Rondzingende Dell-laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Ik heb in mijn IT-carriere al veel rare dingen meegemaakt, maar wat ik nu aan de hand heb ben ik (helaas) nog nooit tegengekomen.

Ik heb van een vriend van me een laptop gekregen om "even' opnieuw uit te rollen. Het is een Dell'etje, een Latitude CPI D300XT om precies te zijn. Met een duits toetsenbord (don't ask :P), maar dat terzijde. Win98se er op gezet, full options (ik hou niet van vervelende dingen achteraf, dus gewoon alles er op kwatsen) en draaien.
Nou, draaien, dat doet het ding wel. Alleen start ie dus op met zo'n irritante pieptoon - hij is aan het rondzingen :(

Specs:
Dell Latitude CPI D300XT laptop
Ingebouwd zit de volgende sound-hardware:
- Crystal CS4232/36/37/38 met de laatste drivers van de Dell-site
- Ingebouwde microfoon
- 3.5mm aansluiting voor microfoon, line in en -uit

Wat al geprobeerd:
- GoT doorzocht (duh), maar helaas niks gevonden. Was de eerste keer dat ik 0 hits terugkreeg :'(
- Google: ook niks :(
- verschillende malen disabelen (dempen) van de mic: staat na een reboot iedere keer weer op niet gedempt, lijkt wel of ie de instellingen niet onthoud :(
- Ander invoerapparaat geselecteerd (pakte standaard de crystal, maar hem op "beschikbaar apparaat gebruiken" haalde niks uit, heb dit voor zowel de invoer als de uitvoer gebruiken
- Meest recente 98 SE unofficial servicepack er overheen: niks :(

Ik ga dadelijk nog de laatste DirectX er op zetten, kijken of ik die volledig bij MS te pakken kan krijgen en of dat helpt, maar ik ben d'r bang voor...

Ik zou het lullig vinden om het ding zo terug te geven; die pieptoon is echt hard en heel doordringend, ze hebben een boxer thuis en dat wil ik ze echt niet aandoen. Dat beest wordt gek en zijzelf ook :P Wil het dus fixen voor ik hem teruggeef. Any help is welcome :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik heb ook wel eens ontzettend harde piepen bij het uitzetten van mijn pc.
(Geen gelijkspanning door mijn speakers).

Zou wel eens goed kunnen dat het bij mij ook rondzingt, geen id hoe je dat anders moet oplossen.
Microfoon eruit slopen? :P

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Heeft mn pa ook wel eens gehad op zn laptop.
Het lag aan de geluids instelling, de microfoon was een luidspreker, of stond altijd op te nemen of het de speaker stond als microfoon ingesteld. Althans het was iets in die geest.
Het is op te lossen door je speakertjes dicht te draaien (handmatig dus door het draaiknopje)
Of de goede manier: bij geluidsapparaten even goed nagaan of alles wel goed staat. Volgens mij hebben we toen gewoon de mic gedisabeled. (vinkje)

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
Je moet inderdaad de microfoon uitzetten in windows. Als je de mic echt nooit wilt gebruiken, zou je hem ook uit kunnen zetten in je BIOS.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Euhm, hij gaf aan dat dat niet wou met zijn software...

Windows erop nieuw op en dan kijken of software werkt? |:( Het zal niet de eerste keer zijn...

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
OK, laatste update voordat ik ga pitten:

DirectX haalde dus geen moer uit :( Was er al bang voor.
Windows er opnieuw overheen wil ik eigenlijk alleen in noodgeval doen. Heb d'r net het unofficial SP overheen gezet, geen idee hoe die installatie dan gaat reageren. Office e.d. zal wel blijven bestaan, maar ik weet niet hoe dat met dat SP zal gaan.

Microfoon uitzetten in windows: heb ik geprobeerd, maar hij blijft terugkomen. Ik demp hem zowel op afspelen als opnemen in de geavanceerde volumeregelingen, maar dat onthoudt ie kennelijk dus niet. Dus tenzij iemand me kan aangeven hoe ik IN windows een (ingebouwde) microfoon uit kan schakelen zonder de volumeregeling, zou ik niet weten hoe ik dat moet doen.

Mic uitzetten in BIOS is me niet gelukt, puur omdat ik niet het BIOS in kom, maar ik weet ook niet of dat daar zou kunnen.. Ik heb alle toetsencombinaties van Dell geprobeerd, maar ze werken geen van allen :? Voor zover ik me van Dell's kan herinneren hebben die geen (zoals bij compaq wel gebruikelijk was) bios op schijf staan, toch? Dus dat kan het dan ook niet zijn. Als iemand me die BIOS in kan helpen, dan graag :) Enige wat ik me kan bedenken is dat ik op het verkeerde moment de toetsencombo ingeef - maar aan de andere kant werk ik al jaren met Dell's op mijn werk, en daar kun je zelfs bij de meest rare pc's / laptops gewoon zolang het bios geladen word (blauwe indicator) het bios in met de keycombo.

Resume: Nog steeds geen suc6. Hoe kom ik mijn bios in (als het dat al is) :? En hoe kan ik in windows de mic uitzetten zonder via de windows-mixer te gaan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

The_Eagle schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 01:01:

Resume: Nog steeds geen suc6. Hoe kom ik mijn bios in (als het dat al is) :? En hoe kan ik in windows de mic uitzetten zonder via de windows-mixer te gaan?
Elke computer heeft BIOS. Dit is zijn interne besturingsysteem om alle hardware aan te sturen en universeel toegankelijk te maken voor je besturingssysteem.

Je komt in´t BIOS door F2 in te drukken tijdens het booten (direct na je begin scherm) maar voordat Windows opstart. Na het wijzigen kies je save an reboot.

PS noteer alle wijzigingen die je maakt in het BIOS, zodat je ze later, indien nodig, terug kan zetten.

Succes !

PS je kunt altijd nog je mic afplakken >:)

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 10:06:
[...]

Elke computer heeft BIOS. Dit is zijn interne besturingsysteem om alle hardware aan te sturen en universeel toegankelijk te maken voor je besturingssysteem.

Je komt in´t BIOS door F2 in te drukken tijdens het booten (direct na je begin scherm) maar voordat Windows opstart. Na het wijzigen kies je save an reboot.

PS noteer alle wijzigingen die je maakt in het BIOS, zodat je ze later, indien nodig, terug kan zetten.

Succes !

PS je kunt altijd nog je mic afplakken >:)
Mja, hoe een BIOS enzo werkt weet ik al jaren (sinds 1990, toen kreeg ik mijn eerste PC) en ook wat het precies doet. Opschrijven hoeft bij mij gelukkig niet meer :Y)

Die tip van het afplakken is wel een leuke, maar ja, tis niet mijn laptop dus da's een beetje heikel. En om dat ding nou onder de ducktape terug te geven... ;)

Ik snap alleen niet waarom dat ding niet op de BIOS-sneltoetsen (in mijn geval Fn + F1, zie ook hier) wil reageren. Ik ga vanavond proberen of ik toch het bios in kan komen en of ik daar iets kan disabelen.
Daarna heb ik me voorgenomen het BIOS te flashen als niks helpt - laatste BIOS wil nog wel eens helpen :)

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 18-08-2005 12:06 ]

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:23
You can access the system setup options at any time by pressing <Fn><F1> (or <Scroll Lock><F1> on an external keyboard if the External Hot Key option is enabled).

Dell Support

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Ik heb een Dell Inspiron 3800 laptop gehad, die hetzelfde probleem had. UIteindelijk was er geen software oplossing voorhanden. Ik heb als oplossing de microfoon 10 cm verplaatst, dit ging het rondzingen goed tegen. Het probleem was namelijk dat de microfoon 2 cm van de box verwijdert zat. Tsjah, dat helpt wel met rondzingen. Volgens mij is dit gewoon een ontwerpfout van de dell engineers.

TweakBlog

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:40

r0b

Audio drivers ook opnieuw geinstalleerd / geupdate?

Ja kan overigens beter zoeken op 'piep laptop mic' of 'piep win98 mic' ipv 'zingende dell laptop', dan krijg ik namelijk wel results. ;)

Bijvoorbeeld:
Piepende mic uitschakelen

[ Voor 19% gewijzigd door r0b op 18-08-2005 12:24 ]

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
The_Eagle schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 01:01:
OK, laatste update voordat ik ga pitten:

DirectX haalde dus geen moer uit :( Was er al bang voor.
Windows er opnieuw overheen wil ik eigenlijk alleen in noodgeval doen. Heb d'r net het unofficial SP overheen gezet, geen idee hoe die installatie dan gaat reageren. Office e.d. zal wel blijven bestaan, maar ik weet niet hoe dat met dat SP zal gaan.

Microfoon uitzetten in windows: heb ik geprobeerd, maar hij blijft terugkomen. Ik demp hem zowel op afspelen als opnemen in de geavanceerde volumeregelingen, maar dat onthoudt ie kennelijk dus niet. Dus tenzij iemand me kan aangeven hoe ik IN windows een (ingebouwde) microfoon uit kan schakelen zonder de volumeregeling, zou ik niet weten hoe ik dat moet doen.

Mic uitzetten in BIOS is me niet gelukt, puur omdat ik niet het BIOS in kom, maar ik weet ook niet of dat daar zou kunnen.. Ik heb alle toetsencombinaties van Dell geprobeerd, maar ze werken geen van allen :? Voor zover ik me van Dell's kan herinneren hebben die geen (zoals bij compaq wel gebruikelijk was) bios op schijf staan, toch? Dus dat kan het dan ook niet zijn. Als iemand me die BIOS in kan helpen, dan graag :) Enige wat ik me kan bedenken is dat ik op het verkeerde moment de toetsencombo ingeef - maar aan de andere kant werk ik al jaren met Dell's op mijn werk, en daar kun je zelfs bij de meest rare pc's / laptops gewoon zolang het bios geladen word (blauwe indicator) het bios in met de keycombo.

Het zal wel niet, maar ben je niet vergeten de blauwe Fn toets in te drukken voordat je naar je BIOS wilt (is vaak zo bij Dell)?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
@AttiX.SkategoaT: Die link kende ik ja, zie ook mijn vorige post :)

@ruudjah: zoals gezegd: fysiek verbouwen is geen oplossing, het is niet mijn laptop

@barry: Nee hoor, die Fn-toets had ik al lang gevonden. Ik zit al lang genoeg in de IT om dat soort fouten niet te maken ;)

@eXoR: niet opnieuw geinstalleerd, update was niet mogelijk, zijn meest recente drivers zoals al aangegeven in mijn startpost :)

Ik ben nu op mijn werk, ik ga vanavond een bios-update proberen. BIOS A12 schijnt ook het e.e.a. met audiomuting op te lossen volgens de relase notes, dus er is hoop :)

Keep u posted :)

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Meestal met dell is f2 de knop om in de bios te komen (heb eigenlijk niet anders gezien, aangezien ik meerdere laptops + pc's heb gehad van dell)

Qua laptops heb ik die harde piep ook gehad. (oude laptops dan latitude met een PII266 en 366 cpu's) type nummers ? geen id maar wel allemaal met een crystal audio chip.

Met windows 98 fresh install altijd die piep, naar het installeren van de drivers verdween het altijd.
Weet je zeker dat de drivers goed zijn ??

Met windows 2000 fresh install geen piep gehoord, probeer dat eens ?

[ Voor 18% gewijzigd door Derr_Hans op 18-08-2005 14:30 ]

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Derr_Hans schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 14:26:
Meestal met dell is f2 de knop om in de bios te komen (heb eigenlijk niet anders gezien, aangezien ik meerdere laptops + pc's heb gehad van dell)
Zie http://support.dell.com/s...kb/en/document?dn=1035267 die ik zelf al had gevonden; ze zijn niet allemaal hetzelfde ;)
Qua laptops heb ik die harde piep ook gehad. (oude laptops dan latitude met een PII266 en 366 cpu's) type nummers ? geen id maar wel allemaal met een crystal audio chip.

Met windows 98 fresh install altijd die piep, naar het installeren van de drivers verdween het altijd.
Weet je zeker dat de drivers goed zijn ??
100% zeker weer ik het natuurlijk nooit ;) Maar ze komen van de Dell site, behorend bij deze laptop (ID-tag enzo ingevuld, dat zoekt wat makkelijker ;)
Met windows 2000 fresh install geen piep gehoord, probeer dat eens ?
Da's helaas geen optie, dan wordt ie te traag. Tis een P2-300, als ik die ga voorzien van w2k + SP4 (vriend van me is echt een noob op PC gebied, ik wil hem geen instabiele machine aandoen) is het ding niet mer vooruit te branden.
Bovendien is ie w98 se gewend.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

@ruudjah: zoals gezegd: fysiek verbouwen is geen oplossing, het is niet mijn laptop
Oei, hier heb ik overheen gelezen. In mijn geval was het de enige oplossing. Omdat jouw laptop uit ongeveer dezelfde batch komt (design van de CPi en Inspiron 3800 is bijna hetzelfde) zou ik er terdege rekening mee houden dat mijn oplossing de enige is. Ik hoop echter dat je een softwarematige oplossing vind!

TweakBlog

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ruudjah schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:31:
[...]

Oei, hier heb ik overheen gelezen. In mijn geval was het de enige oplossing. Omdat jouw laptop uit ongeveer dezelfde batch komt (design van de CPi en Inspiron 3800 is bijna hetzelfde) zou ik er terdege rekening mee houden dat mijn oplossing de enige is. Ik hoop echter dat je een softwarematige oplossing vind!
Ik mag je inmiddels meedelen (na een avondje prutsen dat ik eigenlijk beter had kunnen gebruiken :( dat ik die software-oplossing gevonden heb :)

Voor de volledigheid en ter afsluiting van het topic:

- BIOS-update leverde niks op, behalve dan dat het bios er een stuk overzichtelijker van is geworden, en dat het nu wel gewoon met F2 te benaderen is ipv met een Fn-toets :)

- Ergens (maar vraag me niet meer waar precies) heb ik oudere drivers te pakken weten te krijgen. Daar zat ook een uninstall tool bij :) Die gedraaid, vervolgens niks geinstalleerd --> piep over. Dat was dus al iets :) Vervolgens de oudere drivers geinstalleerd. De piep was weer terug, maar ik had een aantal opties bij, en ik kon de instellingen weer aanpassen op een manier dat ze ook opgeslagen werden. That did the trick, microfoon is nu mooi gemute zoals het volgens ome Bill en consorten zou horen.

* The Eagle is blij, kan dat ding eindelijk weer de deur uit :)

Pagina: 1