Toon posts:

Probleem met switch achter router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb het volgende probleem sinds de aankoop van een nieuwe router.

Situatieschets:We hebben telenet(kabel-internet),de modem is aangesloten op de nieuwe router(een van het merk conceptronic),op die router zijn ook 2 pc's rechstreeks aangesloten en een switch.
Op die switch staan ook nog 2 pc's.
Nu met de vorige router (een van nexland) hadden alle pc's internet en netwerkaansluiting ,die router is door een foute firmware upgrade naar de botten geholpen dus hebben we een nieuwe gekocht.
Na die te hebben aangesloten hadden de 2 pc's die rechtstreeks op de router instaken terug internet en aansluiting op LAN ,maar die 2 die op de switch steken niet.

En het vreemde is dat die 2 pc' s als ik kijk via ipconfig wel een ip-adres krijgen van de router (192.168.2.x) en toch geen internetverbinding(kunnen niet pingen naar buiten) of netwerkverbinding(kunnen soms pingen naar de router ,soms niet !)
Ik ben nu al een halve dag bezig met die kabels te hersteken maar ik blijf afwisselend wel of niet een ipadres krijgen maar nooit internet of netwerk aansluiting en begin radeloos te worden.
Heeft iemand enig idee hoe ik zoiets kan oplossen ?

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Heeft de switch een UPLINK poort, of een poort die d.m.v.een schakelaartje als Uplink ingesteld kan worden.?
Is de config van router juist uitgevoerd, dus IP op 192.168.2.1 range of in ieder geval de juiste range voor alle 4 de PC's ?
Probeer anders eens om de IP adressen van de PC's niet op automatisch te zetten maar om ze zelf in te stellen.

? weet jij wat.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De gemiddelde router heeft een 4 poorts switch ingebouwd zitten.
Waarom gebruik je dan naast de router nog een switch als ik vragen mag? Je kan toch alle PC's gewoon rechtstreeks op de router aansluiten?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Het soms kunnen pingen naar de router vind ik raar. Ik zou Of dat doen wat BredeP aangeeft en als het niet anders kan eerst controleren of DHCP idd aanstaat, alle PC's DHCP vragen en beginnen met het opbouwen van het netwerk vanaf de switch.

Dus:
0. controleren of je de goede kabels hebt (geen crosscable oid), geen firewall loopt te klooien (ook niet in de router) , geen MAC adress filtering aan oid
1.controleren of alles DHCP doet
2. 2 PC's van de router halen
3. 1 PC van de switch halen
4. Testen of de aangesloten PC werkt
5. Als dat niet werkt alles nog eens proberen met statisch IP adressen
6. Als dat niet werkt eens hier knippen en plakken wat een ipconfig /renew en ipconfig all doet

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Topicstarter
PokkeNoise schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 18:57:
Heeft de switch een UPLINK poort, of een poort die d.m.v.een schakelaartje als Uplink ingesteld kan worden.?
Is de config van router juist uitgevoerd, dus IP op 192.168.2.1 range of in ieder geval de juiste range voor alle 4 de PC's ?
Probeer anders eens om de IP adressen van de PC's niet op automatisch te zetten maar om ze zelf in te stellen.
De switch heeft dynamische poorten,eender welke poort kan je als uplink poort gebruiken.
De router geeft elke pc een juist ip-adres dus van 192.168.2.101 tot 104
Heb ik al eens geprobeerd en heeft geen effect maar toch bedankt voor je reply.
BredeP schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 18:59:
De gemiddelde router heeft een 4 poorts switch ingebouwd zitten.
Waarom gebruik je dan naast de router nog een switch als ik vragen mag? Je kan toch alle PC's gewoon rechtstreeks op de router aansluiten?
Dat zou inderdaad kunnen maar die 2 andere pc's staan in het gebouw erlangs en om de netwerk kabels niet langs buiten te hangen hebben we via de zolder omgeleid.Die switch komt ertussen omdat er een maar 1 kabel naar dat gebouw ligt en we er 2 zouden nodig hebben.
Pim. schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 19:27:
Het soms kunnen pingen naar de router vind ik raar. Ik zou Of dat doen wat BredeP aangeeft en als het niet anders kan eerst controleren of DHCP idd aanstaat, alle PC's DHCP vragen en beginnen met het opbouwen van het netwerk vanaf de switch.

Dus:
0. controleren of je de goede kabels hebt (geen crosscable oid), geen firewall loopt te klooien (ook niet in de router) , geen MAC adress filtering aan oid
1.controleren of alles DHCP doet
2. 2 PC's van de router halen
3. 1 PC van de switch halen
4. Testen of de aangesloten PC werkt
5. Als dat niet werkt alles nog eens proberen met statisch IP adressen
6. Als dat niet werkt eens hier knippen en plakken wat een ipconfig /renew en ipconfig all doet
0. Alle kabels zijn goed ,ze gingen namelijk met de vorige router al dus in principe ook met deze,firewalls staan allemaal af maar wat bedoel je met MAC adress filtering ?
4 Als de pc alleen ,via de switch op de router steekt doet hij hetzelfde als voordien,niet verbinden dus
6.

Als ik voor de renew ipconfig doe geeft hij mij dit ip-aders :192.168.2.1
Als ik renew intoets geeft hij:
Fout :Kan dhcp server niet bereiken.
Als ik na die fout gewoon ipconfig ingeeft geeft hij een ip-adres van 169.x
Als ik nu de kabels hersteek en de pc opnieuw opstart gaat hij terug naar 192...

Bij ipconfig all krijg ik op de pc achter de switch:
Dns achtervoegsel:(niets)
knooppunt:Broadcoast
ip routering uitgeschakeld
Wins-proxy uitgeschakeld
Fysiek adres 20-50-b8-55-89-39
Dhcp ingeschakeld
Auto configuratie ingeschakeld
ip adres 192.168.2.101
subnet 255.255.255
Standaardgateway 192.168.2.1
Dhcp Server :192.168.2.1
Dns server :192.168.2.1
Lease obtained :vandaag
Lease expires :(niets)

Op de pc achter de router ,die wel op internet kan :
Hetzelfde buiten:Node (knooppunt veronderstel ik) :unknown
Ander fysiek adress
ip adress 192.168.2.100
Lease obtained:Vandaag
Lease expires :30 juli 1937 !!!

Hopelijk geraken jullie er wijs uit.
Alvast bedankt

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Als je de router soms wel soms niet kan pingen kan het dus eigenlijk bijna alleen maar aan de kabel tussen de 2 switches liggen. Misschien te lang ? Ik zou zeggen gebruik sowieso even een kabel tester.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
Flyduck schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 20:34:
Als je de router soms wel soms niet kan pingen kan het dus eigenlijk bijna alleen maar aan de kabel tussen de 2 switches liggen. Misschien te lang ? Ik zou zeggen gebruik sowieso even een kabel tester.
Ik ben dat even gaan testen ,als ik een andere kabel leg tussen de router en de switch blijft alles bij hetzelfde.

• Flyduck
Ok dus op deze manier kan je alles toch uitsluiten ?
Als het niet aan de uplink kabel ligt, dan ligt het dus aan de andere switch.
Probeer eens zo een pc rechtstreeks aan die kabel te hangen (dus zonder die 2e switch).

Verwijderd

Topicstarter
Flyduck schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 21:05:
Ok dus op deze manier kan je alles toch uitsluiten ?
Als het niet aan de uplink kabel ligt, dan ligt het dus aan de andere switch.
Probeer eens zo een pc rechtstreeks aan die kabel te hangen (dus zonder die 2e switch).
Rechtstreeks aan de kabel uit de router werken die pc's zoals ze horen,ze hebben dan ook juist dezelfde instellingen als de andere pc's.
Van de switch ben ik zeker dat hij op zich wel werkt,hij ging namelijk gisteren met de oude router nog.
Is het mogelijk dat die switch en de router een conflict zouden hebben,wat me wel straf zou lijken ?
(die switch is er een van level one)

• Flyduck
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 21:12:
[...]

Rechtstreeks aan de kabel uit de router werken die pc's zoals ze horen,ze hebben dan ook juist dezelfde instellingen als de andere pc's.
Van de switch ben ik zeker dat hij op zich wel werkt,hij ging namelijk gisteren met de oude router nog.
Is het mogelijk dat die switch en de router een conflict zouden hebben,wat me wel straf zou lijken ?
(die switch is er een van level one)
Als het wel goed werkt als je ze rechtstreeks aan de kabel hangt dan kan het toch alleen maar aan die switch liggen ... ff met een andere proberen dus !

Pagina: 1