Toon posts:

[debian testing] suspend en pcmcia

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
gegevens:
Dell Lattitude XPx J: Intell PIII 650 blahblah
usb-keyboard, ps2 muis
xircom pcmcia netwerkkaartje

debian testing
linux 2.6.11-1-686

wat werkt er?
heel veel ;)
Suspend to ram werkt perfect (echo mem > /sys/power/state) en ook de knoppies daarvoor doen het.

wat werkt niet:
Na suspend komt het systeem niet volledig terug: 1) pcmcia werkt niet meer en ook 2) usb-apparaten werken niet meer. Buiten dat blijven ook de 3) virtual consoles zwart (X resumed wel naar behoren) Dat die consoles zwart blijven is geen ramp, de laptop is bestemd voor iemand die toch geen gebruik zal maken van die dingen ;)

Nadere gegevens:
Als het systeem uit suspend to ram terug komt zie ik op mijn diverse xterms staan dat 'disabling IRQ #11' Het is natuurlijk een interessante vraag wat er op irq 11 zit... Juist, yenta en uhci_hcd (pcmcia en usb support) (deze mededeling krijg ik niet te zien als het toetsenbord niet aangesloten is)
Anyway, wat precies de oorzaak is doet er niet veel toe, gevolg is dat usb en pcmcia 'uit' zijn.

edit: nog meer gegevens:
als ik er een usb-disk in heb zitten wordt die na suspend&wake up WEL netjes herkend.
door het suspend script iets aan te passen wordt de xircom kaart prima geladen, maar doet alsof 'ie geen link heeft. het heeft geen zin om de utp-kabel eruit en er weer in te doen.
edit 2: wat wel zin heeft is om af en toe even 'pause' te houden na/tijdens het laden van modules: sleep 2
Dadelijk eens kijken hoe een draadloos kaartje reageert...

Mogelijke oplossing
wat betreft pcmcia, het lijkt te werken door /etc/init.d/pcmcia restart te draaien, er is helaas geen usb startscript.
alternatief is natuurlijk om de kernel modules voor usb support te unloaden voor suspend en na het wakker worden weer te laden. Dit is echter enigszins problematisch, want ik krijg usbcore niet weg... De module wordt gebruikt door een of ander iets wat niet te zien is in lsmod.

iemand suggesties om 1), 2) of 3) op te lossen? graag! Mocht je meer info willen hebben, alles kan worden gepost ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 22:29 ]