Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Loonsverhoging, voor correctie minimumloon.

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:53
Gisteren heeft een collega van mij ontslag genomen.
Door het ontslag van mijn collega is er volgens mijn baas loonruimte vrij gekomen om mij een loonsverhoging te geven. ;)

Hij vertelde mij dat ik binnen 2 a 3 maanden een loonsverhoging zou gaan krijgen.
Maar nu zit ik mij de volgende situatie in te denken...

Je zult zien dat ik over 2 maanden inderdaad een loonsverhoging krijg.
Dat zou dan ergens in oktober zijn. Maar in november krijg ik volgens de CAO ook een loonsverhoging, ivm het minimumloon die ik nu krijg.

Is het dan terecht dat ik aan hun vraag om die loonsverhoging ook door te voeren op de correctie van het minimumloon van as november?
Anders heb ik feitelijk geen loonsverhoging gehad...
Iemand enig idee hoe dit werkt volgens cao?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je kan het natuurlijk vragen, maar je hebt er geen recht op. Je hebt namelijk recht op minimumloon en meer niet.

• Oculus
sdomburg schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 13:15:
Je kan het natuurlijk vragen, maar je hebt er geen recht op. Je hebt namelijk recht op minimumloon en meer niet.
Dat begrijp ik wel. Maar dan zou de loonsverhoging maar voor 1 maand gelden?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wishmaster schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 13:17:
[...]

Dat begrijp ik wel. Maar dan zou de loonsverhoging maar voor 1 maand gelden?
Nee, je krijgt gewoon loonsverhoging en vanaf dat moment heb je loonsverhoging. Na 1 maand wordt je loon niet verlaagd. Dat je effectief na een maand nog steeds minimumloon verdient is jammer voor je.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wordt die collega niet vervangen? Je moet anders voor twee werken? Klinkt een beetje als een sigaar uit eigen doos. Misschien de verhoging pas willen na de standaard verhoging?

Verwijderd

Komt op mij over als een zoethoudertje :)

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je hebt recht op het minimumloon, punt.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Oculus
Die collega wordt zeker wel vervangen! :)
Maar door iemand die goedkoper is.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 09:59
Het komt bij mij inderdaad ook over als een 'slijmactie' :) Je krijgt een loonsverhoging en de maand daarna zou je loon toch al omhoog gaan. Enig idee of er verschil zit in de verhoging in het bedrag wat je behoort te krijgen vanaf november? :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je werkgever heeft het over "binnen 2 a 3 maanden een loonsverhoging" wat ook wat vaag is. En weet je hoeveel verhoging je krijgt? Ik zou gewoon even met je werkgever praten. Je kunt dan jouw visie geven en snel tot zaken komen. Wanneer komt er wat bij en welke verantwoordlijkheden horen daarbij.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 17-08-2005 14:58 ]

• Oculus
Zoals jullie het zien, had ik het nog niet bekeken... :|
Ik zal idd eens om tafel gaan... Ik had zoiets ik w8 even rustig af...

Verwijderd

Dit is een redelijk sneaky actie van een werkgever. Zodra een werkgever iemand kwijtraakt kan dat resulteren in meerdere mensen die weggaan omdat het ijs gebroken is. Je werkgever ziet dit, en probeert de mensen nog tevreden te houden door dit soort "onzin".

Als jouw salaris hoogte afhankelijk moet zijn van het vertrekken van een collega zou ik me eens heel goed op het hoofd krabben over de financiële situatie van het bedrijf.

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 15:07

6K

is ook zo...

Je mag mijns inziens gewoon probleemloos vragen of het een het ander uitsluit.
Gevoelsmatig klopt dat idd niet en dat kun je gerust aangeven.

Is het overigens niet zo dat een cao aanpassingen voor iedereen geldt? stel +1% voor iedereen? of alleen voor de minst verdienenden.... want dat is ook een beetje krom...toch? (*niet weet want zit niet in CAO en nog nooit gezeten*)

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Dit zal een loonsverhoging zijn vanwege minimum jeugdloon. Een normale CAO verhoging geldt inderdaad voor iedereen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Even voor de duidelijkheid. Is het een CAO verhoging met betrekking op jouw situatie, leeftijd/loon of is het een CAO-verhoging die gewoon algemeen voor alle werknemers binnen de branche gaat gelden. Dat haal ik er niet helemaal uit.

Maar de standaard CAO-verhogingen stellen over het algemeen sowieso niets voor dus hoop voor je dat je baas wat leukers in gedachten heeft. Zoethoudertje of niet, hij zou het niet hebben gezegd als ie je net zo lief kwijt wil. Niet dat je met zoethoudertjes een hypotheek kan betalen ;)

edit:
damn laatste niet gelezen

[ Voor 5% gewijzigd door OzBoz op 17-08-2005 19:35 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Goed opletten en begin eens rond te kijken. Als er ruimte vrijkomt voor loonsverhoging omdat er iemand weggaat, zou ik in ieder geval de financiële situatie van het bedrijf niet meer 100% vertrouwen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een sigaar uit eigen doos waar de baas al een trekje van heeft genomen ;)

In tegenstelling tot de meeste andere reacties denk ik dat TS wel degelijk een dubbele loonverhoging krijgt. Die verhoging van je baas staat los van de CAO, maar deze loonsverhoging maakt natuurlijk niet dat de baas ineens de loonsverhoging in het kader van de CAO naast zich neer mag leggen. Daarom denk ik dat je gewoon twee maal kort achter elkaar een loonsverhoging krijgt.

Je kunt het natuurlijk gewoon rechtsteeks navragen als je een goede relatie met je baas hebt en als hij tevreden met je is. Je kunt het zonodig indirect vragen, door de algemene vraag te stellen of deze loonsverhoging losstaat van CAO-bepalingen, of juist in het kader van de CAO wordt doorgevoerd.

• Oculus
svdmeer schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:18:

In tegenstelling tot de meeste andere reacties denk ik dat TS wel degelijk een dubbele loonverhoging krijgt. Die verhoging van je baas staat los van de CAO, maar deze loonsverhoging maakt natuurlijk niet dat de baas ineens de loonsverhoging in het kader van de CAO naast zich neer mag leggen.
Zo denk ik er idd ook over.
Maar is dat hard te maken? Ik wil namelijk ook geen slapende honden wakker maken, als je begrijpt wat ik bedoel.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

svdmeer schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:18:

In tegenstelling tot de meeste andere reacties denk ik dat TS wel degelijk een dubbele loonverhoging krijgt. Die verhoging van je baas staat los van de CAO, maar deze loonsverhoging maakt natuurlijk niet dat de baas ineens de loonsverhoging in het kader van de CAO naast zich neer mag leggen. Daarom denk ik dat je gewoon twee maal kort achter elkaar een loonsverhoging krijgt.

Je kunt het natuurlijk gewoon rechtsteeks navragen als je een goede relatie met je baas hebt en als hij tevreden met je is. Je kunt het zonodig indirect vragen, door de algemene vraag te stellen of deze loonsverhoging losstaat van CAO-bepalingen, of juist in het kader van de CAO wordt doorgevoerd.
Onzin.

We hebben hier in januari een loonsverhoging gehad. Dat was een loonverhoging vooruitlopend op de CAO verhoging die in Juni gepland stonden. Als de CAO verhoging meer zou zijn als de loonsverhoging zouden we extra krijgen. Anders zouden we het bedrag houden dat we in Januari kregen.

Ik werk bij een bank, en er lopen hier genoeg werknemers rond die verstand van zaken hebben. Als het niet rechtsgeldig was dan had ik dat vast wel gehoord.

Natuurlijk mag je nog steeds niet minder verdienen dan minimum loon. Dus als de CAO correctie hoger is dan de verhoging dan krijg je wel twee keer verhoging.

[ Voor 6% gewijzigd door LuCarD op 25-08-2005 14:08 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LuCarD schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:07:
[...]

Onzin.

We hebben hier in januari een loonsverhoging gehad. Dat was een loonverhoging vooruitlopend op de CAO verhoging die in Juni gepland stonden. Als de CAO verhoging meer zou zijn als de loonsverhoging zouden we extra krijgen. Anders zouden we het bedrag houden dat we in Januari kregen.

Ik werk bij een bank, en er lopen hier genoeg werknemers rond die verstand van zaken hebben. Als het niet rechtsgeldig was dan had ik dat vast wel gehoord.

Natuurlijk mag je nog steeds niet minder verdienen dan minimum loon. Dus als de CAO correctie hoger is dan de verhoging dan krijg je wel twee keer verhoging.
Vaag.

In kroeg geef ik een rondje aan mijn vrienden, ik betaal gelijk en gooi er een tientje fooi bovenop. Vervolgens bestel ik tijdens de ronde daarop nog drie biertjes, de barman/vrouw zegt: Dat wordt dan 3 x 1,80 Euro, dan zal deze raar staan te kijken als ik zeg: "Je hebt een half uurtje geleden van mij al een tientje extra gehad, dat is minder dan 3 x 1,80 Euro dus nu hoef ik je niks te geven".

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Die vergelijking klopt niet. Z'n baas zegt niet dat 'ie loonsverhoging krijgt en vervolgens zonder uitbetaling van overwerk extra uren moet maken.
Het hangt een beetje af van het soort loonsverhoging, dat is mij nog niet duidelijk. Ik heb de indruk dat het gaat om een verhoging van het minimumloon i.v.m. jeugdloon en het verjaren van TS. In dat geval hoeft deze verhoging niet doorgevoerd te worden als het nieuwe loon hoger is dan het nieuwe minimumloon. Gaat het om een verhoging à la iedereen +1% zou die wel doorgevoerd moeten worden.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
svdmeer schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 17:29:
[...]

Vaag.

In kroeg geef ik een rondje aan mijn vrienden, ik betaal gelijk en gooi er een tientje fooi bovenop. Vervolgens bestel ik tijdens de ronde daarop nog drie biertjes, de barman/vrouw zegt: Dat wordt dan 3 x 1,80 Euro, dan zal deze raar staan te kijken als ik zeg: "Je hebt een half uurtje geleden van mij al een tientje extra gehad, dat is minder dan 3 x 1,80 Euro dus nu hoef ik je niks te geven".
je geeft een rondje, en zegt tegen de barvrouw: hier heb je vast een tientje extra voor het volgende rondje. Dan is het opeens wel heel logisch!

kijk, als zijn baas (vanuit de werkgever kant gezien) slim wil zijn, zegtie: hier heb je alvast je loonsverhoging die in de cao staat, maar dan wat eerder.

het is maar hoe je het noemt dus

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Pagina: 1