Toon posts:

Mobo+CPU vervangen, systeem instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Gisteren heb ik mijn moederbord (gigabyte 7n400-l) en CPU (amd athlon xp 2600+) vervangen door een K8V-X mobo en amd sempron 2600+ (vanwege uhm... dommigheid)

Maar nu is het systeem zeer onstabiel.
Het blijft op de raarste momenten hangen, (met het installeren is hij al 1 keer blijven hangen), en nu nog steeds op verschillende momenten, bijvoorbeeld met het opstarten of als ik al een uur bezig ben.

Systeem:

AMD sempron 2600+
Asus K8V-X
2* 512 MB kingston pc2700
GF MX 440 8x AGP videokaart
powerman 250 watt voeding

Zelf al gecheckt:

Geheugen:

Memtest half uur gedraaid --> geen errors

temps: alles rond de 30 ( ik denk ook niet dat hieraan ligt, aangezien het soms al met het opstarten is)

Voeding voltages:
Met asus probe

12V : 11.52
5V : 5.05
3.3V: 3.33
Vcore: 1.36

everest:
10.94 (!!! zou het hieraan liggen?)
5.05
3.33
1.41

Hoogst waarschijnlijk ligt het aan de voeding, maar helemaal zeker weet ik het niet, aangezien asus probe wel een redelijke 12V geeft, maar everest niet...

Zouden jullie mij kunnen helpen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat zegt het BIOS ervan? Dit is wat betrouwbaarder.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Het BIOS vermeld ook 11.52, dus dat zit waarschijnlijk wel goed dan...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 13:24:
Het BIOS vermeld ook 11.52, dus dat zit waarschijnlijk wel goed dan...
Het is wel erg laag, 11,4V is de grens zeg maar. Daar komt nog eens bij dat die 11,5V gemeten wordt bij idle omstandigheden, het kan zijn dat de spanning op 11,4V of lager gaat zitten bij belastingen.

Kun je een andere voeding proberen?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 13:28:
[...]

Het is wel erg laag, 11,4V is de grens zeg maar. Daar komt nog eens bij dat die 11,5V gemeten wordt bij idle omstandigheden, het kan zijn dat de spanning op 11,4V of lager gaat zitten bij belastingen.

Kun je een andere voeding proberen?
Helaas niet, ik heb hier voor de rest alleen een heel oude gateway pc (150W) en een laptop, dus dat kan niet.

Verwijderd

Haal dan eens wat eruit, bijvoorbeeld extra harde schijven, CD/DVD branders/lezers en 1 x 512MB RAM. Dus zo weinig mogelijk, en steek er dan eens, een voor een wat bij.

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
huh .. ik heb altijd geleerd dat je fresh install moest doen als je dergelijke hardware wijzigt ... (mobo dus) al windhoos opnieuw geinstalleerd ?? of heb ik weer s niet goed gelezen ..

Verwijderd

Topicstarter
Pilske schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 17:51:
huh .. ik heb altijd geleerd dat je fresh install moest doen als je dergelijke hardware wijzigt ... (mobo dus) al windhoos opnieuw geinstalleerd ?? of heb ik weer s niet goed gelezen ..
Ik heb een fresh install gedaan, nouja, eerst een windows naast de oude windows voor backups te maken, daarna helemaal alles opnieuw..

• Frak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik had ook een probleem met de K8V SE in combinatie met de Sempron 3000+. De oorzaak bleek in het DDR400 geheugen te zitten. In de BIOS heb ik toen de geheugensnelheid gelimiteerd tot DDR333 en sindsdien werkt het prima.

• nickbear
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 22:34
Ik heb precies hetzelde probleem....en dat terugclocken naar 333 werkte inderdaad maar, dit hoort toch niet zo? Op de doos staat zelfs nog in koeienletter 400Mhz

waar kan ik terrecht met dit probleem? bij asus? leverancier?

groet nick
Pagina: 1