Toon posts:

Oude half defecte laptop: waarvoor nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik probeerde laatst mijn laptop te upgraden naar een nieuwe CDROM-brander/DVD-lezer. Ik had de accu erin laten zitten en er ging iets mis waardoor mijn IDE-chip nu slecht werkt.

De lees/schrijf snelheid van de harde schijf is 4,5 Mbyte/sec geworden. Er zit een Celeron 500 in net als 384 Mbyte geheugen, een 8 Mbyte S3 onboard videokaartje en een 40 GByte harde schijf. 100mbit/ draadloze 54mbit/sec netwerkkaarten heb ik ook nog. Het 1024*768 15" scherm werkt goed, alhoewel de inkijkhoek niet echt goed is. De accu is 5 jaar oud dus daar kan hij niet meer op lopen. Hij zal aan de netvoeding moeten blijven zitten.

Wat kan ik er nu mee doen?

(De hoop van het fixen van de IDE-chip heb ik al opgegeven, die hoop ging verloren toen ik een vonk over het moederbord zag springen.)

DVD-files hakkelen en de meeste xvid/divx files vragen net teveel van mijn processor/HD.

Mogelijkheden:

Draadloze-MP3/radio-speler (De audio-uitgang ruist een beetje)
Beamer-grondstof? (Tomshardware project om zelf een beamer te maken en hoe kan ik dan ervoor zorgen dat de film hakkeloos afspeelt?)
Digitaal fotolijstje? (de inkijkhoek is daar te slecht voor denk ik)
Alle onderdelen van waarde verkopen en er een simpele draadloze huiskamerterminal van maken?voor mail en surfen? (Alhoewel sommige flashpagina's ondertussen ook teveel gevraagd zijn van dit oude beestje)

Alle tips zijn welkom, ik heb twee rechterhanden dus ik ben benieuwd wat ik ervan zou kunnen maken. (Sindsdien haal ik braaf O-) steeds de accu uit de laptop voordat ik er iets aan verander, dus geen gevonk meer voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
celeron 500 is toch te traag voor full-screen video lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 4.5MB/s klinkt eerder als PIO modus dan een defecte chip.
Kijk eens in apparaatbeheer bij ide/ata atapi controllers of dma aanstaat op beide poorten. Zo niet, verwijder dan beide poorten en reboot dan.
Heb eens een laptop gezien die na 't vervangen van de hdd baggertraag was geworden, bovenstaande was 't probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jann1s schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:24:
Nee hoor, zolang de bitrate van de video maar niet te hoog is. Als de video hakkelt, dan check ik de bitrate met gspot en weet ik snel genoeg of het teveel van mijn systeem gevraagd is. DVD'tjes zijn over het algemeen teveel gevraagd. Een xvid op een cd'tje loopt altijd vloeiend.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 14:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:54:
Die 4.5MB/s klinkt eerder als PIO modus dan een defecte chip.
Kijk eens in apparaatbeheer bij ide/ata atapi controllers of dma aanstaat op beide poorten. Zo niet, verwijder dan beide poorten en reboot dan.
Heb eens een laptop gezien die na 't vervangen van de hdd baggertraag was geworden, bovenstaande was 't probleem.
Apparaattype stond op "Autodetectie"; Overdrachtsmodus stond op "DMA, Indien beschikbaar"; Huidige overdrachtsmodus stond op "PIO-modus". Ik heb nog de driver van de Intel Bus Master Controller geupdate. Er werden nieuwere drivers gevonden en die heb ik geinstalleerd. De Primary en Secondary IDE-channels gaven aan dat ze de laatste nieuwe drivers hadden.

Ook is het zo dat op dit moment alleen de harde schijf in de laptop hangt. Als ik de CDROM-speler er weer in hang, dan wil de laptop niet booten. Dus daarom denk ik dat het ding halfgaar is.

Toch bedankt voor je ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jann1s schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:24:
Alle Divxjes/Xvidjes draaien hier fullscreen op mijn Celeron 400mhz systeempje, Windows 98 + bsplayer.
Onder Windows 2000 trekt 'ie dat niet.
edit: met ffdshow codecs

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Wanbeleid is ook beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 14:36:
[...]

Apparaattype stond op "Autodetectie"; Overdrachtsmodus stond op "DMA, Indien beschikbaar"; Huidige overdrachtsmodus stond op PIO-modus". Ik heb nog de driver van de Intel Bus Master Controller geupdate. Er werden nieuwere drivers gevonden en die heb ik geinstalleerd. De Primary en Secondary IDE-channels gaven aan dat ze de laatste nieuwe drivers hadden.

Ook is het zo dat op dit moment alleen de harde schijf in de laptop hangt. Als ik de CDROM-speler er weer in hang, dan wil de laptop niet booten. Dus daarom denk ik dat het ding halfgaar is.

Toch bedankt voor je ideeën.
Zoals ik vermoedde draait ie in PIO modus, da's echt baggertraag.

Heb je geprobeert beide ide channels te verwijderen (+ evt de controller als die erbij staat)? MEt rechts op het apparaat klikken en dan installatie ongedaan maken.
De cdrom drive en/of het 2e ide kanaal is waarschijnlijk stuk, maar aangezien hij nog op kan starten lijkt het 1e ide kanaal nog goed te zijn.
't is 't proberen waard, weggooien kan immers altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 14:56:
[...]

Zoals ik vermoedde draait ie in PIO modus, da's echt baggertraag.

Heb je geprobeert beide ide channels te verwijderen (+ evt de controller als die erbij staat)? MEt rechts op het apparaat klikken en dan installatie ongedaan maken.
De cdrom drive en/of het 2e ide kanaal is waarschijnlijk stuk, maar aangezien hij nog op kan starten lijkt het 1e ide kanaal nog goed te zijn.
't is 't proberen waard, weggooien kan immers altijd nog.
Ik heb het gedaan en de grootste problemen zijn weg! _/-\o_ De snelheid is nu van 4,5 Mbyte/sec tranfer rate naar 20 Mbyte/sec transfer rate gegaan en volgens mij was dit het ook. DE Primary IDE controller geeft nu aan dat hij Ultra DMA 2 is. Hij is weer als vanouds. Ik had gedacht dat een driverupdate ook het geheel zou resetten maar niets is minder waar.

Bedankt, ik hoef niet meer te kijken naar een alternatief, hij kan weer een tijdje mee.
Pagina: 1