pc-crash (voeding blijft)

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• assass
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
Betreft een MSI K7TPro met Duron 1200Mhz. 495MB RAM

Al lange tijd heb ik het volgende probleem met dit systeem: Naarmate het systeem heftiger gebruikt wordt komt het voor dat alles uitvalt op de voeding na. Scherm valt dus weg, er wordt niks meer geladen, schijven uit, slechts de stroom blijft nog op de PC staan. Ik heb dit probleem reeds hier beschreven:

PC semi power down

Tot voor kort was het systeem helemaal kapot en ging deze geen eens meer aan. Bij het vervangen van de processor dacht ik het probleem eindelijk opgelost te hebben. Net na een heftige herinstall versie is de pc opeens weer als vanouds weggevallen. Alle koelers draaien gewoon, alles wat stroom heeft heeft stroom, alleen voor de rest doet het systeem helemaal niks. Iemand enig idee?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk toch dat je voeding een beetje gaar is.
Check je stroomkabeltjes even met een multimeter.

Hoe warm word je systeem :?
Bij een te warme pc, crasht ook alles.

Wauw, een sig!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Nogmaals, wat voor voeding heb je?!?!!? Dat werd in het vorige topic ook al 10x gevraagd maar volgens mij heb je daar nooit echt antwoord op gegeven. Controleer eens de voltages van je voeding als je met de pc bezig bent.

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 11:09

dotcode

///\00/\\

Als iemand vraagt wat je temps zijn of voeding is negeer je dat gewoon, alleen als je info geeft kan iemand je helpen.

Verwijderd

Draai je kast nu eens open en kijk welk merk en hoeveel watt er op die blok, die vanboven aan de achterkant hangt, staat.

Lees ook je temperaturen en voltages uit met Everest (onder de rubriek computer -> sensors)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 10:47 ]

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
excuus excuus..

het gaat om een:

KA Voeding ATX
300 WATT FSP LN

Ik heb bij het BIOS gekeken onder Power Management en zag dingen staan als ACPI Function, State-after-power (On/Off), etc

Mn pc is net eindelijk weer aan kunnen gaan, heb gelijk de temperaturen gecheckt:

CPU 40 graden
Systeem 26 graden
(maar dit zijn dus wel temperaturen net bij het opstarten)

Everest nog niet gedraaid is nog aan het downloaden, nog 8% dan kan ik dat gelijk draaien en resultaten posten!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
assass schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:00:
excuus excuus..

het gaat om een:

KA Voeding ATX
300 WATT FSP LN

Ik heb bij het BIOS gekeken onder Power Management en zag dingen staan als ACPI Function, State-after-power (On/Off), etc

Mn pc is net eindelijk weer aan kunnen gaan, heb gelijk de temperaturen gecheckt:

CPU 40 graden
Systeem 26 graden
(maar dit zijn dus wel temperaturen net bij het opstarten)

Everest nog niet gedraaid is nog aan het downloaden, nog 8% dan kan ik dat gelijk draaien en resultaten posten!
en wat voor cpu snelheid moet ik me daarbij voorstellen ?? moet wel n hele snelle zijn ofzo want hier wordt mn pc pas 40 graden als ik er n 3,9ghz van maak ... ik gok op n prob met de proc-koeler maja laten we even op de everest resultaten wachten ..

edit ff startpost gelezen ... 'Duron 1200Mhz' niet echt mijn gebied, maar volgens mij worden amd's toch niet (meteen) zo warm al bij t opstarten ?? ff nakijken ...
n/m 90 C lijkt me beetje vreemd als de proc dat wordt en hij brandt niet door dus dan zal t dat wel nie zijn ..

[ Voor 16% gewijzigd door Pilske op 18-08-2005 11:07 ]

Verwijderd

errr.... lees eerst ff :)
tis een duron 1200 en mijne duron 1300 weas 37 graden idle.... dus dat zit wel goed

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
--------[ Sensors ]-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Sensoreigenschappen:
      Sensortype                                        VIA 686 Internal  (ISA 6000h)
      GPU sensortype                                    Winbond W83L785R  (NV-I2C 2Dh)

Temperaturen:
      Moederbord                                        30 °C  (86 °F)
      CPU                                               51 °C  (124 °F)
      Aux                                               25 °C  (77 °F)
      GPU                                               63 °C  (145 °F)
      GPU geheugen                                      63 °C  (145 °F)

Koelingsventilatoren:
      CPU                                               2689 RPM
      GPU                                               5357 RPM

Spanningswaarde:
      CPU Core                                          1.68 V
      +2.5 V                                            0.22 V
      +3.3 V                                            3.26 V
      +5 V                                              4.73 V
      +12 V                                             11.58 V
      GPU kern                                          3.25 V
      GPU Vcc                                           2.22 V
      GPU FB VDDQ                                       2.75 V
      Debug Info V                                      85 BC 91 8D 12 CD BF C1

• Pilske
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:05:
errr.... lees eerst ff :)
tis een duron 1200 en mijne duron 1300 weas 37 graden idle.... dus dat zit wel goed
nou ik zou zeggen kijk naar zn resultaat ;) is 51 ... bij everest'en ook nog goed :P ??? ;)

*edit?* .. te vroege reactie .. zie nou pas dat zn CPU fan ook nog draait -P

[ Voor 13% gewijzigd door Pilske op 18-08-2005 11:09 ]

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
ik had trouwens begrepen dat durons wel 90 graden celcius mogen worden (zie http://www.heatsink-guide.com/maxtemp.htm) .. maar ik sluit een processor/koelings probleem niet uit.. immers de processor heeft het hem uiteindelijk begeven, immers bij het vervangen van de processor werkte de pc weer.. en nu heb ik weer dezelfde symptomen die het begeven van de processor veroorzaakte

//oei:
dit was me ook al in het bios opgevallen een paar keer.. dat soms de CPU koeler verdwijnt of op 0RPM gaat, dat die niet continu gemeten wordt..
wat mij nu opvalt in Everest is dat als ik een aantal rapporten achter elkaar maak.. soms de CPU koeler wel vermeldt wordt en soms niet!! dus deze wordt niet altijd opgepikt!!

// edit 2: en nu is temp 52 graden.. dus 2 graden stijging in 5 minuten.. is dat goed?

[ Voor 37% gewijzigd door assass op 18-08-2005 11:13 ]

Verwijderd

Dat bordje wat je hebt, is wel toevallig zo 1 waarbij alle condensators lek gingen. Controleer die eens even op lekkage. Of, heb je dat al gedaan?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Pilske schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:03:
[...]

en wat voor cpu snelheid moet ik me daarbij voorstellen ?? moet wel n hele snelle zijn ofzo want hier wordt mn pc pas 40 graden als ik er n 3,9ghz van maak ... ik gok op n prob met de proc-koeler maja laten we even op de everest resultaten wachten ..

edit ff startpost gelezen ... 'Duron 1200Mhz' niet echt mijn gebied, maar volgens mij worden amd's toch niet (meteen) zo warm al bij t opstarten ?? ff nakijken ...
n/m 90 C lijkt me beetje vreemd als de proc dat wordt en hij brandt niet door dus dan zal t dat wel nie zijn ..
Het is geen Athlon 64 die een stuk koeler blijft dan de Athlon XP en Duron. ;) De temperatuur lijkt mij niets mis mee. Tenminste als deze na een tien minuten niet naar 60+ ghraden stijgt zonder dat je zware applicaties aan het draaien bent. Een 300 Watt voeding lijkt mij voldoende, maar je voeding kan ook gewoon defect zijn of bezig te overlijden. Kun je misschien eens met een andere voeding testen?
assass schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:09:
ik had trouwens begrepen dat durons wel 90 graden celcius mogen worden (zie http://www.heatsink-guide.com/maxtemp.htm) .. maar ik sluit een processor/koelings probleem niet uit.. immers de processor heeft het hem uiteindelijk begeven, immers bij het vervangen van de processor werkte de pc weer.. en nu heb ik weer dezelfde symptomen die het begeven van de processor veroorzaakte

//oei:
dit was me ook al in het bios opgevallen een paar keer.. dat soms de CPU koeler verdwijnt of op 0RPM gaat, dat die niet continu gemeten wordt..
wat mij nu opvalt in Everest is dat als ik een aantal rapporten achter elkaar maak.. soms de CPU koeler wel vermeldt wordt en soms niet!! dus deze wordt niet altijd opgepikt!!

// edit 2: en nu is temp 52 graden.. dus 2 graden stijging in 5 minuten.. is dat goed?
Zet je kast eens open en kijk of je CPU fan nog wel goed draait, misschien zit hij vol stof?

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 18-08-2005 11:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Nog sterker, ik heb een Duron 1600, en die komt pas boven de 35 graden als winXP begint met het laden van het inlogscherm (dus als het lopende balkje verdwijnt).

Ik ben hier achter gekomen doordat ik een temperatuur gestuurde fan op de proc heb zitten, die ik zelf gemaakt hebt, en deze slaat pas aan bij 35 graden, waarbij het koelblok maar 1 à 2 graden kouder is dan de core. Onder de 35 graden is de koeling geheel passief :D.

Ik denk dat de TS of een gare voeding heeft, of zijn mobo is gaar.

@TS bij de MSI kan je in de bios ook de spanningen uitlezen, welke waarden zijn deze?
Heb je eventueel ook de beschikking over een multimeter? Zo ja, meet de voeding dan ook eens met zo'n meter. Die waarden zijn over het algemeen nauwkeuriger dan die de bios opgeeft.

Daarnaast heeft de MSI K7TPro last van lekkende condensatoren. Kapotte condensatoren kunnen de stabiliteit van je systeem ernstig beïnvloeden. De voeding voor je proc kan daardoor snel te hoog of te laag worden. Te laag betekend een processor die vastloopt, te hoog blaast je proc op. Omdat je al een kapotte proc hebt gehad, ben ik bang dat je mobo een dergelijk probleem heeft.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ligt het aan mij of is die GPU zo ziek heet ???

• Pilske
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:13:
Ligt het aan mij of is die GPU zo ziek heet ???
60 is niks ... mijne mag 145 voor die terug gaat klokken ;)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
De 5 en 12 volt zijn te laag...Ik denk toch echt dat het aan je voeding ligt. Koop eens een goede stabiel voeding tagan 380 u01 oid (50 euro.. :( )

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
maar ik zie het verband niet tussen een slechte voeding (te lage voltage noem je) en een probleem die er voor zorgt dat alles uitvalt behalve de voeding en uiteindelijk een opblazende processor (ik bedoel dat ding was gewoon echt niks meer waard)

en de voeding heb ik al eens vervangen op het moment dat deze problemen voor het eerst kwamen (dat was een paar jaar geleden) dat veranderde niet zoveel aan het probleem.

• deepbass909

deepbass909

De 5volt zit op het randje (ze mogen een afwijking van 5% hebben)
Even snel Excel laten rekenen:
code:
1
2
3
4
Spec:  Gemeten:   Afwijking:
 3.3     3.26          1.21%
 5.0     4.73          5.4%
12.0    11.58          3.5%

De 5 Volt is vrij belangrijk voor de stabiliteit, en deze lijkt dus telaag.

@Assass
De fan van je voeding loopt op 12 Volt. Als je 5 volt lijn inzakt (deze zijn niet aan elkaar gekoppeld in de voeding), blijft je fan ook gewoon lopen, terwijl je pc zelf verder uit is. Je voeding moet je zien als een extern apparaat wat niet beïnvloed wordt door de rest van de pc.
Onstabiele voedingen altijd componenten stuk maken. Een doorlopende fluctuatie van spanningen kunnen voor overmatige slijtage zorgen en zo een component opblazen.

Daarnaast mag een Duron iid tegen de 90 graden in de core worden (ik heb het voor mijn fan controller ook ooit opgezocht).

[ Voor 49% gewijzigd door deepbass909 op 18-08-2005 11:32 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 11:09

dotcode

///\00/\\

assass schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:20:
maar ik zie het verband niet tussen een slechte voeding (te lage voltage noem je) en een probleem die er voor zorgt dat alles uitvalt behalve de voeding en uiteindelijk een opblazende processor (ik bedoel dat ding was gewoon echt niks meer waard)
Nou ik zie wel een verband hier tussen. Slechte voltages en alles gaat stuk... Waarschijnlijk worden ze steeds slechter hoelanger hij aans is. BTW, je hd zal dan ook niet lang meer te leven hebben. Die kunnen daar ook heel slecht tegen

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ToFast schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:16:
De 5 en 12 volt zijn te laag...Ik denk toch echt dat het aan je voeding ligt. Koop eens een goede stabiel voeding tagan 380 u01 oid (50 euro.. :( )
De spanningen zijn inderdaad aan de lage kant.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

1) Spanningen zijn aan de lage kant -> kan voeding zijn: testen met een multimeter wat die doet bij opstarten, bij idle en bij load
2) Controleer of de fan van de cpu-koeler nog goed werkt, zit er stof tussen, draait die onregelmatig -> hang een grote kamerventilator voor je open pc en kijk welke invloed dit heeft op de temps en op de probleemstelling
3) controleer moederbord op lekke condensatoren
4) post volledige specs van systeem

dit is zowat allemaal al gezegd geweest en hier kan je al een heel pak dingen mee uitsluiten

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 11:47 ]

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
1> Ik kan helaas niet zo 1,2,3 aan een multimeter komen, maar ik zal in m'n omgeving kijken of ik een dergelijk apparaat kan lenen. Maar zullen de metingen van de multimeter erg afwijken van de metingen die door mn BIOS en bijv. Everest gedaan worden?
2> Alle koelers heb ik stofvrij gemaakt en ze werken goed, zitten goed vast, niet krom oid, draaien goed.
3> Hoe check ik moederbord op lekke condensators?

// edit: waar het op neer komt is dat volgens jullie of het probleem aan mijn moederbord ligt of aan de koeler? dus als ik deze beide elementen zou vervangen zou het probleem verholpen moeten zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door assass op 18-08-2005 11:55 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Lekke condensatoren kun je herkennen door een bolle of gescheurde bovenkant. Normaal gesproken staan ze eerder hol dan bol aan de bovenkant. Er kan ook een smerig (vaak bruin) goedje op de condensator liggen wat ook vaak duidt op een defecte condensator.

Voorbeeld van lekke condensatoren:

nieuws: Plaatjesparadijs lekkende condensatoren

http://www.motherboardrepair.com/images/BE6II_bad_caps_1.jpg

http://www.motherboardrepair.com/images/BadCaps3.jpg

Verwijderd

3> Hoe check ik moederbord op lekke condensators?
Gewoon de condensatoren nakijken, zie of ze bol staan, kijk of de bovenkant van de condensator uit zijn voegen lijkt te gaan barsten, kijk of er een stof uitkomt, andere mankementen...
Als je een goede duidelijk grote foto kan nemen, kunnen wij het ook zien.
// edit: waar het op neer komt is dat volgens jullie of het probleem aan mijn moederbord ligt of aan de koeler? dus als ik deze beide elementen zou vervangen zou het probleem verholpen moeten zijn
Of de voeding of iets anders...
Ik zou zeker niet zomaar dingen klakkeloss gaan zitten vevangen en er geld aan uit geven. Probeer eerst het probleem te achterhalen. Indien mogelijk: Probeer je onderdelen stuk voor stuk uit in een ander pc, en kijk of ze het goed doen. Zo kan je van elk onderdeel achterhalen of het op zich al goed werkt of niet. Ofwel: met de pc van een vriend ofzo, vervang elk onderdeel in je pc stuk voor stuk met een onderdeel uit de pc van die vriend en test telkens of het probleem zich dan nog voordoet, zo kan je achterhalen aan welk onderdeel iets scheelt.

Probeer nu ook nog eens een grote ventilator voor je open pc te hangen zodat die zeker goed gekoeld wordt. Zo kan je ook al uitsluiten dat het daar aan ligt.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
sorry, ik wil niet vervelend doen, maar iedereen loopt te hyperen over de meer dan 5% afwijking op de +5v lijn.

ik had een tijdje geleden ook een probleem dat leek op een voeding probleem, (die weken meer dan 5% af) dat uiteindelijk de geluidskaart bleek te zijn (voor niks een nieuwe voeding gekocht, en de nieuwe voeding wijkt met zijn 12V lijn nog steeds 0.8v af, maar geen enkel probleem)

standaard bij pc problemen gewoon echt alles eruit halen wat er uit kan, en dan zo schoon mogelijk opstarten, iig probeer bij de lokale electronica boer is een voeding te lenen, als je belooft er 1 bij hun te kopen als jouwe kapot blijkt te zijn gaan ze (hier iig) meestal accoord.

Veel suc6 iig!!

~ Mijn prog blog!

• deepbass909

deepbass909

Niet om vervelend te doen, maar de TS heeft al een dode proc gehad. Die gaan niet stuk door storende randapparatuur of uitbreidingen. De enige veroorzakers van defecte procs die ik ken zijn kapotte koelers, mobo's en voedingen.
Aangezien het van zijn mobo bekent is dat die condensators heeft die kapot gaan, is het niet onrealistisch om dat zeer serieus te nemen als bron van zijn storingen.

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
erg interessante feedback allemaal..

ik hou nu die 5 volt voltage in de gaten.. ja hij hangt idd consequent onder die 5% max.. maar lager dan 4.68 komt ie niet.. ik heb volgens mij nog een andere voeding liggen die ik kan testen, kijken hoe hoog/laag die komt.. het gekke is dat ik niet helemaal zeker meer weet of ik de voeding nou gelijk vervangen heb toen deze problemen begonnen,.. maar volgens mij wel.. en dat heeft niks opgelost..

het moederbord heb ik gecheckt, gevoeld, bekeken en vergeleken met de foto'tjes die ik aangeleverd kreeg :) en volgens mij heb ik geen problemen met lekke condensatoren..

ik hou continu de temperaturen in de gaten en ik zie geen veranderingen.. duron wordt niet heter dan 51/52 graden. .die voltages dalen ook niet verder...

maar misschien leg ik niet genoeg druk op het systeem.. ga later even een aantal zware dingen draaien want ik blijf van mening dat de crashes alleen gebeuren op de momenten dat ik t systeem laat leiden (oftewel vele programma's draai)

• assass

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
ben een aantal troubleshoot methoden aan het overwegen..
jullie hebben al genoemd het uit elkaar en onderdeel voor onderdeel reassemblen en testen van het systeem

dat testen.. kan ik dat dan het beste met iets als '3Dmark' doen ofzo?

ik vroeg me ook af.. is het nuttig om wellicht zware dingen te draaien (immers. . dan komt het probleem pas meestal om de hoek kijken) en ondertussen alle specs zoals temperatuur en voltage in de gaten houden?
om zodoende het probleem te vinden zeg maar? (immers.. als het aan voeding ligt lijkt me dat voltage nog verder zakt, als het aan koeling ligt lijkt het me dat temperatuur nog verder stijgt) of zie ik dat verkeerd?
Pagina: 1