[RAID] Detecting array..... compu hangt.

Pagina: 1
Acties:
  • 762 views sinds 30-01-2008

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:23
Setup:

ASUS A8N-E met NVRAID
2 SATA HITACHI schijven

Na een eerdere WinXP install wil ik met een schone lei beginnen. Vorige setup was 1 IDE schijf met data en een RAID1 setup van de 2 SATA schijven met WinXP. Na verwijderen IDE schijf ging de boel naar de klote. Misschien werd vanaf die schijf geboot ofzo.

Nu heb ik in BIOS NVRAID enabled, en de SATA poorten ook. Bij herstart moest ik in het verleden op F10 drukken om de array te bouwen. Nu staat er: Detecting array ..... . Vervolgens wordt er niks gevonden en gebeurt er helemaal niks meer. Ik kan nu ook niet meer in de BIOS komen. Na de CMOS te clearen wel weer.

Ik heb het vermoeden dat er op de SATA schijven informatie staat over de oude RAID configuratie. Kan dat en hoe clean ik m'n disks?

Installeren van WinXP wanneer NVRAID niet ingesteld kan prima. Schijven zijn ook netjes herkend in BIOS. Up to date BIOS in geflashed.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik begrijp dat je een software RAID1 array binnen WinXP had aangemaakt? Dan wordt dat inderdaad niet gedetecteerd door andere controllers :) Je moet handmatig een array toewijzen via de RAID BIOS. Let wel: dit gaat niet met behoud van data.

Ervan uitgaande dat je wél in de RAID BIOS kunt komen, wat dus wel het geval is zoals ik hieruit begrijp:
Na de CMOS te clearen wel weer.

• mheikens
Ik begrijp dat je een software RAID1 array binnen WinXP had aangemaakt?
Nope, was een NVRAID RAID1 array met XP install (op de SATA's). Alleen na het verwijderen van een oude IDE drive met backupfiles, begon de ellende.
Ervan uitgaande dat je wél in de RAID BIOS kunt komen, wat dus wel het geval is zoals ik hieruit begrijp
Ja, ik kan in BIOS komen, NVRAID enable, SATA poorten enable, save en exit, herstart, detecting array..........(detect niks) en hangen.

Edit/aanvulling:

Inmiddels wat informatie gevonden via google. Het blijkt dat meer mensen dit probleem hebben ondervonden met schijven die eerder in een RAID config hebben gestaan en 'ruw' zijn behandeld. Mogelijke oplossing is om het 'Detecting Array' proces de tijd te geven (15 min.). Hierna volgt een error melding dat de array niet meer functioneel is. Nu kan de array worden benaderd en verwijderd of gerepareerd worden. Een tweede oplossing is om opzettelijk 1 schijf fysiek te disconnecten, waardoor bij booten en vervolgens 'detecting array' sneller de error wordt gegeven. Vervolgens deleten van de array, shut down, schijf weer aansluiten, booten en met F10 nieuwe array bouwen.

[ Voor 42% gewijzigd door mheikens op 17-08-2005 16:01 ]

• mheikens
GELUKT.

Een van de (twee) SATA schijven ontkoppelen en booten. Melding dat er een error zit in de array. Vervolgens array deleten en compu (hard) uitzetten. SATA schijf weer aankoppelen en booten. Met F10 array instellen en bootable instellen.

Tevens lijkt het me dat mijn oude Win XP SP0 problemen gaf bij installeren met deze schijven en RAID. Middels NLITE, SP2 en juiste drivers van ASUS (6.53) een nieuwe install CD gemaakt. Gaat als de brandweer.

Bootable maken van een RAID array van SATA schijven moet ZONDER aanwezigheid van een IDE disk. Anders wordt de bootsector van de IDE gebruikt. Na installatie gewoon de IDE schijven aanhangen en even in BIOS checken dat de RAID array als eerste wordt geboot.

Slot?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice d:)b
Slot?
neuh

• 7even
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-07-2025
Goedemorgen,

ik weet dat dit topic inmiddels al jaren oud is, maar ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen werkt de oplossing zoals hier beschreven niet:

Situatie:
ASROCK mobo met RAID configuratie. Een paar jaar geleden pc geinstalleerd en een RAID array geinstalleerd via de RAID bios. Later een 3e schijf toegevoegd en deze volgens mij in windows geformateerd en als schijf toegevoegd. Toen begon het gezeik, dat had ik nooit moeten doen. Destijds mijn RAID config gesloopt en op 1 schijf verder gegaan door in de BIOS de raid controller uit te schakelen en 1 van de 2 schijven als gewone sata bootable gebruiken. Nu wil ik echter weer gebruik van de RAID controller gaan maken en ik krijg weer het detecting array probleem wat ik destijds maar heb gelaten voor wat het was omdat ik verder kon.

Ondernomen acties:
  • Format schijf
  • Clear CMOS
  • Disable en ontkoppelen van alle andere schijven (USB, Floppy, CD-ROM, e-SATA, en andere SATA schijven. Dus maar 1 HD actief
  • MBRFIX uitgevoerd
  • Uren gewacht op de detecting array melding in de hoop dat hij niets detect en mij de mogelijkheid geeft om in de RAID bios te komen om de array te verwijderen
Ik ben nu bijna in staat de zooi uit het raam te flikkeren 8)7. Maar misschien is hier iemand de reddende engel? Dus iemand suggesties?

Meer details:
MediaShield ROM BIOS 6.94 (C) 2006 NVIDEA Corp.
Win XP Pro SPII install
AS Rock ALiveNF5-eSATA2+ R3.0
WD 500gb hd

Alvast bedankt voor elke reactie!!

• 7even
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-07-2025
niemand?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een oud topic kicken zonder zinnige toevoeging (en 'ik heb dat probleem ook' is dat dus niet) en vervolgens het topic binnen 24 uur nog eens kicken is echt niet de bedoeling.
Deze oude koe mag lekker in de sloot blijven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.