[XFree] Twee screens en twee window managers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 15:56
Na twee dagen knutselen kom ik er maar niet uit.

Ik ben bezig een Asus DigiMatrix systeem van Linux te voorzien. Dat ding heeft een standaard VGA-aansluiting, maar daar ook nog eens een DVI/TV/HDTV uitgang bij zitten. Nou was mijn insteek om twee screens te laten creëren door XFree. Op het eerste screen (:0.0) wilde ik FreeVO laten draaien. Deze screen staat in contact met de DVI/TV/HDTV uitgang. Op het tweede screen (:0.1) wilde ik XFCE als 'echte' desktop manager laten draaien. Dat tweede is me gelukt, ik laat XFCE opstarten in het tweede screen door de DISPLAY environment variabele mee te geven in .xsession:
code:
1
2
3
4
5
/usr/bin/xfce-mcs-manager
/usr/bin/xfwm4 --daemon
/usr/bin/xftaskbar4 &
/usr/bin/xfdesktop &
DISPLAY=":0.1" exec /usr/bin/xfce4-panel

Nu wil ik dus vanuit ~/.xsession ook FreeVO laten starten. Dat wil dus niet lukken, heb al het nodige geprobeerd. Dingen in de trend van '...-panel && DISPLAY=":0.0" freevo start', tot aan de start op een nieuwe regel.

Is het dus überhaupt mogelijk om twee verschillende 'window managers' op een verschillend scherm te laten starten vanuit .xsession?

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 15:02

deadinspace

The what goes where now?

Probeer, als xfce draait, eens FreeVO te starten met
code:
1
DISPLAY=":0.0" freevo start

vanuit een terminal? Dan weet je iig of dat werkt, en als het niet werkt, dan zou je een zinnige foutmelding moeten krijgen.

Als dat werkt zou je xsession er zo uit moeten zien:
code:
1
2
3
<andere dingen>
DISPLAY=":0.1" exec /usr/bin/xfce4-panel &
DISPLAY=":0.0" freevo start

• zeroxcool
Vergeten erbij te vermelden, het starten vanuit de terminal zoals je aangeeft werkt FreeVO prima (op dit punt na: de focus van de muis blijft nu in dit screen 'hangen', je kan niet onderling meer switchen, totdat je freevo stopt, misschien heb je hier ook een oplossing voor :)?).

De code die je geeft zal ik zometeen eens proberen! Ik heb zoiets gehad maar dan met twee &&, achter de XFCE opstartregel. Dat kan het goed eens zijn, xfce in de 'background' laten runnen en dan nog freevo starten.

Alvast bedankt!

Anoniem: 56990

Om een muis over verschillende displays te kunnen bewegen is toch een speciale tool voor nodig, iets als x2x of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 15:02

deadinspace

The what goes where now?

ZeRoXcOoL schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:33:
Vergeten erbij te vermelden, het starten vanuit de terminal zoals je aangeeft werkt FreeVO prima (op dit punt na: de focus van de muis blijft nu in dit screen 'hangen', je kan niet onderling meer switchen, totdat je freevo stopt, misschien heb je hier ook een oplossing voor :)?).
Dan gok ik dat FreeVO zich gedraagt als fullscreen applicatie... De standaard acties zijn dan om zo schermvullend mogelijk alleen zichtbaar te zijn EN de muis te grabben zodat die in het window blijft.

Je zou eens moeten kijken of FreeVO geen opties heeft om niet-fullscreen ("windowed") te draaien. Als het window dezelfde grootte heeft als de resolutie van het scherm, en het window staat op positie 0,0 dan zou dat qua uiterlijk gewoon fullscreen moeten zijn, maar dan jat hij de muis niet meer.

Als dat niet wil kun je idd klooien met x2x :)
Anoniem: 56990 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:08:
Om een muis over verschillende displays te kunnen bewegen is toch een speciale tool voor nodig, iets als x2x of zo?
Maar deze displays maken onderdeel uit van één X screen, en gebruiken dus allebei dezelfde muis. Dat betekent dat de muis gewoon netjes heen en weer gaat (en als je Xinerama aan hebt kun je zelfs windows heen en weer slepen). x2x is alleen nodig om twee compleet onafhankelijke displays aan elkaar te knopen.

x2x is trouwens wel een heldenprog om te "dualheaden" met twee losse computers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
Heren, beide bedankt. De fullscreen=0 optie in de FreeVO config (local_conf.py) did the job. Ook het starten met een enkele ampersand lostte het eerste probleem op.

Dank u!

Pagina: 1