Toon posts:

Diskettedrive opvoeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na weer Mythbusters te hebben gezien (wanneer cd's knallen :P ) besloot ik mn diskettedrive op te voeren aangezien hij hier toch al 3 maanden niks doet :D
Ik kan de voltage verhogen voor hogere toeren alleen wil ik em niet na 1 volt naar de knoppen hebben :D

Maar nu de vraag:
Hoe versnel je een diskettedrive :D.
Ik wil zeker zijn en zover gaan dat ie het (net niet) begeeft :D

Greetz,
Sjibb

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 22:16

Nik

Als het kon, zou het al gedaan zijn :*)

Serieus, waarom zou je dit willen? Ik bedoel, wat is de kick om met 1 seconde 1.44 MB weg te schrijven? Je hebt niks aan de 1.44 MB. Maar ik bookmark dit topic, ben wel benieuwd ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

Ik heb vroeger eens een 'Floppymark' geschreven met Turbo Pascal 7.0
Een benchmark progsel om je floppydrive te benchmarken. Ik weet alleen niet of ik deze nog heb.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de vraag blijft, hoe kan ik dit Kreng opvoeren :P.
Hij komt van een Medi*n, dus hij is zowieso niet meer waard dan een diskette :P.
Maar zeg nou zelf!
Er zijn nog harddisks van 100 MB, klinken net als opstijgende straaljagers 8)7
En je zegt al zelf proller :P
"Je hebt niks aan de 1.44 MB"
JUIST! En de andere mensen ook niet :P.
Das toch gein om zo'n ding 2x zo hard te laten draaien? (Als dat uberhaupt lukt) O-) :*) :9

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 21:44 ]

Verwijderd

het antwoord is : Niet _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
CD-ROM en Diskdrives
For me the same shit (schijfjes :9 )
En waarom kan een CD-ROM wel en een DISKETTE niet! :r :/ :|

En als het niet lukt maak ik wel een plexiglas modje :P.

Alleen nu moet ik weten hoeveel volt er door dat dingetje gaat 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 21:54 ]

Verwijderd

een cdrom kan wel omdat deze software matig is aan te passen via een firmware, bij een FDD is dit lastiger, verder is een fdd niet te vergelijken met een cd-rom drive (optisch)

hij kan gewoon niet "sneller"

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het probleem zit in de leeskop: die kan maar met een bepaalde snelheid lezen en schrijven, als je de schijf die er in zit 2x zo hard laat draaien krijg je er maar de helft van de data er op ;)

Het is een magneetkop.

Ik neem aan dat je nog op school zit, en ze daar een natuurkundelokaal hebben.
Hier een leuk experiment voor jou: pak een grote spoel, en zet hem met je blote handen met een gestript stuk draad op een 12V accu. Je zou denken dat het een kortsluiting oplevert, maar als je het snel genoeg doet en de spoel groot genoeg is kan dat wel (startkabels gaan ook pas na een paar seconden branden, en die hebben een heel wat lagere weerstand)
Niet te lang er op laten zitten, een paar seconden maar.
Lostrekken gaat pijn doen omdat de spoel graag de zelfde stroom wil houden, en Stroom = Spanning / Weerstand. De weerstand wordt heel groot (open = oneindige weerstand), dus de spanning gaat enorm oplopen.
Het zelfde in de kop van de diskdrive: een elektromagneet is ook een spoel, en als hij te snel van 0 naar 1 naar 0 moet gaat het niet goed.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Crap, dus het gaat niet? :P
Mij gaat et btw niet om de data, gaat me er om wat die dingetjes aankunnen B)

Verwijderd

Je wilt dus geen diskettes beschrijven, alleen kijken hoe hard je ze kunt laten spinnen? Wat is daar nou het nut van? Het gaat je in ieder geval niet lukken denk ik. In tegenstelling tot een CD-drive, waar een gewoon DC motortje in zit, zit er in een FDD een borstelloze motor, meer spanning erop betekend alleen maar dat de electronica er uit fikt. BTW, by mythbusters gebruikten ze op een gegeven moment toch de motor van een slijptol om CD's te laten knallen? Optie?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:05
Volgens mij is de motor in een FDD een stappenmotor, en die draait niet harder met meer spanning.
Kunt natuurlijk wel het motortje vervangen met een gewone electromotor :)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Mja. Ik weet nog wel dat het gekloot bleef met die floppies en schijffouten. Als het al lukt met opvoeren zullen waarschijnlijk de fouten alleen maar toenemen. Lijkt me niks.

Als uitdaging natuurlijk wel interessant, maar dit is oude technologie, als je er niks over kan vinden, dan is het waarschijnlijk niet gelukt...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik had gehoopt hier te lezen hoe ik 2,88mb op een diskette kwijt kan... Maar ja diskettes zijn zo 1990

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28
begintmeta schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 16:50:
Ik had gehoopt hier te lezen hoe ik 2,88mb op een diskette kwijt kan... Maar ja diskettes zijn zo 1990
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diskette
Er zijn verschillende soorten diskettes:

* 8 inch, met een capaciteit van 160 kB
* 5¼ inch, met capaciteiten van 180 kB (SS/SD), 360 kB (SS/DD), 720 kB (DS/DD) en 1,2 MB (DS/HD)
* 3½ inch, (eigenlijk 90mm) het meest gebruikte huidige formaat, en is beschikbaar (geweest) met capaciteiten van 720 kB (DS/DD), 1,44 MB (DS/HD)en 2,88 MB (DS/EHD, alleen IBM), 120MB (SuperDisk LS-120). Een Amiga heeft 880 kB (DS/DD) en 1,76 MB (DS/HD) als indeling.
Het kan ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Pino op 18-08-2005 17:28 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Opvoeren als in sneller laten draaien? Tja, dan werkt je drive gewoon niet meer (zie ergens het verhaaltje van resistor, ding gaat uit van een bepaalde rotatiesnelheid om de grootte van z'n tracks constant te houden enzo).

En er zijn ooit wel programma's geweest om meer dan 1.44MB op een floppy te proppen door een ander soort indeling, maargoed.. Dat is ook al eeuwen geleden.

Verder niet zo'n nuttig topic, wat alleen maar uitmond in HK-type replies..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.