[3com 3812 switch] VLAN trunking

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Vraagje, ik heb vandaag bij Telecity een 3com 3812 switch (10/100/1000) opgehangen waarop 2 VLAN's actief zijn. Via 1 poort is deze switch verbonden naar een ander bedrijf, die alle 2 de VLAN's verder gaat routeren. Aan de andere kant hangt een Cisco switch met op de poort VLAN trunking geactiveerd (dit is nodig wanneer je meer dan 1 VLAN over een poort wil doorsturen)

Echter ik weet dus hoe ik dit aan de praat kan krijgen met een cisco switch, echter ik krijg het maar niet aan werkend met deze 3COM. Er staat dat deze trunking ondersteunt, maar lijkt meer dat ze bedoelen om meerdere poorten te koppelen tbv hogere doorvoersnelheid.

De management mogelijkheden zijn trouwens ook erg beperkt (beperkte website en heel beperkte CLI)

Ik kan verder ook niet vinden wat ik zoek op die vreselijke 3Com site. Wie heeft er ervaring met VLAN trunking op een 3com switch ?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Baksteen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04-2022
Indien je een poort in meer dan 1 VLAN wil gebruiken dan moet je gebruik maken van tags. Een tag met een prioriteit 1 gebruikt bijvoorbeeld VLAN 1 en een tag met een prioriteit 2 gebruikt bijvoorbeeld VLAN 2.

• Flyduck
Baksteen schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 21:19:
Indien je een poort in meer dan 1 VLAN wil gebruiken dan moet je gebruik maken van tags. Een tag met een prioriteit 1 gebruikt bijvoorbeeld VLAN 1 en een tag met een prioriteit 2 gebruikt bijvoorbeeld VLAN 2.
Hmmm.. maar communiceert dit dan met een Cisco switch vlan trunked port?
Ik heb nl idd de poort lid gemaakt van beide VLAN's, maar dat werkt dus niet..
Of bedoel je wat anders? En hoe configureer je dit dan want ik heb echt elke optie binnen de grafische interface bekeken maar niets kunnen vinden..

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Bekende situatie en switch (heb ze zelf ook zo geconfigureerd)

Uitgaan van jou situatie

- 3812
- 2 VLAN's
- 1 802.1q pijp naar ander bedrijf

Nou wat je op de 3812 moet doen is het volgende
Zorg dat de 802.1q pijp (in 3Com taal een trunk) TAGGED is in beide VLAN's.
Zo zorg je ervoor dat het verkeer van beide VLAN's geTAGGED wordt met het VLAN ID van het betreffende VLAN en op de 802.1q pijp wordt gezet. Die 802.1q pijp is je "transportlijn" naar de Cisco Switch.

- Cisco Switch (je zegt dat deze gaat VLAN's routeren dus ik ga ervan uit dat je een Layer 3 switch hebt of er zit aan die switch een Inter-VLAN router)
- X aantal VLAN's waaronder die 2 van jou
- 1 802.1q pijp naar jou 3Com 3812

Zorg dat je hier 1 poort (die naar jou 3Com gaat) configureert of laat configureren tot een 802.1q pijp
Als dit gebeurt ben je in staat om je VLAN traffic uit te wisselen.

Waar je wel ZEKER rekening mee moet houden:

- Overleg met het ander bedrijf welke VLAN ID's jij mag toe kennen aan je VLAN's.
(standaard zou je misschien zelf een ID kiezen maar aangezien je ergens anders inprikt moet je vragen welke VLAN ID's voor jou bestemd zijn.

- Vraag wat het Native VLAN ID is.
(dit VLAN type kennen we niet op 3Com maar wel op Cisco. Deze VLAN type wordt namelijk gebruikt om verkeer wat niet geTAGGED is of onbekende traffic over te transporteren)
Standaard is dit bij Cisco VLAN ID 1 (dit kan verandert zijn door het ander bedrijf)
Als je op je 3Com een VLAN hebt met het Native ID van de Cisco kan je communicatie met dat VLAN (ID) en die Cisco vergeten. LET HIER DUS BIJ OP.

- Verder zou je nog kunnen overwegen om in plaats van 1, 2 lijnen te leggen (als dat kan, en ligt eraan hoe kritisch je doel is, extra lijnen zijn vaak meer kosten, maar je hebt wel een fail safe. Mocht je dat doen moet je op de 3Com een Aggregated Link aan maken en deze TAGGED in beide VLAN's plaatsen voor de Cisco geldt dat je een InterSwitchLink (ISL) aan moet maken en deze natuurlijk configureren als een 802.11q pijp in beide VLAN's

Hier moet het wel mee lukken!! Succes

• Flyduck
Movinghead, bedankt voor je antwoord.

Helaas na 2 uur proberen vandaag is het nog steeds niet gelukt. Je gaf aan
"Zorg dat de 802.1q pijp (in 3Com taal een trunk) TAGGED is in beide VLAN's."

Ik heb geen idee hoe ik een 802.1q pijp moet configureren op de 3com switch.
Dit heb ik gedaan, via BRIDGE - VLANS - MODIFY in beide VLAN's port 12 toegevoegd, verder kan ik niets.

Het bleek nog steeds niet te werken.

Uiteindelijk heb ik maar als nood een tijdelijke cisco switch gebruikt, enige commando dat hierbij nodig was "switchport mode trunk" , en het werkte meteen...

ik wou dat 3COM ook een CLI had net zoals die van Cisco !

Iig bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door Flyduck op 18-08-2005 20:16 ]