Hoe krijg ik een Externe HD booteble voor een laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 19:03

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Ik heb een laptop gekregen, waarvan de cd-rom speler defect is en geen floppy drive bevat (en booten via de usb poort kan die nog niet) Maar het ie een krijgertje dus niet over zeuren... :) Alleen de hd is compleet leeg (nix nakkes nada). Het volgende heb ik gedaan: hd verwijdert en in mijn portable 2,5" usb drive gestopt. 2 partitie's aangemaakt en het te installeren OS (win2k) op de 2e partitie gezet. Ik moet nu alleen de 1e partitie bootable en een simpele opstart erop zien te krijgen, zeg maar opstarten in dos-modes, :) Alleen krijg ik dat niet voor elkaar... :( , ben al aan het zoeken geweest, maar vind alleen maar dingen die te maken hebben met opstarten via een usb poort ect ect. Misschien is het heel simpel, maar ik kom niet meer uit mijn denkcirkeltje......

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je geeft het antwoord zelf al?
en booten via de usb poort kan die nog niet
Dat is dus essentieël.
Ik moet nu alleen de 1e partitie bootable en een simpele opstart erop zien te krijgen
Hang de schijf terug in een PC (als single schijf!), maak hem bootable en hang terug naar de laptop :Y)

[ Voor 50% gewijzigd door BalusC op 17-08-2005 10:15 ]

Verwijderd

Volgens mij bedoelt ts dat hij de hd weer in zijn laptop heeft gestopt en hij nu vanaf de eerste partitie wil opstarten. Hiervoor kun je toch gewoon dos op de eerste partitie installeren? Of een bootable dos-diskette maken en de bestanden op de hd zetten (evt nog de config.sys en autoexec.bat aanpassen met de juiste drive-letter).

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 10:14:
Je geeft het antwoord zelf al?
Hang de schijf terug in een PC (als single schijf!), maak hem bootable en hang terug naar de laptop :Y)
ehhh, misschien denk ik te moeilijk, maar hoe maak ik dat ding bootable ? Ik kan hem niet in een pc hangen, want het is een 2,5" disk....
Volgens mij bedoelt ts dat hij de hd weer in zijn laptop heeft gestopt en hij nu vanaf de eerste partitie wil opstarten. Hiervoor kun je toch gewoon dos op de eerste partitie installeren? Of een bootable dos-diskette maken en de bestanden op de hd zetten (evt nog de config.sys en autoexec.bat aanpassen met de juiste drive-letter).
Ja, dat klopt. Ik heb dus op die laptop GEEN diskdrive en cdrom, ik wil gewoon dat ie alleen maar opstart in dos oid. dat ik de setup vanaf de 2e partitie kan opstarten.
Maar het kopieren van de systeem bestanden vanaf een boot dos disk werkt niet...(had ik al geprobeert) Ik ben ff bezig geweest om dos te installen op dat ding, maar in de dos setup kun je nergens voor een drive letter kiezen....

[ Voor 11% gewijzigd door Caveman op 17-08-2005 11:16 ]

Verwijderd

WAT JE MOET DOEN:

winimage gebruiken om een bootable isotje (of image) er naartoe te schrijven

of dd (disk dump for windows, google op ''dd for windows'') punt is dat je een MBR nodig hebt
om op te starten.

(http://1gighost.net/ohioman/win98sc.zip <<hier heje een image, www.winimage.com.. en hier je link)

meer info: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm >> kijk ff onder
'Non-Windows Based Image Files W/ImageApp ' voor meer images.

en als je 1337 wilt doen: installeer DOS op vmware en gebruik dd om die vmdk naar de disk te schrijven

dd if=dos622.vmdk of=\\?\Device\Harddisk0\Partition0 bs=512 skip=63
(warning ; ) : lees ff de dd manual voordat een drive installatie sneuvelt....)

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 11:35 ]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 06:49
Hang die schijf in je externe 2,5" behuizing aan je pc, formatteer de eerste partitie met format /s en je bent klaar. Daarna hang je dat ding terug in je laptop en booten maar.

[ Voor 23% gewijzigd door Pino op 17-08-2005 11:20 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 11:15:
WAT JE MOET DOEN:

winimage gebruiken om een bootable isotje er naartoe te schrijven

of dd (disk dump for windows, google op ''dd for windows'') punt is dat je een MBR nodig hebt
om op te starten.

(http://1gighost.net/ohioman/win98sc.zip <<hier heje een image, www.winimage.com.. en hier je link)

meer info: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm >> kijk ff onder
'Non-Windows Based Image Files W/ImageApp ' voor meer images.
Ow, dit ziet er belovend uit....dus maw ik laad die image in winimage en dan schrijf ik hem weg naar die HD ?

Verwijderd

Cavie schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 11:21:
[...]

Ow, dit ziet er belovend uit....dus maw ik laad die image in winimage en dan schrijf ik hem weg naar die HD ?
juist, bekijk nog is m'n posting.. heb hem ff geupdate

(op deze manier (met vmdk) heb ik een OS X (for x86) installatie naar een schijf geschreven
(zonder skip), maar het hoort met skip gedaan te worden.......

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Hmmm, winimage wil geen img van een floppy schrijven naar een hd en bij een isotje wordt het write symbooltje niet actief.... zal eens gaan proberen met dd

[ Voor 70% gewijzigd door Caveman op 18-08-2005 09:42 ]

Verwijderd

Cavie schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 08:48:
Hmmm, winimage wil geen img van een floppy schrijven naar een hd en bij een isotje wordt het write symbooltje niet actief.... zal eens gaan proberen met dd
ok, schrijf dan gewoon een hele vmware vmdk weg

dd if=file.vmdk of=\\?\welbekendedrive-titel-oid

hiermee kopieer je de complete vmware hd naar disk

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
En als je het eenmaal gelukt is? Dan ga je windows xp instaleren?

Ik geloof dat je onder dos de setup niet kan starten 8)7 |:(

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31
Tuurlijk kun je onder dos setup starten. Alleen moet je niet setup.exe starten, maar winnt.exe in de i386 directory... Na eerst smartdrive gestart te hebben...

Verwijderd

ToFast schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:13:
En als je het eenmaal gelukt is? Dan ga je windows xp instaleren?

Ik geloof dat je onder dos de setup niet kan starten 8)7 |:(
Dit gaat wel, als je maar eerst smartdrv even laad. Anders ga je echt huilen tijdens de installatie van win XP. ( installatie kan dan echt uren duren).

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Poltergeist schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:16:
Tuurlijk kun je onder dos setup starten. Alleen moet je niet setup.exe starten, maar winnt.exe in de i386 directory... Na eerst smartdrive gestart te hebben...
Hm lekker en dat moet je maar zo ff weten. Nou weet ik dit iig ook weer, kan mij ook wel eens van pas komen en veel elende besparen O-)

Smartdrive starten>?? Je bedoelt gewoon dat onder dos de cd/dvd romspeler/brander moet werken(mscdex whatever) dat geklooi ken ik nou wel met een oude 1speed staande apple cd-rom speler op mn 368sx :r

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 11:06:
[...]

ok, schrijf dan gewoon een hele vmware vmdk weg

dd if=file.vmdk of=\\?\welbekendedrive-titel-oid

hiermee kopieer je de complete vmware hd naar disk
Ok, dan zal ik eerst eens ff vmware op moeten snorren....(gebruik MS virtualpc.. :o ) en eens kijken of ik nog dos install disks heb. Trouwens ik heb het geprobeert met een vpc vhd, maar daar werkt het niet mee. Maar daar zal ik van het weekeinde pas mee kunnen beginnen.

Verwijderd

Cavie schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 15:17:
[...]

Ok, dan zal ik eerst eens ff vmware op moeten snorren....(gebruik MS virtualpc.. :o ) en eens kijken of ik nog dos install disks heb. Trouwens ik heb het geprobeert met een vpc vhd, maar daar werkt het niet mee. Maar daar zal ik van het weekeinde pas mee kunnen beginnen.
k*t, was vergeten te zeggen dat je ook een bootable image van bootdisk.com met dd kan gebruiken..
spreekt mischien wel voorzich maja :P

http://1gighost.net/ohioman/win98sc.zip

dd if=winblah.img of=/?\\diskie1\partitie..

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 19:27:
[...]

k*t, was vergeten te zeggen dat je ook een bootable image van bootdisk.com met dd kan gebruiken..
spreekt mischien wel voorzich maja :P

http://1gighost.net/ohioman/win98sc.zip

dd if=winblah.img of=/?\\diskie1\partitie..
Ok, dit heb ik ook nog ff geprobeert, met skip=63 geeft ie aan dat er geen bootsector aanwezig is en zonder skip=63 geeft ie disk i/o error....Ik denk dat je echt een image van een hd moet hebben, die ga ik maar eens proberen te maken met vmware.

edit// en nu heb ik door al dat gewissel (hd in de ext.usb en weer in de laptop) hem verkeerd aangesloten en kwam er rook uit de ext. usb..... :(, zal nu wel ff duren voordat ik weer aan de gang kan

[ Voor 22% gewijzigd door Caveman op 18-08-2005 23:42 ]

Pagina: 1