[VoIP] Meerdere hardphone's achter NAT router

Pagina: 1
Acties:

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

rally

Deyterra Consultancy

Topicstarter
In een onderzoek naar de mogelijkheden (en beperkingen) van VoIP heb ik een VoIP abonnement afgesloten bij Budget Phone. Hierbij heb ik de beschikking over 1 telefoonnummer.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar het gebruik van de zgn. Hardphones. Daarbij loop ik tegen het volgende aan:
Is het mogelijk om meerdere VoIP toestelen (en/of ATA's) achter een NAT router te hebben met slechts 1 account, waarbij alle toestellen over gaan als mijn VoIP nummer wordt gebeld?

Ik heb zowel een Sipura SPA3000 als een Grandstream GXP-2000 ter test gebruikt. En op dit moment is het zo dat het laatst gebruikte apparaat overgaat bij een binnenkoment gesprek. De bedoeling is meerdere Grandstream telefoons en een SPA3000 i.c.m. een Siemens DECT in huis te hebben, die allemaal tegelijk overgaan als mijn “hoofdnummer” wordt gebeld.

Ik heb twee internetaansluitingen (TweakDSL + Casema kabel) die via een LoadBalancer zijn verbonden. Nu heb ik al geprobeerd om de SPA3000 via verbinding 1 en de Grandstream via verbinding 2 te laten lopen, maar geen success :(

Indien dit mogelijk is dan zou ik eigenlijk een stapje verder willen gaan, hetgeen zou leiden naar mijn uiteindelijke visie/strategie.

Is het mogelijk om 1 VoIP account (met dus 1 nummer) over meerdere locaties te verdelen (allemaal met een aDSL/SDSL aansluiting achter een NAT router), waarbij er geen gebruik wordt gemaakt van softphone’s (volgens de FAQ van budget phone is het nl. wel mogelijk indien er gebruik wordt gemaakt van Softphones):
Bijvoorbeeld 1 VoIP telefoon op kantoor en een andere bij mij thuis. Zodat als het in feite niet uitmaakt of ik op kantoor ben of thuis is, maar dat dan beide toestellen overgaan.

Ik realiseer met dat het erg lastig gaat zijn om te controleren of ze op beide locaties tegelijk overgaan (zeker omdat er 40KM tussen mijn huis en werk zit :) )

Wederom de vraag: Als bovenstaande mogelijk is... : Hoe?

Zoals gezegd heb ik de beschikking over het volgende:
1 x Casema Kabel internet
1 x TweakDSL aDSL internet
1 x HotBrick Loadbalancer (LB2-VPN)
1 x Grandstream GXP-2000
1 x Sipura SPA-3000 (i.c.m. Siemens Gigaset)
Beide (Grandstream en Sipura) zij juist geconfigureerd omdat ik in staat ben om met beide te bellen en gesprekken te ontvangen.
De voorkeur gaat er naar uit om dit zonder server op te lossen (ik heb er nl. al twee staan en een derde is geen welkome aanvulling :+ )
Geloof me... ik heb al de nodige uurtjes op het internet besteed en ik kom er *niet helemaal* uit.

http://www.deyterra.com

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 09:47
je kunt niet tegelijkertijd ingelogd zijn op twee lokaties. Als je op een lokatie inlogd, wordt je vanzelf uitgelogd op de andere.

heb jij die SPA-3000 nog in gebruik? Ik krijg de mijne niet goed aan de praat.

• erichlm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
rally schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:29:
Nu gaat mijn voorkeur uit naar het gebruik van de zgn. Hardphones. Daarbij loop ik tegen het volgende aan:
Is het mogelijk om meerdere VoIP toestelen (en/of ATA's) achter een NAT router te hebben met slechts 1 account, waarbij alle toestellen over gaan als mijn VoIP nummer wordt gebeld?
Ja dat is mogelijk. Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij. Mijn 2 UTStarCom F1000's en mijn BudgeTone 101 zijn alledrie verbonden met hetzelfde Budgetphone account.
Het heeft mij wel wat moeite gekost om het draaiend te krijgen. Hoewel mijn Speedtouch 716 een SIP aware modem zou moeten zijn, lukte het niet de drie telefoons tegelijk werkend te krijgen.
Ik weet niet hoe het hoort, maar ik kreeg het werkend door elke telefoon lokaal een andere SIP en RTP poort toe te kennen. Vervolgens heb ik in mijn modem/router port forwarders opgezet voor iedere telefoon. Dan werkt het (zonder STUN, als ik dat aanzet werkt het niet).
Ik kan 1 van de telefoons mee naar mijn werk nemen en dan werkt het daar ook. Als ik gebeld wordt, gaat de telefoon op mijn werk gewoon over via het draadloos netwerk. Het rare is dat ik op mijn werk ook achter een NAT router zit, maar dat ik daar geen port forwarders aan heb staan.
Hoe zijn jouw ervaringen met BudgetPhone? Op alle telefoons heb ik het probleem dat de andere kant erg weinig volume krijgt van mij (onafhankelijk van welke telefoon in gebruik).

Verwijderd

Ik krijg dat niet aan de praat. maar je kan natuurlijk asterisk draaien, daar hoef je geen extra server voor te hebben, gewoon onder vmware draaien...