Outlook attachments openen erg traag

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01 13:37
Hallo,

Bij ons op het bedrijfsnetwerk hebben we Microsoft Exchange Server 2003 draaien en op de werkstations draait Windows 2000 Professional (SP4) + Office XP (SP3).

Op de exchange server draait als virrusscanner voor de mal McAfee Groupshield en op de werkstations draait McAfee Virrusscan Enterprise 8.0.

Veel gebruikers hebben last bij het openen van een attachment dat ze soms wel 5 minuten moeten wachten voordat een attachment wordt geopend. Nadat dit is gebeurd en men opent weer opnieuw dezelfde attachment, dan gaat het openen stukken sneller.

Hoe kan ik het voor de eerste keer openen van attachments versnellen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,
Mathadon

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Heb je al gekeken of je met een netwerktrace iets kunt achterhalen ? Of de traagheid in de communicatie zit of dat het lang duurt voor de client überhaupt het attachment op gaat halen ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Hoeveel geheugen zit er in die exchange machine? Hoe hoeveel geheugen pakt store.exe?
Gaat het wel stukken sneller als je de virusscanner disabled?

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:47:
Hoeveel geheugen zit er in die exchange machine? Hoe hoeveel geheugen pakt store.exe?
en... belangrijkste nog..... scannen de workstations ook niet exchange nog eens?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit kan ook de netwerkbelastig zijn lijkt me, als je cached-modus gebruikt... Ik verplaats even je topic van Windows Operating Systems naar Software Algemeen aangezien Exchangeproblemen daar thuishoren :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Lijkt mij aan de virusscanner te liggen. Draai Exchange Best Practices Analyzer eens om te kijken of je de virusscanner kunt tunen. En inderdaad checken of je outlook plugin op de werkstations uitstaat.

• Mathadon
StevenK schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 10:44:
Heb je al gekeken of je met een netwerktrace iets kunt achterhalen ? Of de traagheid in de communicatie zit of dat het lang duurt voor de client überhaupt het attachment op gaat halen ?
Aan het netwerk ligt het niet, het is maar een klein netwerkje van 120 gebruikers, dushet is niet dat er 10 routers tussen de werkstations en exchange server inliggen. Pingen en trace verlopen allemaal goed en snel.

• Mathadon
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:47:
Exchange machine is een Dell PowerEdge 4600, 2x 2.8Ghz, 2GB RAM.
Store.exe gebruikt nu 1 GB aan ram (1.034.728K)

Virrusscanner disablen lijkt mij niet zo'n goeie test om uit te voeren, omdat er constant veel mailtjes worden gestuurd, waarvan veel gefilterd/verwijderd worden door McAfee GroupShield.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
Mathadon schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:45:
[...]

Aan het netwerk ligt het niet, het is maar een klein netwerkje van 120 gebruikers, dushet is niet dat er 10 routers tussen de werkstations en exchange server inliggen. Pingen en trace verlopen allemaal goed en snel.
Het hoeft niet *aan* het netwerk te liggen, maar met een analyse van het netwerkverkeer kun je wel te weten komen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

Mathadon schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:49:
[...]

Exchange machine is een Dell PowerEdge 4600, 2x 2.8Ghz, 2GB RAM.
Store.exe gebruikt nu 1 GB aan ram (1.034.728K)

Virrusscanner disablen lijkt mij niet zo'n goeie test om uit te voeren, omdat er constant veel mailtjes worden gestuurd, waarvan veel gefilterd/verwijderd worden door McAfee GroupShield.
we bedoelen meer om te checken of de workstation misschien OOK de exchange box aan het scannen is.
Dus: Server scanned mailbox maar de workstation ook.. dat bijt elkaar.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53

lier

MikroTik nerd

Bekijk ook even (omdat je aangeeft dat het bij bepaalde gebruikers vertraging oplevert) of:

1) Als je zelf inlogt op de betreffende pc (ik ga ervan uit dat jij er geen last van hebt !?) of de attachements ook traag gaan.
2) Als je de mailbox (onder jouw account, evenuteel op verschillende pc's) opent, deze vertraging zich ook voor doet.

Roaming profiles ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Een aanvulling op bovenstaande suggesties;

Ik heb hetzelfde gedrag gezien met office XP op W2K en exchange. Dit tijdens de overgang van office2K naar de nieuwe versie.

Het probleem met atachements doet zich niet voor bij office2K maar wel bij office2003, op hetzelfde netwerk met dezelfde specificaties.

Een van de redenen kan zijn (heb ik ook vaker gezien) zijn word documenten die verwijzen naar een template die niet aanwezig is (vaak corporate standaarden). Tijdens het openen wordt er naat het pad gezocht, niet gevonden en er komt een time-out en de inhoud van de file verschijnt. Dit is ook het geval als er een verwijzing is naar een template die niet ingebruik is maar wel in het word document staat.

Het gedrag van de atachents doet zich (bij mij) voor bij alle atachements in alle formaten, maar alleen in 2003 onder W2K; in office 2000 is het gedrag normaal.

Ik heb er weinig over kunnen vinden, maar omdat ik binnenkort overstap op XP en deze gedragingen niet bekend zijn met deze combinatie maak ik me nog geen zorgen.

Het loont dus de moeite eens een andere versie te proberen en te kijken of het gedrag hetzelde is; het hoeft dus niet per definitie aan het lan of mailserver te liggen.
Pagina: 1