image onderaan een pagina plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 22:37
Hey,

Op deze pagina zien jullie onderaan de pagina aan blauwe balk. Deze balk staat niet perfect onderaan, afhankelijk van resolutie zal deze net iets te hoog of te laag staan.

Hoe zorg ik ervoor dat deze balk perfect onderaan staat? Als jullie naar de figuur rechtsboven (pinguïn) kijken, staat deze perfect rechts, ongeacht resolutie. Dit heb ik gedaan door de cel links van die figuur als breedte 100% te geven. Maar ik dacht iets gelijkaardigs te doen met de balk onderaan (dan als hoogte 100%) maar dit lukt niet.

Iemand een suggestie?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Verwijderd

Precies zoals je zelf al zegt: geef de hoofdtable een hoogte van 100% en plaats de balk in een onderste row met valign="bottom".

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Wat heb je zelf al geprobeerd? :)

Motor onderhoud bijhouden

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:22
<style type="text/css">
#bottomimage {
left: 0px;
bottom: 0px;
position: absolute;
}
</style>

<div id="bottomimage">
[img]"images/onderkant.gif"[/img]

[ Voor 23% gewijzigd door Teckna op 18-08-2005 15:34 ]

• DriesA
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 15:21:
Precies zoals je zelf al zegt: geef de hoofdtable een hoogte van 100% en plaats de balk in een onderste row met valign="bottom".
Hier was ik al mee aan het experimenteren. Maar dit lukt me blijkbaar niet?
De hoofdtabel heeft heigt=100%, de onderste TD heeft vAlign="bottom", en de figuur in deze cel heeft align="absbottom". Toch lukt het niet?

@Teckna: stel dat de pagina langer is dan het scherm kan weergeven, gaat de figuur volgens jouw oplossing dan niet onderaan het scherm staan ipv onder de tekst? Ik had graag dat de figuur onderaan het scherm kwam, tenzij de tekst langer is (sorry dat dit niet de eerste keer duidelijk was)

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 00:14
http://www.howtocreate.co.uk/fixedPosition.html

Misschien dat je hier iets aan hebt? :)

• DriesA
Hey,

Ik heb weer het één en het ander geprobeerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<style>
#onderaan { 
    position:absolute; 
    right:0;
    left:0;
    bottom:0; 
    padding:0; 
    width:100%; 
    height:105;
    }
</style>
<div id="onderaan">
    [img]"../images/onderkant.gif"[/img]</div>
Op deze manier komt de balk netjes onderaan het scherm bij elke resolutie. Probleem is dat deze balk gewoon over de tekst komt die normaal op deze plaats komt.

Dit zou normaal gezien moeten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<body>
<table height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0>
    <tr>
        <td>
        allerlei inhoud
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td valign="bottom">
        [img]"balk.jpg"[/img]
        </td>
    </tr>
</table>
</body>
Maar ik probeer deze code toe te passen op mijn html-pagina, maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Mag ik even, het is al zo vaak gezegd en nou wil ik het een keer doen:

Tabellen zijn voor tabulaire data, niet om pagina's mee op te maken... :)
Met CSS kun je een pagina prima vormgeven :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• DriesA
Dan had ik graag een CSS-oplossing van je gezien. ;)

Verwijderd

Dark Blue schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:44:

Vind je het erg als ik het daar niet mee eens ben? Dat geprut met div's is zo ranzig. Met tables kun je alles maken, geen enkel probleem. :P

• DriesA
Ik heb het probleem gevonden:

Mijn pagina begint met de volgende regel:
code:
1
2
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Als ik "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd" verwijder, komt het balkje netjes onderaan zoals het hoort (dmv de methode van Wriker).

Wat zijn de gevolgen als ik dit weglaat? Is dit essentieel?

@Wriker: dit is een tikfout in de post, niet in de code. Toch bedankt! :)

[ Voor 42% gewijzigd door DriesA op 18-08-2005 17:18 ]

Verwijderd

Dries_Aendekerk schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 15:52:
[...]

Hier was ik al mee aan het experimenteren. Maar dit lukt me blijkbaar niet?
De hoofdtabel heeft heigt=100%, de onderste TD heeft vAlign="bottom", en de figuur in deze cel heeft align="absbottom". Toch lukt het niet?
Weet niet of dit een tikfout in de post is of niet, maar het is height.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dark Blue schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:44:

Dries_Aendekerk schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:47:
Dan had ik graag een CSS-oplossing van je gezien. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:14:
[...]

Vind je het erg als ik het daar niet mee eens ben? Dat geprut met div's is zo ranzig. Met tables kun je alles maken, geen enkel probleem. :P
Zullen we die discussie nou niet weer aanwakkeren? Die is al zo uitgekauwd...
Mijn mening: Als je tables wil gebruiken ga je gang; en als je DIVS wil gebruiken: ga ook gerust je gang. Laat iedereen lekker aanmodderen. Het gaat de klant uiteindelijk toch om hoe het er uit ziet, niet hoe het in elkaar steekt.
Ik bepaal voor mezelf (en desnoods mijn "ondergeschikten" >:) ) wel hoe ik het doe/wil (en ja, ik doe niet meer aan tables...)

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 18-08-2005 17:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:16:
[...]
Zullen we die discussie nou niet weer aanwakkeren?
Lijkt me een goed plan. :)

Verwijderd

Dries_Aendekerk schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:15:
Ik heb het probleem gevonden:

Mijn pagina begint met de volgende regel:
code:
1
2
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Als ik "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd" verwijder, komt het balkje netjes onderaan zoals het hoort (dmv de methode van Wriker).

Ja, lekker laten staan. Dat is het probleem ook niet.

Als ik naar je code kijk zie ik dat je de TR en de TD van die onderste rij op height=100% hebt staan. Dat moet niet. De table moet 100% zijn. De row geef je een pixelmaat of niet. Zet je de inhoud van de onderste rij dan op valign=bottom, dan komt die hoe dan ook onderaan te staan. Zoniet dan is je table niet 100%. Zet dan even de border op 1 om te kijken hoe je table precies loopt.

Verwijderd

Dries_Aendekerk schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:15:

Door de dtd (zo heet dat stuk code) weg te halen wordt je pagina op een andere manier gerendert door de browser, namelijk ook ongeldige code probeert de browser goed weer te geven.
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als er iemand klaagt over slechte of verkeeerde wergave wordt het moeilijk om de fout te vinden.

Op de website van het w3c kan je voorbeelden van alle geldige dtd's vinden.

Probeer eens html4.1transitional of de html3.2 versies met een geldige dtd kan je een pagina altijd nog laten valideren om naar fouten te zoeken..

• DriesA
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 17:23:
[...]

Ja, lekker laten staan. Dat is het probleem ook niet.

Als ik naar je code kijk zie ik dat je de TR en de TD van die onderste rij op height=100% hebt staan. Dat moet niet. De table moet 100% zijn. De row geef je een pixelmaat of niet. Zet je de inhoud van de onderste rij dan op valign=bottom, dan komt die hoe dan ook onderaan te staan. Zoniet dan is je table niet 100%. Zet dan even de border op 1 om te kijken hoe je table precies loopt.
Tiens, ik heb nochtans nergens 100% hoogte gegeven aan de TR/TD. Zeker dat je naar de meest recente opgeladen pagina kijkt? De table staat op 100%, maar als ik met border=1 even check of dat effectief zo is, zie ik dat het niet zo is (hoogte is net voldoende om de inhoud weer te geven). Het probleem ligt dus aan de tabel, en niet aan de onderste cel met het balkje in. Correct?

Pagina: 1