Mobo vervangen, oude windows XP

Pagina: 1
Acties:

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Helaas is een tijdje geleden plotseling de rook uit mijn moederbord ontsnapt en was het dus tijd voor een nieuwe. Ik heb dus een nieuw mobo gekocht en dit allemaal netjes aangesloten. So far so good. Natuurlijk was ik van plan windows opnieuw erop te zetten, maar dat graag wel nadat ik eerst een backup had gemaakt van een leuke verzameling data want dat had ik nog niet gedaan 8)7

Ik wil dus bij mij oude data en die op een of andere manier veilig stellen. Daarna mag alles wel weg en doe ik een verse install, maar nu graag nog even niet.
Op een of andere manier lukt dat alleen niet. Even de specs op een rijtje en wat ik ondertussen geprobeerd heb:
- AMP AthlonXP 2400+
- Maxtor SATA 120 GB
- PCI videokaartje
- CD brander
- 512 MB DDR 2700
- oude mobo: Asus A7N8X Deluxe
- nieuwe mobo: Abit NF7-S2G

Allebei de mobo zijn dus gebaseerd op de Nforce2 chipset.

Even mijn acties op een rij:
- Gewoon plug and play. Result: Net voor ik windows in kom krijg ik een mooi blauw scherm
- Windows reparatie. Hierbij hangt alles wanneer ik nog 34 minuten moet wachten.
- Windows herinstallatie, ook hier hangt het bij nog 34 minuten wachten.

Ik kan wel in de commandline komen vanaf de installatie (reparatie modus). Hierbij kan ik echter geen zaken als massaal kopiëren van directory's, maximaal 1 bestand tegelijk. Ondoenlijk dus. Met de overige opties die ik in de commandline heb ben ik niet erg bekend dus het kan best dat ik wat over het hoofd zie.

Ook het even inpluggen van de disk bij een kennis gaat niet werken, aangezien niemand in mijn kennissen krijg een SATA aansluiting heeft :(

De vraag dus: Is het mogelijk op een of andere manier mijn data van die disk af te krijgen?

• sig69
  • Laatst online: 18:39
Booten met een knoppix cd, of windows pe (dacht dat het zo heet).

Roomba E5 te koop

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 09:13
In dit soort situaties gebruik ik altijd BartPE. Dan kun je een beperkte Windows XP versie van CD booten.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

heb je verschillende partities?? Ik heb een windows partitie en een data partitie. Als ik dan moet formatteren blijft de data partitie gewoon intact en is gewoon na herinstallatie van windows te benaderen.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Redshark
  • Nu online
Die PE ken ik nog niet, die ga ik zeker even proberen, thnx.

Nog meer informatie want ik zie dat ik wat vergeten ben te melden.
Ik heb weliswaar geen knoppix gebruikt, maar wel een (oudere!!) versie van een Suse live CD. Deze is of te oud voor mijn hardware, of er is iets anders kapot waardoor ik er niet in kom. Het is in ieder geval niet gelukt om deze te draaien.

Helaas heb ik ook geen verschillende partities (dat heb ik nu wel afgeleerd!). Stom, ik weet het, maar het is niet anders.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

toeter schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:55:
- Gewoon plug and play. Result: Net voor ik windows in kom krijg ik een mooi blauw scherm
Foutcode? Details? Lukt safe mode ook niet?
De vraag dus: Is het mogelijk op een of andere manier mijn data van die disk af te krijgen?
Mbv een andere OS dus ;) DOS (mits FAT32), Knoppix, BartPE en overige live-on-CD spul :)
toeter schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 10:05:
Helaas heb ik ook geen verschillende partities (dat heb ik nu wel afgeleerd!). Stom, ik weet het, maar het is niet anders.
Met PartitionMagic rescue diskettes kun je partities resizen en nieuwe aanmaken in vrijgekomen ruimte :) De ideale schijf/partitie indelingen kun je in OM FAQ / Beleid vinden onder o.a. "Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?".

• Redshark
  • Nu online
BalusC schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 10:09:
Foutcode? Details? Lukt safe mode ook niet?
De foutcode weet ik even niet uit mijn hoofd aangezien ik nu op het werk zit. Wel weet ik dat de foutcode niet altijd even lang in beeld blijft. Ik heb hem twee of drie keer kunnen zien (en vergeten op te schrijven ook nog) en de overige keren was ie maar kort in beeld (<0,2 seconde gok ik) en ging mijn scherm volledig op zwart.
Mbv een andere OS dus ;) DOS (mits FAT32), Knoppix, BartPE en overige live-on-CD spul :)
BartPE it will be :) Ik ben heel benieuwd!
Met PartitionMagic rescue diskettes kun je partities resizen en nieuwe aanmaken in vrijgekomen ruimte :) De ideale schijf/partitie indelingen kun je in OM FAQ / Beleid vinden onder o.a. "Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?".
Thnx, ga ik ook proberen!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Dit is wellicht mosterd na de maaltijd, maar toch:
toeter schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:55:
Ik kan wel in de commandline komen vanaf de installatie (reparatie modus). Hierbij kan ik echter geen zaken als massaal kopiëren van directory's, maximaal 1 bestand tegelijk. Ondoenlijk dus. Met de overige opties die ik in de commandline heb ben ik niet erg bekend dus het kan best dat ik wat over het hoofd zie.
Ikzelf heb een keer eenzelfde probleem gehad, en in deze repair-mode-commandline kan "copy" inderdaad niet met wildcards overweg. Wat wel werkt, is xcopy. In jouw geval dus: xcopy [source] [dest] /E

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er zijn best wat opties gegeven al, dus ik denk dat je al een heel eind vooruit kunt :)

Wat ik me wel afvraag is waarom je stelt dat je met een bootdisk alleen bestanden 1 voor 1 zou kunnen kopieren. Ooit van het xcopy-commando gehoord? Type maar eens op je command-line:
code:
1
xcopy /?

:)

edit: Damn you, imp :(

Maar je vergeet de /s optie bij xcopy (ik denk dat je die bedoelt btw); /s pakt ook de subdirs mee, /e doet dat ook als ze leeg zijn :)

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 17-08-2005 10:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 09:13
toeter schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 10:05:
Heb je geen USB-pen? Die werkt normaal gesproken meteen in BartPE :)

• Redshark
  • Nu online
Ik heb wel degelijk wel eens van xcopy gehoord, hij stond echter niet in de lijst van de ondersteunde commando's die ik te zien kreeg. Ik bootte ook niet vanaf een bootdisk, maar vanuit de windows CD.

De USB pen is een goeie, heb nog wel een 40GB extern USB schijfje liggen.

Ik heb genoeg tips gekregen idd, ik heb wat te doen vanavond. Resultaat volgt!

Edit:
Ik had nog een update belooft en die is er inmiddels. Even met BartPE aan de slag gegaan en dat was heerlijk :) Ik kon overal bij en na het legen van mijn USB harddisk (die zat een beetje vol) kon ik heel fijn mijn data te pakken krijgen :) Prima dus en ik ben weer blij :)

[ Voor 29% gewijzigd door Redshark op 18-08-2005 09:35 ]

Pagina: 1