[Asus A7V600-X] Game slaat vast en pc reageert niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 07:32

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
AUB niet weer verwijderen, het is geen softwareprobleem voor zover ik weet! Herinstall van F1C helpt niet, en ook andere drivers bieden geen oplossing...

Ik heb afgelopen week mijn kapotte moederbord moeten vervangen.

Ik heb nu de Asus A7V600-X

Nu speel ik vanavond voor het eerst sinds de herinstall van XP weer een game, te weten F1 Challenge 99-02.

Ingame heb ik wel 3 keer alt-tab gebruikt om in XP ff wat aan de settings van mijn racestuur te kunnen doen, maar neem niet aan dat dit een probleem is.
Ik heb een Geforce FX5700LE 256MB met de 77.77 drivers erop, de nieuwste. Zijn die misschien het probleem?

Opeens na een tijdje rijden slaat het geluid vast en blijft doorlopen met een toon en het spel reageert niet meer.
Ook alt-tab drukken op ctrl-alt-del helpt niet. Enige oplossing was stekker eruit.

Wat zou dit kunnen zijn?

In XP zelf internetten en mediaplayer gebruiken gaat gewoon goed zonder problemen...

Ik heb Asus Probe bekeken, en processor (Athlon 2400+) wordt ongeveer 48 graden zoals ik nu aan het internetten ben, en zo'm 55 tijdens gamen.

Een screenshot van PC Probe:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.onderstal/pcprobe.jpg

Nu wil ik eventueel de BIOS wel updaten, misschien verhelpt dat het probleem, maar kan dat ook met het programma Asus Update wat voor andere mobo's kan worden gebruikt?

Nu zag ik dat mijn videokaart en geluidskaart samen op IRQ 16 zitten. Ik d8; misschien is dit het probleem...

Ik kast open, zat de geluidskaart in slot 2 van de 6. Heb hem nu in de onderste gezet, nr. 6 dus, zo ver mogelijk van de videokaart vandaan.

PC vind nieuwe hardware, installeert de boel weer vanzelf, en nog steeds IRQ 16.

Kan eventueel een bios-update van 1008 naar 1009 ook helpen??

[ Voor 16% gewijzigd door freddyathlon op 18-08-2005 10:44 ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Probeer eens een andere driver voor je videokaart. IRQ's kan je het beste proberen te wijzigen in het BIOS, ook staat er in je manual welke pci sloten een geshared IRQ hebben en met wie, kijk daar ook eens naar ;)

Bios upgraden kan je wel doen, maar lijkt me niet de oplossing

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 14:53
Je hebt de nieuwe drivers geïnstalleerd voor de videokaart, heb je dit ook voor je geluidskaart al gedaan? (Kan ik niet uit je commentaar opmaken).

Als je een IRQ-sharing probleem hebt, kun je het volgende proberen:

Je kunt dan inderdaad je IRQ's zelf toewijzen in de BIOS en de kaarten in een ander PCI-slot verplaatsen a.d.h.v. je Mobo-manual. Dan moet je echter ook in de bios instellen dat je een non-PnP OS gebruikt.

Dan moet je nog forceren dat je geen ACPI-, maar een standaard-HAL wilt gebruiken in XP.
Dit kan d.m.v. een herinstallatie over de bestaande heen en dan direct bij de vraag om op F6 te drukken (voor een SCSI-driver) op F5 te drukken en dan de standaard HAL kiezen.

Dan ben je van het probleem met je IRQ sharing af.

Misschien heb je er iets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Kosh66 op 18-08-2005 11:50 ]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb mijn videodrivers teruggezet naar de 66.93.
Daarna heb ik de AGP op 4x gezet in de bios...

Ik start het spel op, krijg lage FPS, rond de 40, terwijl dit voorheen met mijn oude mobo rond de 60 lag.
De FPS gaan naar beneden, eindigt zo rond de 28, en boem, pc vast.

Geluid produceert een pieptoon, blijft hangen en verder is de pc onbruikbaar geworden.

AGP alvast weer naar 8x gezet, en weer hetzelfde probleem...

Voor de geluidskaart heb ik ook de laatste drivers inderdaad.

edit; zojuist klantenservice / helpdesk van Paradigit gebeld, waar het mobo vandaan komt, en die verteld me dat het aan mijn 300watt voeding kan liggen.
Ik heb de volgende specs:

AMD Athlon XP 2400+
768MB DDR, 2 reepjes
SB Audigy player
CD-Rewr.
DVD-Rewr.
Geforce FX 5700LE 256MB
Asus A7V600-X mobo
USB-racestuur, webcam, printer. Alleen het racestuur staat constant aan.

Wat ik dan wel vreemd vind; met mijn vorige Asrock mobo liep alles nog gewoon als een trein en had ik nooit last van vastlopers tijdens games. Kon uren achter elkaar gamen.

Moet ik misschien nog iets van VIA installeren?? Of een Athlon-driver als dat bestaat??

Edit 2: Is misschien die VCORE niet enorm hoog? Of hoort dat zo?

Nog een vreemd iets:

Moederbord:
CPU Type AMD Athlon XP, 1500 MHz (15 x 100) 1700+
Moederbordnaam Asus A7V600-X (6 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset VIA VT8377 Apollo KT600
Systeemgeheugen 768 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type Award Modular (03/08/05)

Een knipsel uit Everest Home Edition.
Hier wordt aangegeven dat ik een Athlon XP 1500+ heb, en erachter staat 1700+
In systeemeigenschappen van XP staat netjes een 2400+ aangegeven.
Wat moet ik nu geloven?

[ Voor 66% gewijzigd door freddyathlon op 18-08-2005 13:37 ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Kosh66
Vcore is standaard 1,75 Volt bij een XP (Palomino-core)

Performance Rating klopt wel dacht ik: een XP 1700+ draait op +/- 1500 MHz
Ik heb zelf een XP 1800+ die op 1533 MHz draait.

Sorry, heb jij een 2400 MHz?
Niet goed gelezen vrees ik, ignoreer dan de bovenste opmerkingen maar.

2400+ers die draaien inderdaad op een lagere Vcore ja, 1.6 of 1.65V dacht ik.
Oh en staar je niet blind op die monitortool van Asus, die heeft er al vaker naast gezeten.
Kijk effe in je BIOS voor je juiste Vcore waarde.

Over die Klokfrequentie die Everest uitleest: Dit kan verkeerd gaan als Everest de waarde voor de
FSB niet goed uitleest. Dan geeft ie b.v. aan 15x100 i.p.v. 15x133.

[ Voor 70% gewijzigd door Kosh66 op 18-08-2005 14:27 ]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik keek in de bios, daar stond de waarde op FSB 100, en bij cpu speed staat 1500mhz.

Ik heb dit veranderd naar 2000mhz, waardoor de FSB meteen op 133 kwam te staan.
Ook in Everest wordt het nu gewoon aagegeven. CPU speed 2000mhz, 2400+

Nu rij ik ff 3 rondjes in de game, en warempel; Ik krijg 65FPS zoals voorheen en ik heb niet direct een vastloper gehad.

Kan dit de oorzaak zijn geweest van mijn probleem???

p.s. vcore in de bios staat op 1.65, das de auto-stand.

[ Voor 7% gewijzigd door freddyathlon op 18-08-2005 14:21 ]

• Kosh66
Zou heel goed kunnen, de FSB speed speelt een belangrijke rol in de performance ja.

Fijn dat het nu weer goed loopt.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Kosh66 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 14:28:
Zou heel goed kunnen, de FSB speed speelt een belangrijke rol in de performance ja.

Fijn dat het nu weer goed loopt.
Dus kan er voor zorgen dat alles opeens gewoon vastloopt?

Kan ik goed testen of ie nu nog vastloopt tijdens games dmv 3D-Mark??

[ Voor 12% gewijzigd door freddyathlon op 18-08-2005 15:53 ]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb verschillende game-tests laten doen door 3d-mark, gingen allemaal goed, hetzij op 1 of 2 fps op 1024x768...

Daarna stuk of 15 rondjes F1 gereden wat ik draai op 1024x768 @ 75hz 16bit
Ook dit ging zonder problemen en ik haal zelfs de 70 a 80 fps. Met wat vretende details uit kom ik zelfs in de buurt van de 100fps.

Het lijkt er dus op dat de FSB het probleem is geweest. Iets waar de helpdesk van Paradigit niet achter kon komen, en de schuld gaf aan mijn 300w voeding.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
kreeg zojuist tijdens msn-en met cam het BSOD irql_not_less_or_equal.

Weer vreemd, weer zoeken...

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Die foutmelding (BSOD) kreeg ik gisteravond opeens.

Ik was aan het msn-en met webcam, en opeens kwam het blauwe scherm met die melding erop...

Wat kan ik doen??

Kan het komen na het verplaatsten van de geluidskaart naar een ander PCI slot?

XP maar weer opnieuw installen??

Ik zie wel dat mijn SB Audigy en videokaart dezelfde IRQ gebruiken (16)

Verder geen last gehad, alleen gisteravond met de cam aan dus...

Logitech Quikcam Pro

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Hey gast leer de Edit-knop eens te gebruiken! En dat laatste probleem kan aan de drivers van de webcam/usb-poort liggen. Die BSOD is namelijk veelvoorkomend bij slechte drivers.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
off-topic: de Edit knop werkt niet hier op mijn werk, is vaag maar echt waar.

on-topic:
Heb het inderdaad verder nog niet gezien... Alleen na een klein half uurtje cammen kreeg ik opeens dat BSOD.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
ik neem niet aan dat dit aan mijn 300w voeding ligt?

op mijn vorige moederbord, een Asrock, met dezelfde apparatuur werkte alles perfect.

Of moet ik mijn SB Audigy weer terugplaatsen in PCI slot 2, waar hij voorheen zat, en erna XP nog eens opnieuw installeren??

[ Voor 33% gewijzigd door freddyathlon op 20-08-2005 10:48 ]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
ik heb met de helpdesk van paradigit gebeld en zegt het volgende:

dat de fout dat het bestand System beschadigd is, of niet aanwezig is voorbij gekomen,
ook de fout van IRQ not less or equal op een BSOD lag volgens hem aan een corrupte XP.

Ik moest de partitie verwijderen, aanmaken en formatteren om er zeker van te zijn dat alles van de oude install met oud moederbord echt weg was, want normaal formatteren was niet echt helemaal de oplossing zei hij.

Geheugen en HDD zijn getest bij vervangen van mobo.

Klopt dit wat er wordt beweerd?? Dat een gewone format via de setup van XP niet alles wist??

Aangezien, nogmaals, mijn 300w voeding correct werktte met mijn vorige MOBO zou dit een goed antwoord kunnen zijn... Ik zie ook geen rare voltages, allemaal keurig.

Iemand tips??

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Mijn voltages met printer, stuur en webcam aan:

CPU Core 1,76v
+3,3v = 3,33v
+5,0v = 4,89v
+12 v = 12,16v

Netjes toch? Of opmerkingen?

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Vanmorgen partitie verwijderd, nieuwe aangemaakt, format en install van XP opnieuw gedaan.

Was helemaal klaar met alle bestanden, en startte opnieuw op.

Krijg ik een bootmenu met de de keuzemogelijkheden om xp normaal, of in veilige modus te starten.

Wat ik ook doe, tijdens het starten komt de pc in een loop terecht en start constant opnieuw op.

Ik heb de pc naar Paradigit gebracht, zij kijken alles na...

Mij werd verteeld dat het het geheugen kon zijn aangezien er 2 verschillende merken in zitten.
Maar waarom heb ik dan met mijn vorige install en mobo nooit problemen gehad??

Ik heb een module van 256mb en een van dual 256, dus 512 op een module.

Ik vind het allemaal maar vaag, en hoop dat iemand een oplossing weet.

Kan het geheugen opeens op een nieuwe mobo minder goed werken? Mijn vorige was een Asrock.

Ook vanwege het feit met die fout dat het bestand System beschadigd is, of ontbreekt; dat kwam na update van de driver voor de onboard LAN.

Vreemd allemaal.

Verwijderd

Laat anders iemand het doe die er verstand van heb, inplaats van allemaal dingen te roepen hier en niemand de kans te geven om op je probleem te reageren

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

freddyathlon schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 16:06:
off-topic: de Edit knop werkt niet hier op mijn werk, is vaag maar echt waar.
Je moet wel ingelogd zijn, anders heb je enkel de View-knop :)

Ontopic: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, hier staan alle tips en suggesties die ik je maar kan geven.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Geheugencompatibiliteit is echt iets wat van merk tot merk verschild. Op de site van Asus staat een compatibiliteitslijst welk geheugen gegarandeerd (is dus getest) werkt.

Ik zou je toch willen verzoeken om in het vervolg de editknop te gebruiken, want zo is je topic niet leesbaar voor anderen.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
de pc is nog steeds niet terug, wel is bekend wat het waarschijnlijk is; het geheugen.

Ik heb 2 merken geheugen.
Hij startte mijn pc op met een recovery van hunzelf en hij kreeg een vastlopend systeem.

Hij testte het vervolgens met een module van hemzelf, en de pc startte gewoon.

nu is hij nog mijn bankjes afzonderlijk aan het testen.
Kijken wat daar weer uit gaat komen.

Wel vreemd dat het met mijn vorige asrock moederbord goed werktte...
merkcompatibiliteit??

ik hou iedereen op de hoogte

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Mijn bankjes afzonderlijk getest, en werktte goed.
Beiden weer samen, en opeens geen hangend systeem meer, geen fouten.

Hij denkt nu dat ze eventueel niet goed in het mobo geklikt zaten. Ze werden wel herkend maar toch...

Nu gaf hij alsnog de schuld aan mijn latje van 256MB.
Mijn 512 is wel goed.

Nu heb ik voor de zekerheid die 256 alvast laten vervangen voor een 512 van hetzelfde merk. (Twinmos)

Morgen de pc weer ophalen en kijken wat ie doet.

Memtest draaide uren goed verder zonder fouten, 3dmark heeft 4 uur gedraaid zonder problemen... Videokaart en processor mankeren ook niks, evenals de HDD.

Dus de conclusie van niet goed geplaatste geheugen lijkt me voor de hand liggend... Iemand hier nog suggesties??

Pagina: 1