen niet altijd even goed (of vergelijkbaar aan elkaar) afgesteld zijn). Specs zeggen in de LCD-wereld zeker niet alles, en persoonlijke smaak is ook erg belangrijk.

Ik vond dat zwart ook belangrijk, en bij mijn Dell kan ik wel zien dat zwart niet echt zwart is (vooral als het niet te licht in de kamer is, en het scherm van 'zwart aan' naar 'uit' gaat dan zie je het wel donkerder worden). In de praktijk heb ik er absoluut geen last van, maar iemand die in donkere omgevingen werkt, donkere spellen doet en erg kritisch is, zal het misschien niets vinden (ondanks het feit dat mijn scherm 1:1000 contrast gespec'd heeft).

Mijn Dell heeft ook inderdaad meer een waas dan een echte reflectie over het scherm als op de achtergrond licht is. Ik heb daar zelf absoluut geen last van (je moet je monitor natuurlijk ook niet tegenover een raam waar de zon op inschijnt zetten), maar mijn vriendin vind het vervelend. Ik heb liever een waas dan een echte (scherpe) reflectie.
Pagina: 1