Toon posts:

Databases en XML

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal jaren loop ik al mee, ASP, HTML, CSS gekoppeld aan een access database gaat mij redelijk goed af.
1)
Een access database gebruik ik vaak voor een CMS systeem, dit gaat zonder problemen omdat er niet meer dat 20 verschillende personen tegelijk de database bewerken.
Als ik echter de Access database wil vervangen door een SQL server en mijn ASP code is universeel opgebouwd, geen typische Access queries bijvoorbeeld, hoef ik toch alleen maar het gedeelte in de code te veranderen wat de database opent en sluit?
2) Om te testen heb ik MS IIS op mijn computer staan, hierdoor kan ik makkelijk offline testen zonder dat ik de live server hiermee belast. Is het mogelijk om met SQL server op dezelfde manier offline te testen?
3) De laatste tijd volg ik een beetje de tutorials en topics over XML, ik heb alleen persoonlijk nog geen toepassingen gevonden waar ik het kan mee gaan gebruiken.
Ik weet dat het veel wordt gebruikt als RSS feed zodat men de code kan gebruiken voor bijvoorbeeld een andere website en dat XML code door middel van een XSL stylesheet de layout aangepast kan worden.
Kunnen jullie wat andere tastbare, en voor een simpele ziel ;) als ik te begrijpen voorbeelden geven?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
En wat is je vraag / probleem nu eigenlijk ?
Je hebt het over Access, over SQL Server, en over XML, maar verder tast ik in het duister over wat je nu eigenlijk met dit topic wilt bereiken.

https://fgheysels.github.io/

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1) Als jij standaard SQL gebruikt dan hoef je idd maar weinig aan te passen aan je applicatie. Reken er echter maar wel op dat je iets aan je SQL zal moeten aanpassen omdat access en sql server wel wat verschillen hebben

2) Je kan MS SQL trial gebruiken (120 dagen) of MSDE (sql engine maar zonder client tools en een beperking van geloof ik 15 connecties tegelijk)

3) Andere toepassingen van xml naast RSS is bijvoorbeeld configuratie-bestanden (asp.net) muziekdatabase (itunes) etcetera. Het is geen verplicht-te-gebruiken technologie dus als je niets weet waar je het voor zou kunnen gebruiken dan gebruik je het toch lekker niet? :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
1) Als je alleen generieke SQL code gebruikt hoef je inderdaad alleen de connectie aan te passen. Let wel bijvoorbeeld op zaken als datums (je gebruikt # voor Access en ' voor SQL server). Even googlen kan je zo de verschillen in SQL dialect opzoeken op google.

2) Je kunt op je lokale machine SQL Server installeren, maar beter is het de gratis variant MSDE te gebruiken. Deze heeft min of meer dezelfde mogelijkheden als SQL Server en is ideaal om lokaal te testen.

3) XML is in mijn ogen goed om data tussen verschillende systemen te transporteren, niets meer en niets minder. Je moet niet in de hype meegaan en ineens overal maar XML voor gebruiken. Een concreet voorbeeld: prijzen van een groothandel worden periodiek naar hun afnemers verstuurd, die vervolgens de prijzen in hun verschillende systemen importeren. Voor zulke bestandjes kun je prima XML gebruiken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl