Toon posts:

[Fedora Core 4]eth0 ineens geen IP meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

IK heb hier een 19" server liggen die binnenkort naar amsterdam moet als web-/mailserver..nu heb ik het probleem dat volgt vaker gehad, vroeger was het simpel herinstalleren en het probleem was opgelost maar deze server is compleet geconfigureerd en het zou een beetje zonde zijn om hem te reinstallen..

Het probleem is als volgt:

Het systeem draait op Fedora Core 4, er zitten 2 netwerkkaarten op de moederplank maar 1 daarvan wordt niet automatisch aangezet (/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1 aangepast). Voorheen kreeg eth0 gewoon vrolijk en netjes een ip adres van de dhcp server..echter toen ik de server vanochtend aanzette kreeg ik ineens geen IP meer door..ik gebruikte dezelfde kabel, zelfde patch-poort, heb het zelfs metr verschillende kabels, patchporten EN zelfs direct op de switch aangesloten..allen zonder resultaat

Zoals ik zei had ik dit probleem al eens eerder..ik zou nu graag weten hoe het komt..heb al wat rondgekeken en een aantal keer /etc/init.d/network restart gedaan, alles zonder resultaat

wie helpt mij van dit vervelende probleem af? :'(

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Simpel maar misschien het probleem:
Je dhcp server down ?

Verwijderd

Herinstalleren is natuurlijk geen oplossing, dat is alleen je probleem uitstellen.
  • Zie je meldingen op het moment dat je de kaart probeert op te brengen:
    • op je terminal;
    • in een log; of
    • in dmesg?
  • Wat geeft "mii-tool" voor uitkomst
  • Zie je de interface wel als je ifconfig -a doet?
  • Werkt het wel als je handmatig een ip adres toekent aan de interface?
  • Zou het kunnen zijn dat je interfaces verwisseld zijn? (eth0 is nu eth1 en vv)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
SHuisman schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:17:
Simpel maar misschien het probleem:
Je dhcp server down ?
Nee nee de DHCP server is niet down..de rest hier in het kantoor krijgen gewoon alle gegevens door..
Herinstalleren is natuurlijk geen oplossing, dat is alleen je probleem uitstellen.
Zie je meldingen op het moment dat je de kaart probeert op te brengen:
op je terminal;
in een log; of
in dmesg?
Wat geeft "mii-tool" voor uitkomst
Zie je de interface wel als je ifconfig -a doet?
Werkt het wel als je handmatig een ip adres toekent aan de interface?
Zou het kunnen zijn dat je interfaces verwisseld zijn? (eth0 is nu eth1 en vv)
ik krijg wel de melding (tijdens de boot) dat het nagaan van het adres van eth0 mislukt is. geen link, misschien de kabel eens nakijken? (nederlands geinstalleerd)

rest nog niet geprobeerd..niet zo HEEL erg veel ervaring met linux nog..maar het begint te komen..ik ga het iig even proberen en dan laat ik wel even weten of het gelukt is of niet..

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 11:20 ]

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Probeer eens manueel je dhcp-client te draaien (zijnde dhcpcd, udhcp of dhcp-client) in verbose mode, om te zien wat er mis is. Als hij een DHCP timeout krijgt, kijk dan eens in de logs van je dhcp-server of die de aanvraag ziet.
Probeer dan misschien ook eens een andere computer (laptop) aan de UTP-kabel te hangen.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Verwijderd

Topicstarter
@ JeroenR

ik heb net even gekeken in ifconfig -a, en daar staat de eth0 interface wél bij..heeft alleen geen IP, netmask etc..

handmatig configureren helpt wel..hij heeft dan wel een IP, maar ik kan naar geen enkel werkstation/server in het netwerk pingen..

[edit]

mii-tool zegt het volgende:
eth0: no link

máár, de ledjes op de netwerkkaarten EN op de switch knipperen allemaal..dus een link is er zeker weten..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 11:28 ]

Verwijderd

andere netwerkkaart geprobeert? helpt ook wel eens. vertel eens wat meer over de hardware die je gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd gebruik ik een 19" server, deze met een intel entry server board met 2 onboard netwerkkaarten..en vanwege de ietwat kleine behuizing kan ik dus niet zomaar een netwerkkaartje vervangen..

[edit]

het is trouwens een 1U

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 11:29 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het lijkt op een driver probleem met betrekking tot de link-detect.
Zijn het misschien Intel e100 netwerk adapters? Ik heb een soortgelijk probleem met Gentoo gehad. Er moest een aparte driver geïnstalleerd worden om het te laten werken.

Dat de andere adapter wel werkt, komt simpel weg omdat hij statisch is en er niet gecontroleerd wordt of er een link is. De eerste stap die een DHCP client echter uitvoert, is de controle of er een link aanwezig is, wat bij jou dus fout gaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is dat het dus wel gewerkt hééft...het lijkt mij dus dat het niets met driver problemen te maken kan hebben

hoe kan ik trouwens zien wat voor netwerkkaarten het zijn (zonder in het boekje te kijken? want die heb ik niet meer!!)

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 03:33
Ik Zelf gebruik ook e100 netwerkadaport(s) van intel, en werken perfect zonder drivers met fedora core4.

Verwijderd

Topicstarter
precies..het ligt hierin niet aan de drivers

eventueel zou ik op irc wel hulp kunnen zoeken..maar dat gaat op het moment niet aangezien ik op mijn pc bezig ben met een low-level format (en dat gaat traag |:( ) en aangezien ik nu even op de server zit voor t.net, en ik niet van plan ben op de server IRC te installeren..

maar niemand heeft dus écht een oplossing voor dit probleem? |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 12:53 ]

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22

Flydude

Mighty pirate

Als alles gewerkt heeft, én je hebt niets veranderd, dan lijkt mij het probleem hardwarematig.

De ervaring leert echter dat bij mensen die hard roepen dat ze écht niets veranderd hebben, er toch wel iets gebeurd is. Geen software ofzo geïnstalleerd? FC update gedaan?

Anders toch kijken of je kaart wel goed vastzit (probeer anders je eth1 ipv eth0), of je kabeltje wel ok is (vervang hem eens, mits mogelijk), en zo nog wat.

I am rubber, you are glue

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik eerder in dit topic al vermeldde is er niets mis met de kabels of de randapparatuur (switch of patchports) aangezien ik dit al extensief getest heb..de kaart goed vast zit? hij zit onboard..dus lijkt me sterk

ook heb ik eth1 al geprobeerd..daar geeft hij het zelfde probleem mee..en dat terwijl iedereen hier toch normaal verbinding met het netwerk kan maken (zelfs de linux bak die er naast staat kjan dat)

wat ik wel even kan proberen is om yum update even te draaien en kijken wat dat uithaalt..

[edit]

stom..ik heb natuurlijk geen internet

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, bedankt voor de hulp

na die opmerking over de kabel ben ik tóch nog wat experimentjes hier en daar gaan doen met een andere pc, en toen bleek dat de patchporten aan die kant van de assemblatie kamer niet helemaal zuiver waren...

|:( dus er is geen enkel probleem..

thanks anyway!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22

Flydude

Mighty pirate

Ja zeg.... Laat je me daarvoor een heel verhaal intikken ;)

Mooi dat het is opgelost.

[ Voor 85% gewijzigd door Flydude op 18-08-2005 15:01 . Reden: niet meer nodig dus ]

I am rubber, you are glue

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Nog even een aanvullinkje hierop.

Ten eerste vind ik een server met een DHCP adres niet zo'n goed idee. Als ik dat al zou doen dan eis ik van de DHCP server dat ie een ip-adres koppelt aan de MAC-adres van de machine, zodat altijd dezelfde IP adres wordt toegekend. Tevens zou ik de boel ook zo' configgen dat ie in geval ie geen IP adres krijgt van de DHCP server de machien zichzelf een IP-adres aanmeet.

Daarnaast, op het moment dat er geen ip-adres worde toegekend aan de NIC kun je achteraf het hele NIC configuratie nog eens proberen door de commando (geldt in elk geval voor Fedora en RH distro's)

ifup ethX

Ten overvloede te vermelden dat X de volgnummer van je NIC moet zijn.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Het mac-adres invullen in /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth* zou er in ieder geval voor zorgen dat de netwerkpoort hetzelfde ethX nummer houdt (dat probleem hadden wij toen we een extra netwerkkaart in onze server prikten).
Pagina: 1