Ik ben op zoek naar een monopod.

Pagina: 1
Acties:
  • 836 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011
Uit het afgelopen weekend (Solar Weekend) is gebleken dat ik nog wat aan de "tele-kant" van mijn objectieven mis. Hier ben ik al achter aan aan het gaan.

Maar gezien het niet al te comfortabel is om een D70 met een objectief van 20cm lang de hele tijd vast te houden, ben ik op zoek naar een monopod voor ondersteuning. Hij hoeft niet al te licht te zijn, liever wat steviger en wat meer draagvermogen, ik ben een sterke jongen ;)

Zelf ben ik toen uitgekomen bij de manfrotto 679B en de 680B

679B MONOPOD (3-SCTN) BLK
162.00 cm 0.60 kg 64.00 cm 10.00 kg

680B MONOPOD (4-SCTN) BLK
154.00 cm 0.83 kg 51.00 cm 10.00 kg

Deze kosten respectievelijk 40 en 45 euro bij broer konijn.

Maar voordat ik overga tot aankoop, had ik toch graag nog wel even wat raad gehad m.b.t. een monopod, gezien ik alleen bij manfrotto op bezoek ben geweest.

Welke monopods hebben mensen hier op het forum in gebruik? Zijn er misschien monopods die uitblinken qua prijs/specificaties? En zijn er FG'ers die misschien ervaringen hebben met de bovengenoemde monopods.

one more thing...

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
Ik heb zelf de 680B icm de 234RC kop, en dat bevalt prima.
Eigenlijk denk ik dat de monopod opzich niet zo heel belangrijk is, maar de kop des te meer.

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik gebruik de 680B i.c.m. een 484RC2 balhoofd.

Doordat de 680B net iets korter is als de 679B, is hij wat makkelijker mee te nemen.
Tijdens mijn fietsvakantie had ik hem achter in mijn fietstas, en hier in NL heb ik hem bij het fotograferen vaak in mijn rugzak. Dat laatste past maar net, maar was met de extra 13cm van de 679B nooit gelukt.

Ik heb voor een balhoofd gekozen, omdat de eenvoudigere (en goedkopere) oplossing 234RC slechts in 1 richting kan kantelen. Je kunt dus (afhankelijk hoe je het RC plaatje onder je camera plaatst) óf kantelen tussen portrait/landscape stand óf de camera in landscape stand omhoog/omlaag richten. In de portrait stand kun je alleen rechtuit fotograferen. Of je moet uiteraard de complete monopod voor-/achterover kantelen.

Met een balhoofd kun je je camera wel eenvoudig alle kanten op richten: even het hendeltje los, richten, hendeltje weer vast, afdrukken.

Welk soort kop je ook kiest, zorg in ieder geval dat je er een met een snelkoppelingsplaat (RC/RC2/RC4) neemt. Je kunt dan snel je camera van de monopod loskoppelen en weer terugzetten. En dat loopt een stuk makkelijker.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjen Tempel op 17-08-2005 23:12 ]

• miekd
Dat laatste lijkt mij een fijne combinatie. Eens even wat meer info er over zoeken

one more thing...

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik heb een 680B met 486RC2 kopje :)

Nadeel: loodzwaar
Voordeel: loeisterk

Bericht hierboven

Verwijderd

Hier de 434B (uit mijn hoofd) icm een 488RC2 (jeuj). Hoog en sterk zijn de magic words.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga eens langs bij broer Konijn heb je nog meer keuze oa Gitzo erg stevig en fraai.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• goalgetter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik ben zelf ook opzoek naar een monopod, voornamelijk voor het gebruik bij het fotograferen van sportactiviteiten met een telelens. Nou ben ik zelf bijna 1m 90 en vraag ik me af of die monopods van 160 niet een beetje aan de korte kant zijn, het lijkt me nou ook niet echt comfortabel om de hele tijd met een gekromde rug te moeten staan. Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen?

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@goalgetter:
Als je bijna 190cm lang bent, dan zitten je ogen dus ong, 175-180cm van de grond als je met je hielen tegen elkaar staat. Maar om lekker stevig te staan, zet je bij het gebruik van een monopod meestal je voeten een stuk uit elkaar, waardoor je ogen nog zo'n 5 cm zakken.

Als je een kogelkop op je monopod plaatst, dan wordt deze (afhankelijk van het model kop) zo'n 7-10 cm langer. En dan is er nog de afstand tussen de onderkant van je camera en het oculair: zo'n 8,5 cm bij bijv. een D70.

Als je dat allemaal meeneemt dan zou jij dus in principe geen last van je rug moeten krijgen bij een monopood van 160 cm. Maar ga gewoon eens bij Konijnenberg langs, en probeer een paar combinaties uit. Dan merk je vanzelf welke combo voor jou het lekkerste werkt.

Het productoverzicht op de nieuwe Manfrotto website is een ramp: veel te traag en onoverzichtelijk.
Als je de verschillende monopods en koppen snel wilt kunnen vergelijken, download dan de catalogus in PDF formaat van de website van de NL importeur: http://www.manfrotto.nl/folders.htm
De monopods staan in http://www.manfrotto.nl/folders/manfrotto/Photo48-64.pdf, de koppen in http://www.manfrotto.nl/folders/manfrotto/Photo26-47.pdf.

• miekd
Even bij Konijnenberg langsgaan is wel 200km verderop :X

one more thing...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
misschien is een Stabil monopod iets? (uitermate IKEA)

Anders een Berlebach een-poot? Lengte van 1m tot 175cm, kun je dus ook nog als wandelstok gebruiken.

En als het mooi moet zijn een [url=tp://www.riestripod.com/]Ries[/url] monopod.

Ik heb zelf een houten statief(geen monopod, daarvoor zou ik eelijk gezegd ander materiaal kiezen) en het werkt goed en vooral stevig, en het ziet er mooi uit. Tweedehands is een statief/monopod trouwens zeer veel beter te betalen dan nieuw te betalen (en in principe gaat het erg lang mee.

Verwijderd

mij is verteld dat een monopod ongeveer even lang moet zijn als jezelf, ook in verband met schuinhouden en zo...
Beter een te lange poot dan een te korte, denk aan je rug!
Pagina: 1