Promise TX4200 & A7N8X Deluxe; Apparaat wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024
Oorspronkelijke probleem 16-08, zie update voor nadere informatie.
Ik heb een Promise TX4200 RAID controller, op een A7N8X Deluxe moederbord, met onboard Silicon Image Sil 3112 RAID controller. De Promise heeft 4 SATA aansluitingen, de SI 2. Aan beide controllers wil ik 2x een SATA HDD hangen.

De SI heeft al een jaar 2x 160GB aan zich, probleemloos. De TX4200 werkt echter niet goed samen met mijn systeem. In apparaatbeheer staat deze controller met een geel uitroepteken; de foutmelding is "Dit apparaat start niet (Code10). Code 10 staat voor zover ik weet voor een driver- en/of IRQ conflict.

Ik heb geprobeerd:
- Nieuwe drivers TX4200 downloaden en deze installeren; geen resultaat
- TX4200 in 4 verschillende PCI sloten gedaan; geen resultaat
- Zo veel mogelijk onboard crap uitgeschakeld; geen resultaat
- Silicon Image controller mbv apparaatbeheer uitgeschakeld; geen resultaat
- PC opstarten zonder schijven gekoppeld aan beide raid controllers; geen resultaat.

Zijn er nog dingen die ik vergeten ben, of belangrijke zaken die ik over het hoofd zie? Vast wel :+
• Alle 4 de schijven bevatten al data, het zou prettig zijn als dit bewaard kon blijven.
• Het hoeft niet bootable te zijn; ik wil gewoon 2 werkende raid controllers hebben. :)

Update 14-10:
Het probleem is inmiddels verschoven. :/

Mbv onderstaande replies worden beiden RAID controller nu keurig in windows herkend. Ik heb alleen nog steeds problemen.
- Als ik op de Promise controller een RAID aanmaak (0 of 1) loopt mijn systeem vast zodra Windows begint te laden. Waar normaal het XP logo verschijnt, komen nu een soort van witte 'artifacts' te staan.
- Als ik geen RAID aanmaak boot het systeem gewoon door, maar krijg ik de melding '[NOTE] The BIOS is not installed!!'. Even googlen levert op dat dit niet zozeer een BIOS probleem is, maar dat de promise controller zo aangeeft dat er geen schijven aangesloten zijn. Vreemd, want er hangt wel degelijk 2x 300GB aan, en deze worden ook herkend op het moment dat ik een RAID aanmaak.

• Van de Promise website heb ik het nieuwste BIOS gedownload en geïnstalleerd. Ik zie dan duidelijk de melding "Bios install succesfull". Geen resultaat.
• Silicon Image controller mbv apparaatbeheer uitgeschakeld; geen resultaat.

Van een collega begreep ik dat de Promise controller als primaire controller ingesteld moet worden. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar tijdens het booten komt de Promise informatie als eerste voorbij, daarná pas de Silicon Image info.

Aardig verhaal geworden inmiddels, klasse als je tot het einde bent gekomen. ;) Ik word er iig een beetje simpel van, hopelijk weet iemand de oplossing. :)

Misschien kan een modje de topictitel enigszins aanpassen, of moet ik ff TR doen oid? Die regeltjes hier ook. :p

[ Voor 42% gewijzigd door NielZ op 14-10-2005 14:50 ]

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
uhm k had op zo`n zelfde bordje mot met een Promise Ultra100 TX2 ism onboard sata

de promise controller moest door de bios als eerst aangesproken worden bij mij .. daarna mocht ik de sil pas aanspreken. :)

deed ik het anders om dan wou windows (2k/XP) niet eens meer starten :)

later de ultra100 vervangen door een Raid controllertje gebaseerd op de SIL 0680 ( ivm ultra100 niet modbaar was naar raid)

en wederom het zelfde probleem..

kweeniet als ik de originele asus bios de optie zit
was iets van Addon PCI card
met de opties RAID/SCSI

moest ik hem op SCSI zetten

404 Signature not found

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 21:20
NielZ schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:35:
Ik heb een Promise TX4200 RAID controller, op een A7N8X Deluxe moederbord, met onboard Silicon Image Sil 3112 RAID controller. De Promise heeft 4 SATA aansluitingen, de SI 2. Aan beide controllers wil ik 2x een SATA HDD hangen.

De SI heeft al een jaar 2x 160GB aan zich, probleemloos. De TX4200 werkt echter niet goed samen met mijn systeem. In apparaatbeheer staat deze controller met een geel uitroepteken; de foutmelding is "Dit apparaat start niet (Code10). Code 10 staat voor zover ik weet voor een driver- en/of IRQ conflict.
dit is exact hetzelfde probleem dan bij mij.....''apparaat start niet''

heb vorige week ook zo'n kaartje gehaald, en krijg 'm niet aan de gang in windows...

had 'm effe opzijgelegd onder het mom van: kijk van de week wel effe :)

biosflash heb ik ook geprobeert zonder resultaat... :|

ik heb een msi k8n neo2, met 2 hdd's in raid0 onboard

[ Voor 37% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-08-2005 18:34 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 21:20
schopje....nog geen oplossing gevonden ?!

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Detonator op 18-08-2005 21:35 ]

Verwijderd

Ik heb dit ook op het moment. Moet het nog ff uitzoeken maar heb toen ook zoiets gehoord dat je het in de bios op SCSI moet zetten. Zelfde als booten van SATA ook op SCSI staat.

• NielZ
Oplossing gevonden. :)

Praktisch komt het neer op wat SMSfreakie al zei; in het BIOS zit een optie om voor RAID/SCSI te kiezen. Bij mij stond dit onder 'advanced chipset features', zal bij de verschillende mobootjes wisselen natuurlijk.
Ik had deze op RAID staan, maar dit moest op SCSI staan. Beide kaarten worden nu gewoon netjes herkend. Ik heb het nog niet met HDD's eraan geprobeerd, maar ik verwacht dat dat geen problemen oplevert. :)

• NielZ
NielZ schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:17:
Ik heb het nog niet met HDD's eraan geprobeerd, maar ik verwacht dat dat geen problemen oplevert. :)
Mja, dat viel dus even tegen... :'( Zie ook TS.

• NielZ
Ik schop 'm nog één x, daarna.. Mja, kweenie. Verder puzzelen. :)

Pagina: 1