scannen op 16 (48bit)

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ik heb hier een Canon 5200f een flatbed negatief scanner.
maar alles wat ik scan komt als 8bit photoshop binnen, kan iemand mij helpen met de instellingen.

ik heb dit aangevink dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/4816bit.png

sRGB zou 16 bit moeten ondersteunen heb ik begrepen:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/colorsetting.png

bij het laatste tabblad heb ik ook al wat andere settings geprobeert maar niks help.
als ik in photoshop bij Image->Mode kijk dan blijft er RGB 8 bit staan.

Ik heb ook in photoshop zelf even gekeken of er niet één of andere conversie aan staat. maar zover ik het kan vinden staat alles goed en wordt er eerst wat gevraagd voordat er wat omgezet wordt...

dus...

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is je target kleurprofiel soms geen 16 bits, probeer eens een ander kleurprofiel bv Adobe RGB

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• hilbren
dat heb ik zojuist geprobeert, maar ook dit heeft geen effect.
ik verdenk toch photoshop ervan het formaat om te zetten.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb het net ff geprobeerd en krijg het ook totaal niet voor elkaar. Ik kan ook nergens kiezen voor 16 bits/kanaal zoals ik dat bij Canon RAW importeren wel kan. Ik heb ook wat zitten kutten met de kleurprofielen, maar dat mag niks uitmaken, in het huidige sRGB profiel kan ik wel 16 bits importeren met CRW files uit m'n EOS D30, maar m'n scanner heeft inderdaad altijd 8 bits gedaan (wat overigens voor mij meer dan genoeg is voor tekstjes en plaatjes inscannen :))

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• hilbren
Hmm vervelend, maar bedankt dat je ook even gekeken heb.
Ik scan negatieven en positieven en dan wil het nog wel eens handig zijn als je iets meer bereik hebt.

[ Voor 67% gewijzigd door hilbren op 18-08-2005 14:21 ]

Verwijderd

Gebruik Vuescan van Hamrick, daar lukt het wel mee.

• hilbren
Ja dat werkt idd. niet zo gebruiksvriendelijk maar wel mooie scans!

Verwijderd

Je moet er even mee leren werken, maar een beter scan programma is er niet.
vele malen beter dan al die scan programma's die bij de scanners worden geleverd.
Zeker met dia's en negatieven, ik gebruik het zelf al enkele jaren met een FS400US.
En ik krijg details uit dia's en negatieven die scangear nooit kon vinden.

• Grrrrrene
  • Niet online
Maar het is toch raar dat de standaard meegeleverde software gewoon keihard niet het maximale uit de scanner haalt? Ik heb al een beetje een oudere scanner (Canon D646U), maar ik had gehoopt dat Canon inmiddels toch wat betere software meeleverde...

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

tja is een beetje het zelfde als het chip tuning bij auto's een ander chipje er in en je hebt 50pk meer.
waarom doet de fabrikant het niet? omdat ze niet kunnen garanderen dat het werkt.
ik denk dat je met een ander scan programma een beetje aan snelheid inlevert, of het werkt niet met alle modellen

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, maar Canon adverteerde, ook bij mijn scanner, met 48 bits kleuren, niet met 24 bits wat je met hun scansoftware eruit haalt. Het is dus alsof een Ferrari V10 teruggeregeld is om op 4 cilinders te draaien.

• hilbren
het lijkt erop dat het ook heel weinig uit haalt.

Ik had namelijk een paar foto's met wat silowet achtige dingen. De overgang van de omgeving naar het zwart was alleen erg ruw. Daarom wilde ik wat meer bitjes hebben om in te scannen. Het lijkt alleen heel weinig uit te halen.
maar ik ga nu denk ik even wat spelen met curves en dergelijke...
Pagina: 1