Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:27
Ik had windows xp Home en Linux redhat 9.0 geinstalleerd. Maar ik werd zat van xp home dus heb ik xp proffesional geinstalleerd. Ik had voor linux redhat een bootloader van LILO. Alleen nu ik windows xp prof heb geinstalleerd kan ik niet meer kiezen. Iemand enig idee hoe ik weer kan kiezen tussen beide OS?

Alvast bedankt.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Als je het op dé enige echte dual-boot manier hebt gedaan, hoef je alleen maar de partitie waarop /boot staat actief te maken en het werkt weer.

Als je lilo in het MBR had zitten (raad ik altijd af), zul je met knoppix aan de slag moeten. Windows overschrijft namelijk altijd het MBR en maakt zijn eigen partitie actief.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
irondog schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:15:
Als je het op dé enige echte dual-boot manier hebt gedaan, hoef je alleen maar de partitie waarop /boot staat actief te maken en het werkt weer.

Als je lilo in het MBR had zitten (raad ik altijd af), zul je met knoppix aan de slag moeten. Windows overschrijft namelijk altijd het MBR en maakt zijn eigen partitie actief.
Hmm ik zet eigenlijk altijd lilo in 't MBR... anyway, dan moet je inderdaad even met een liveCD'tje starten (hoeft niet per se knoppix te zijn maar knoppix wel heel compleet) en dan je HD met Linux mounten zodat je /sbin/lilo even uit kan voeren, dan is ie weer ook weer goed.

Saved by the buoyancy of citrus

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Cyphax schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:28:
Hmm ik zet eigenlijk altijd lilo in 't MBR... anyway, dan moet je inderdaad even met een liveCD'tje starten (hoeft niet per se knoppix te zijn maar knoppix wel heel compleet) en dan je HD met Linux mounten zodat je /sbin/lilo even uit kan voeren, dan is ie weer ook weer goed.
Een MS MBR zoekt naar de active partitie en boot deze. De default van veel distributies om de eerste stage loader in het MBR te zetten is een veilige keuze, maar niet altijd de beste.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
irondog schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:22:
[...]

Een MS MBR zoekt naar de active partitie en boot deze. De default van veel distributies om de eerste stage loader in het MBR te zetten is een veilige keuze, maar niet altijd de beste.
Oh dat zou best kunnen, ik zal er een volgende keer eens mee experimenteren. Ik kreeg het vroeger (toen Slackware 7 nog nieuw was) niet voor elkaar. MBR werkte altijd wel dus ik heb dat altijd aangehouden. En 'k heb ook geen dual-boot dus het gaat sowieso goed. :)

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:27
irondog schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:15:

en hoe doe ik dat? :9

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hoe doe je wat? Partitie markeren? Met cfdisk bijvoorbeeld. 'k zou toch even een LiveCD (Knoppix, Slax, kies wat uit) starten en dan cfdisk draaien.

Pagina: 1