Digitale Uitgang PC voor 5.1 gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Ik probeer nu al de hele avond en heb al verschillende topics doorgelezen, maar kom er niet uit. Wat ik wil: (qoute uit A/V FAQ)
Alleen als je een bron afspeelt met 5.1 geluid (zoals een divx of DVD met DTS of Dolby digital signaal) zal de geluidskaart via de digitale uitgang 5.1 geluid doorgeven
Situatie:
PC met K8V Deluxe Mainboard met een coaxiale / tulp digitale uitgang op het I/O panel / back plate genaamd SPDIF
Yamaha RX-V450 AV Receiver met ingebouwde DTS, DD en Dolby Prologic decoders, op deze receiver zitten 3 digitale ingangen, twee optisch en één coaxiaal (tulp dus):
  • Één optische wordt voor de DVD gebruikt, Divx'jes met AC3 5.1 of DVD's die ik met de DVD speler afspeel worden mooi gezien door de receiver en gedecode als 5.1
  • De coaxiale digitale ingang hoort bij CD (diverse 'kanalen' van de receiver, zoals dvd, cd, vcr enz.)
Nu heb ik een tulp kabeltje van de digitale uitgang (PC) naar de digitale ingang (receiver). Als ik nu de receiver op CD zet, krijg ik geluid. Dit geluid is stereo, maar kan worden 'gesurround' door o.a. DTS of Dolby Prologic I of II te selecteren op de receiver.

Mijn doel is dus om nu bij films met 5.1 AC3 geluid ook daadwerkelijk surround te horen en bij games die dit ondersteunen ook te doen. Wat momenteel het geval is: ik krijg alleen maar een stereo-signaal door.

Ik heb als luidsprekers én in Soundmax 5.1 als luidsprekerconfiguratie ingesteld. Tevens heb ik in Mediaplayer Classic alle decode instellingen (DTS en AC3) op SPDIF gezet. Ook heb ik via de instellingen het AC3 filter op SPDIF gezet. Als ik nu een film afspeel en dan via filters -> ac3 naar de instellingen ga (of via directvobsub), zie ik dat hij op stereo staat en weigert hij SPDIF hiervan te maken. :(

Dat ik alleen maar stereo doorkrijg, kan ik bevestigen vanwege het feit dat de Receiver niet overspringt op 5.1 Hij blijft een PCM input aangeven, en geen Surround of DTS zoals dat wel eens bij een DVD het geval is.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik snap er namelijk niets van ...

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Met PowerDVD weet ik dat je spdif kan selecteren in de configuration, tab audio, 'output mode' op spdif en voila de versterker springt van dolby surround (oid) naar dolby digital of dts. Super geluid :P
edit: die keuze krijg ik alleen als ik een dvd of dvd_van_hdd heb geselecteerd.

[ Voor 20% gewijzigd door La_Pazz op 18-08-2005 02:08 ]

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook gehad met m'n mediacenter.
Met Powerdvd werkte alles prima nadat ik SPDIF het geselecteerd en een dts-decoder had gedownload ... dus dvd's werkte prima. :)
Alleen de voor de rest kreeg ik alleen LPCM. Nu heb ik via intel audio studio in kunnen stellen dat het signaal dat doorgegeven wordt dolby-digital is en nu krijg ik dan ook bij echt alles dolby-d. Voor games en mp3' werkt dit prima. So far so good. :) Alleen als ik nu een dvd-speel met dolby-digital dan snapt de receiver het niet meer, dts wil ie nog wel afspelen.
Om dit probleem te verhelpen moet ik de setting in Powerdvd weer stereo maken i.p.v. SPDIF ... geen idee of het signaal nu nog 'echt'dolby-d is. :?

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Het probleem is nog niet opgelost, maar ik ben wel wat verder.

Ik heb eens geprobeerd een DVD af te spelen via PowerDVD en voila, de receiver ziet een 5.1 digitale input (dolby digital, NIET pro logic) en zet 'm Surround. Maar PowerDVD wil mijn avi's niet openen.

Maar met MPC lukt het nog niet, ook VideoLAN Client wil het 5.1 signaal niet door de SPDIF sturen, hoewel het wel in de instellingen staat aangevinkt :?

Weet iemand een goed programma om juist alle avi's met 5.1 AC3 geluid wel zo door te sturen?

[ Voor 3% gewijzigd door kikibu op 20-08-2005 16:34 ]