Toon posts:

DynDNS en een geblokkeerde poort 25

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, voor de zoveelste keer deze 'standaard'-vraag.
Ik heb Google, zoekfunctie, FAQ, enz. gebruikt, maar kom er toch niet helemaal uit.

Emailprog: MDaemon.

Zoals de meeste anderen, blokkeert mijn ISP, Het Net, poort 25.
Emails sturen gaat prima, via mailhost.hetnet.nl, maar ontvangen lukt niet.

Voor zover ik weet heb ik hetzelfde probleem als de topicstarter van dit topic.
Bij DynDNS staat het al enkele weken (dus aan DNS-caching kan het niet liggen dunkt me) zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://img363.imageshack.us/img363/6341/dyndns6ki.th.png
Vrijwel hetzelfde als in het bovenstaanden topic dus, alleen bij hem werkt het wel en bij mij niet.

'nslookup' geeft het volgende:

Non-authoritative answer:
Name: XXXXXX.mine.nu
Address: YYYYYYYY
XXXXXX.mine.nu mail exchanger = 5 XXXXXX.mine.nu.
XXXXXX.mine.nu mail exchanger = 10 mailrelay.planet.nl.

Mails ontvangen lukt niet. Na enkele dagen, krijg ik op GMail en Hotmail adressen ongeveer het volgende terug:

The original message was received at Tue, 2 Aug 2005 20:32:09 +0200
from rproxy.gmail.com [64.233.170.192]

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<admin@XXXXXX.mine.nu>

----- Transcript of session follows -----
554 5.0.0 Username or Alias unknown
550 5.1.1 <admin@XXXXXX.mine.nu>... User unknown

Final-Recipient: RFC822; admin@XXXXXX.mine.nu
Action: failed
Status: 5.1.1
Remote-MTA: DNS; XXXXXX.mine.nu
Last-Attempt-Date: Tue, 2 Aug 2005 20:32:09 +0200

Wat doe ik fout?
Heb ik DynDNS verkeerd ingesteld?
Zijn de MX records verkeerd ingesteld?
Ben ik iets vergeten in te stellen bij MDaemon?
offtopic:
Welk gratis emailprogje raden jullie mij aan?

Verwijderd

Planet zal hun mailserver moeten configureren om mail voor jou te verwerken. Die mailserver heeft namelijk geen flauw idee wat hij met die mail aan moet. Die configuratie aanpassen... dat gaan ze niet doen.

Laat maar... niet goed gelezen, die Planet mailrelay zou het wel moeten doen.

Gratis mailprogje: Thunderbird!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 15:18 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:08
----- Transcript of session follows -----
554 5.0.0 Username or Alias unknown
550 5.1.1 <admin@XXXXXX.mine.nu>... User unknown
Welke mailserver genereerd die error?

Zie je de mail wel langskomen in je logfiles van Mdaemon? Zoiezo zal je daar de (poging) tot verbinding moeten zien, de instellingen van MDaemon komen daarna pas. (Tabblad Mail, SMTP in)
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 15:16:
Planet zal hun mailserver moeten configureren om mail voor jou te verwerken. Die mailserver heeft namelijk geen flauw idee wat hij met die mail aan moet. Die configuratie aanpassen... dat gaan ze niet doen.

Gratis mailprogje: Thunderbird!
Heeft er geen moer mee te maken, en Thunderbird is een mailclient, dus die al helemaal niet.
edit: ow, daar was je zelf ook al achter....

Directe benadering van poort 25 is dicht, is alleen intern benaderbaar. De oplossing van Planet is prima functioneren.

Je moet alleen 2 MX records aanmaken in je dns: de 1e met je eigen IP, en de 2e met mailrelay.planet.nl

mail wordt dan afgeleverd bij t MX record met de hoogste prioriteit. Dat wil niet (poort 25 dicht), dus de mail zal bij mailrelay belanden. Die wil het op zijn beurt ook weer versturen, dus die stuurt t weer naar t IP met de hoogste prioriteit (=je eigen IP). Aangezien mailrelay.planet.nl WEL in tzelfde netwerk hangt mag die WEL de mail op poort 25 afleveren, en komt je mail lekker binnen.

[ Voor 62% gewijzigd door DJSmiley op 17-08-2005 15:20 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om e-mail problemen te debuggen zou ik de volgende stappen nemen:
1) Kan e-mail aankomen op de gewenste SMTP server? Telnet hiervoor naar port 25 op die e-mail server. Als je deze computer aan de lijn krijgt is het okay. Anders niet, bijvoorbeeld port geblokt bij je provider of zelf in je firewall
2) Wordt een e-mail geaccepteerd door de SMTP server? Doe in je telnet uit de vorige stap de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
HELO mijnhost
MAIL FROM: werkend.e-mail@adres
RCPT TO: e-mail.adres.dat.zou@moeten.werken
DATA
blablabla
.
QUIT

Als dit werkt (de test e-mail komt aan) dan is er niets mis met je server. Als dit niet werkt heb je in de SMTP server iets niet goed ingesteld.
3) Zet de MX goed en test e-mailen vanuit een e-mail programma. Als de e-mail niet aankomt is er iets mis met de MX/DNS.

Let op dat het moelijk testen is als je niet direct naar die port 25 kan telnetten. Probeer dit dus vanaf een machine in hetzelfde netwerk zoals die mailrelay.planet machine! [Nu ik dit nog eens nalees vraag ik me af hoe de vorige poster erbij komt dat mailrelay.planet.nl in hetzelfde netwerk ligt als jouw machine. Is planet.nl hetzelfde als hetnet.nl?]

Waar gaat het bij jou mis?

[ Voor 20% gewijzigd door Sendy op 17-08-2005 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mmm. Maf.
Ik zie dat zojuist 2 testberichten vanaf Gmail, die ik maandag verstuurd had, zijn aangekomen in Outlook. Hotmail echter weer niet.
Dus heb net ff weer 2 testberichten vanaf Gmail en Hotmail gestuurd - ze zijn aangekomen.

Zal toch voor de zekerheid alles nog ff nagaan.
DJSmiley schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 15:16:
Welke mailserver genereerd die error?
Gmail?
DJSmiley schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 15:16:
Zie je de mail wel langskomen in je logfiles van Mdaemon?
Ff snel gekeken - ik zie pas duidelijke activity met vooral Gmail sinds gisteren.
Sendy schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 15:24:
1) Kan e-mail aankomen op de gewenste SMTP server? Telnet hiervoor naar port 25 op die e-mail server. Als je deze computer aan de lijn krijgt is het okay. Anders niet, bijvoorbeeld port geblokt bij je provider of zelf in je firewall
2) Wordt een e-mail geaccepteerd door de SMTP server? Doe in je telnet uit de vorige stap de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
HELO mijnhost
MAIL FROM: werkend.e-mail@adres
RCPT TO: e-mail.adres.dat.zou@moeten.werken
DATA
blablabla
.
QUIT

Als dit werkt (de test e-mail komt aan) dan is er niets mis met je server. Als dit niet werkt heb je in de SMTP server iets niet goed ingesteld.
1 en 2 werkt prima. Het bericht zelf lijkt overigens in de 'Bad queue' terecht te komen.

't Is wel leuk dat jullie zeggen dat ik m'n MX/DNS moet aanpassen, maar dat kan ik niet of nauwelijks; zie het plaatje in de TS.
Sendy schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 15:24:
[Nu ik dit nog eens nalees vraag ik me af hoe de vorige poster erbij komt dat mailrelay.planet.nl in hetzelfde netwerk ligt als jouw machine. Is planet.nl hetzelfde als hetnet.nl?]
Ja, planet.nl lijkt hetzelfde te zijn als hetnet.nl.
Tenminste, als je Het Net mag geloven.
Misschien maken ze simpelweg een exception voor het IP van mailrelay.planet.nl?
Zoals DJSmiley al zei, ik doel niet op een mailclient. :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 16:15 . Reden: typo ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als nslookup (of dig) de resultaten geeft die je in je startpost schrijft, en het systeem werkt zoals DJSmiley beschrijft, dan zou dit moeten werken. Als GMail en andere SMTP servers nu goed de e-mail afleveren, is er geen probleem toch? Dat hotmail het niet goed doet zal te maken hebben met een slechte implementatie daaro. Da's lastig te fixen.

Verder weet ik niet wat je met een "Bad queue" bedoelt.

Verwijderd

Zoals DJSmiley al zei, ik doel niet op een mailclient. :P
Wat bedoel je dan met
"offtopic:
Welk gratis emailprogje raden jullie mij aan?"

Verwijderd

Topicstarter
Sendy schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 16:30:
Als nslookup (of dig) de resultaten geeft die je in je startpost schrijft, en het systeem werkt zoals DJSmiley beschrijft, dan zou dit moeten werken. Als GMail en andere SMTP servers nu goed de e-mail afleveren, is er geen probleem toch? Dat hotmail het niet goed doet zal te maken hebben met een slechte implementatie daaro. Da's lastig te fixen.

Verder weet ik niet wat je met een "Bad queue" bedoelt.
Mee eens.
If it ain't broke, don't fix it. ;)

'Bad queue' is een soort opslagplaats voor mogelijke spam denk ik: als ik naar het bericht kijk, staat er allemaal onzin van SpamAssasin doorheen, MDaemon's ingebouwde antispamprog.
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 17:59:
[...]

Wat bedoel je dan met
"offtopic:
Welk gratis emailprogje raden jullie mij aan?"
Ik weet dat ik het onhandig formuleerde maar ik bedoel email server software.

MDaemon is me namelijk te duur: het lichtste pakket, 'MDaemon Standard 6 User 1Yr', is al €88. :|

Schiet me net te binnen:
Ik heb gisteren gekloot aan de Windows Firewall en o.a. poort 25 aangepast; ben ik zo stom geweest en is deze normaal altijd dicht bij XP?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 19:16 . Reden: typo ]

Pagina: 1