Toon posts:

[WSUS] 'Access denied' bij benaderen wsus-server*

Pagina: 1
Acties:
  • 839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd probeer ik een WSUS server op te zetten. De server is een Win 2003 server en de gebruikers hebben XP en in sommige gevallen 2000.
Nu heb ik een testuser aangemaakt met de policy voor de Wupdate. Probleem is dat WSUS deze computer nog niet ziet.
Ook als ik als administrator inlog krijg ik de volgende melding als ik WSUS opstart.

Windows Server Update Services error
Access denied
Network policy settings prevent you from accessing this Windows Server Update Services server.

If you believe you have received this message in error, please check with your system administrator.

WSUS start alleen op als ik als beheerder op de PC inlog.
Waarschijnlijk is het een simpele instelling die ik fout heb, hopelijk weet iemand het. Alvast bedankt!

Ps. ik heb al in de HOW TO topic e.d. gekeken, ik zit echt vast nu.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Om WSUS verder te beheren zal je degenen die dat mogen lid moeten maken van de groep WSUS Administrators, die is aangemaakt op de server/het domein tijdens de installatie :) Client computers zullen overigens alleen wat met de overige settings doen. Het is een actie die voor zover ik weet niet handmatig uitgevoerd kan worden. Je approved de patches in WSUS en vervolgens worden ze op de clients op het aangegeven tijdstip en volgens de gegeven settings geinstalleerd/download :)

Ik breid de topictitel nog even uit. Op welke url probeer je de server te benaderen?
[WSUS] access denied > [WSUS] 'Access denied' bij benaderen wsus-server*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 15:58:
Om WSUS verder te beheren zal je degenen die dat mogen lid moeten maken van de groep WSUS Administrators, die is aangemaakt op de server/het domein tijdens de installatie :) Client computers zullen overigens alleen wat met de overige settings doen. Het is een actie die voor zover ik weet niet handmatig uitgevoerd kan worden. Je approved de patches in WSUS en vervolgens worden ze op de clients op het aangegeven tijdstip en volgens de gegeven settings geinstalleerd/download :)

Ik breid de topictitel nog even uit. Op welke url probeer je de server te benaderen?
[WSUS] access denied > [WSUS] 'Access denied' bij benaderen wsus-server*
De WSUS server is bij ons http://orjapp003 en de domain server http://orjapp001
Het probleem zit hem waarschijnlijk in de toegang van de users naar de WSUS server (orjapp003). Op de domain server staat echter geen groep 'WSUS Administrators' waar ik gebruikers lid van kan maken.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:07:
[...]

De WSUS server is bij ons http://orjapp003 en de domain server http://orjapp001
Het probleem zit hem waarschijnlijk in de toegang van de users naar de WSUS server (orjapp003). Op de domain server staat echter geen groep 'WSUS Administrators' waar ik gebruikers lid van kan maken.
Maar wat wil je de users dan op die server laten doen? Als de server een memberserver is in het domein zal de groep lokaal aangemaakt zijn. Even een domain localgroep er lid van maken en vervolgens zorgen dat die gebruikers op de adminsite moeten kunnen, via http://orjanapp03:8530/WSUSAdmin
Uiteraard een andere poort als je die bij installatie hebt opgegeven. Overigens via de IIS manager te zien. Als je op zoek bent naar een lokale Windowsupdatesite kan je beter aan een caching proxy gaan denken, want wsus is daar niet voor bedoeld :P

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
Nopes, gebruikers hoeven er niet als admin in echter probleem is dat WSUS geen computer ziet. Wat ik dus heb geprobeerd is een gebruik lid te maken van de WSUS server om vervolgens als gebruiker op die server te komen om te kijken of dat dan wel zou lukken. Ook dat lukt niet, de connectie WSUS - Client is er dus nog niet. Als ik als systeem administrator (full rights) inlog krijg ik ook geen contact met de WSUS server enkel wanneer ik als admin op de pc zelf inlog.

Hoofdvraag is dus: Waarom ziet WSUS geen clients terwijl ze een policy hebben dat ze de Windows updates van de WSUS server moeten halen (policy: win update halen van server: http://orjapp003).

Overige conclusies: Men kan tevens geen verbinding maken met http://orjapp003/WSUSAdmin, ook de hoofd admin niet.

Hopelijk is het probleem duidelijk want ik zit muur, muur vast. Hartelijk dank alvast.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan computers in WSUS toevoegen :)

Mijn spoorwegfotografie

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:32
Controleer de rechten op de Selfupdate map en WSUSAdmin even, als deze niet goed staan (wil wel eens voorkomen bij een schone installatie) dan krijg je deze access denied melding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:21:
Nopes, gebruikers hoeven er niet als admin in echter probleem is dat WSUS geen computer ziet. Wat ik dus heb geprobeerd is een gebruik lid te maken van de WSUS server om vervolgens als gebruiker op die server te komen om te kijken of dat dan wel zou lukken. Ook dat lukt niet, de connectie WSUS - Client is er dus nog niet. Als ik als systeem administrator (full rights) inlog krijg ik ook geen contact met de WSUS server enkel wanneer ik als admin op de pc zelf inlog.

Hoofdvraag is dus: Waarom ziet WSUS geen clients terwijl ze een policy hebben dat ze de Windows updates van de WSUS server moeten halen (policy: win update halen van server: http://orjapp003).

Overige conclusies: Men kan tevens geen verbinding maken met http://orjapp003/WSUSAdmin, ook de hoofd admin niet.

Hopelijk is het probleem duidelijk want ik zit muur, muur vast. Hartelijk dank alvast.
lokaal op server via het start menu kan je wel wsus administratie bereiken? zo ja, verander de portnummer eens...

verder telnetten naar port 80, gpo (user rights assignment) nalopen. iis settings nalopen, ntfs rights nalopen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, allereerst bedankt allemaal voor de informatie ik ben alweer een stuk verder _/-\o_

Na een herinstallatie en wat geklooi met jullie tips is hij toegankelijk voor iedereen echter ik heb nu nog een enkel probleem. De services lijken niet meegeinstalleerd. Zo is de service 'selfupdate' niet aanwezig bij de services van de server. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze services alsnog erin krijg?

Hartelijk dank!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Die service heet niet letterlijk selfupdate, maar update service (weet ik niet zeker meer, kan ik ook even niet nakijken). Je krijgt zeker een error dat die service niet gevonden is (en je draait WSUS dan op 8530). WSUS wil zelf namelijk per se controleren op poort 80. Hier is pas nog een topic over langs gekomen hoe je dit oplost.

edit: [rml]herminator in "[ WSUS] Ervaringen, Tips en Problemen"[/rml]

In die post staat een linkje naar een pagina met een paar oplossingen er op. Zelf had ik dit probleem ook, op poort 80 heb ik een andere webserver lopen dan IIS. Voor mij was de oplossing simpel: een redirect aanmaken naar de goede locatie. :)

[ Voor 34% gewijzigd door the_shadow op 26-08-2005 00:56 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Beide draaien wij op poort 80 dus dat kan het niet zijn. Ik heb echt het gevoel dat er wat services ontbreken. Wanneer de WSUS goed is geinstalleerd draait er toch ook iets van 'Windows Update Service' of iets dergelijks? Ook dat draait namelijk niet. De enige service dat iets te maken heeft met WSUS en die draait lijkt MSSQL$WSUS te zijn.

De foutmelding in WSUS:
Check your server configuration
One or more Update Service components could not be contacted. Check your server status and ensure that the Windows Server Update Service is running. Non-running services: SelfUpdate

Echter volgens mij mist hij meerdere services waaronder dus deze.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 15:23 ]

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Hier op een WSUS-server draait naast de SQL-services ook nog een service met de naam 'Update Services' (c:\program files\update services\service\bin\wsusservice.exe), die zorgt voor het downloaden van updates vanaf Windows Update naar de lokale server. Als je die niet ziet staan, is 't misschien verstandiger even te herinstalleren...

Verwijderd

Topicstarter
Kjev schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:23:
Hier op een WSUS-server draait naast de SQL-services ook nog een service met de naam 'Update Services' (c:\program files\update services\service\bin\wsusservice.exe), die zorgt voor het downloaden van updates vanaf Windows Update naar de lokale server. Als je die niet ziet staan, is 't misschien verstandiger even te herinstalleren...
Update service draait echter de service die hij opgeeft bij de bovenstaande foutmelding (zie mijn vorige post (geedit)) draait niet.

Verwijderd

Topicstarter
(edit: not)Done! Het was toch de Update service waar jullie het over hadden. Na wat verder lezen las ik toch regelmatig dat het restarten voldoende was en dat klopt. Vreemd dat hij hem eerst dan niet pakte.

Opnieuw bedankt, hopelijk ben ik vandaag eindelijk van die WSUS af... of in ieder geval geen omkijken meer naar :)

(enkel de computers er nog in krijgen)

EDIT: sjit te vroeg gejuigd, even geeft hij geen foutmelding na het restarten van de service maar een paar minuten later werkt hij opnieuw niet meer. 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem blijft nogaltijd optreden. Ook na een schone installatie.
Het vreemde is dat hij wel goed is geweest. We hebben hem ooit lokaal geinstalleerd (beheerder op de PC) waarna hij niet deze foutmelding gaf. Daarna hebben we hem als user met admin rights geinstalleerd en hierna treed continue dit probleem op.

Ondertussen heb ik echt alle sites over dit probleem bekeken en de tips opgevolgd maar geen enkele werkt tot nu toe, ook niet die van microsoft.com
Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 15:31 ]

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Nee, ik heb er ook naar gekeken. Echter melden mijn users geen status meer nadat ik tips uit dit forum heb opgevolgd! :)

Ik heb mijn WSUS geisntalleerd op http://rcos-server/wsusadmin Is dit ook de intranet locatie waar computers naar toe moeten via GPO??? :)

Alvast dank, zelfs in dit oudere draadje,...

Irrelevant by default - rm -rf /

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nee, je gebruikt natuurlijk de url zonder /wsusadmin/ en het liefst (imho) doe je dat met een FQDN ipv enkel een hostname :)
Pagina: 1