PIII of PIV als Server?

Pagina: 1
Acties:

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
De titel is iets wat simpel maar het komt er eigenlijk wel op neer :)

Ik heb ongeveer een jaar op de PIV config gedraait maar nu ga ik van rh9.0 naar Gentoo migreren en tegelijkertijd heb ik voor weinig een PIII server systeem op de kop weten te tikken.

Zie specs:

Keuze(1)
- SuperMicro Server PIII board met 64bit slots
- 3ware 32/64bit card (4x 120GB maxtor)
- NetGear 32/64bit fiber card
- dual 1ghz socket pIII procs
- 1gb of ECC mem (4 modules) voorloper dual channel @ 266Mhz
- Onboard VGA
- Dual onboard 100mbit LAN
- Serveworks chipset

Keuze(2)
- Asus p4 mobo Dekstop 32bit pci
- 3ware 32/64bit card (on 32bit slots) (4x 120GB maxtor)
- NetGear 32/64bit fiber card
- Intel PIV 3Ghz HT
- 2x 512 PC3200 DDR + 2x 256 PC3200 DDr in dual channel
- PCI vga card
- Onboard Gbit Intel CSA
- 3com PCI 10/100 PCI

Wat wil ik er op gaan draaien:
- DC++ Hub (alleen op LANs)
- IRSSI IRC
- BOINC @ Seti
- Apache + PHP + SQL
- SSH
- Samba
- Screen
- Teamspeak server
- Call Of Duty Dedicated server (x2 @ home) (x5 @LAN)

Wat kan ik het beste doen... De PIV is HT en wordt door Linux ook als SMP gebruikt maargoed de Fibercard & de 3war komen weer minder tot zijn recht... Daar tegenover staat weer het feit dat de PIV op 800Mhz bus loopt & de PIII @ 266mhz

Alvast bedankt...

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je ziet geen mogelijkheid om bijde configs eens te testen?

t lijkt me toch dat je de mogelijkheid om het eea te testen ?

404 Signature not found

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik kan uit je post maken dat je beide systemen ter beschikking hebt, laat beide systemen eens draaien en probeer dan eens uit te maken welke jouw voorkeur heeft. Ik weet uit ervaring dat men toch doet wat men zelf wilt (ik toch). En je eigen keuze is een veel sterker argument dan wat wij je kunnen aanraden.

En moet je kiezen? Laat desnoods beide systemen staan. En gebruik ze elk voor iets anders vb. gebruik de ene als game server en de rest draai je op het andere systeem.

|:( too slow

[ Voor 4% gewijzigd door kluyze op 16-08-2005 21:39 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27

ThunderNet

Flits!

Fr0zenFlame schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:16:

Keuze(1)
- SuperMicro Server PIII board met 64bit slots
- 3ware 64bit card (4x 120GB maxtor)
- NetGear 64bit fiber card
- dual 1ghz socket pIII procs
- 1gb of ECC mem (4 modules) voorloper dual channel @ 266Mhz
- Onboard VGA
- Dual onboard 100mbit LAN
- Serveworks chipset

Keuze(2)
- Asus p4 mobo Dekstop 32bit pci
- 3ware 64bit card (on 32bit slots) (4x 120GB maxtor)
- NetGear 64bit fiber card
- Intel PIV 3Ghz HT
- 2x 512 PC3200 DDR + 2x 256 PC3200 DDr in dual channel
- PCI vga card
- Onboard Gbit Intel CSA
- 3com PCI 10/100 PCI
Die gaat natuurlijk niet passen in 32bit pci slot?

Ik zelf zou voor de dual-P3 gaan, Daar dit echte SMP mogelijkheden biedt.
Ook heeft de P3 configuratie meer geheugen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Naja nee :)

Want die raid array heb ik maar een X tot mn beschiking.. Het zelfde geld voor de Case & de fiber card :)

Veder zit ik beetje krap in de tijd met het ook op een LAN :) Moet nog hele Gentoo install op :)

GreetZz

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
@Thundernet:

De PIV heeft meer mem 1,5 ipv de 1gb ecc :) Veder zijn zowel de NetGear Fiber & de 3ware backwards comatible met 32bit sloten!

Verwijderd

Als je let op het stroom gebruik, dan zou je eigenlijk moeten gaan voor een PIII. Maar als je dan weer extra kracht nodig hebt (en dat heeft server) dan zou je voor de PIV moeten gaan.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

Dat is wel een leuke overweging..

• De P3 zal soepeler verschillende dingen tegelijk doen omdat dat 2 echte processors zijn.
• De P3 heeft een echt servermobo, de P4 een desktopmobo.
• De P3 valt waarschijnlijk ietsje zuiniger uit..
• SMP is stoerder.
• De P4 heeft meer geheugen.
• In geval van een defect zal je voor de P4 sneller reserveonderdelen gevonden hebben.
• De P3 heeft wat betere I/O mogelijkheden.
• P4 heeft gigabit.
• Serverspul is in theorie betrouwbaarder (in de praktijk kan een goed geconfigureerde en geteste desktop ook heel goed "nooit" crashen echter).

Ze hebben allebei hun voors en tegens dus. Als je regelmatig één proces hebt dat de CPU voor 100% gebruikt, zou ik voor de P4 gaan, omdat die dat sneller zal afhandelen. Als je in geval van een defect snel aan vervangende spullen moet kunnen komen ook. Als je zo'n proces niet hebt en het geen ramp is als de machine er ooit wat langer uitligt omdat je eerst goed moet zoeken voor b.v. een vervangend mobo, dan zou ik voor de P3 gaan, omdat die meerdere processen (die je wel draait) soepeler af kan handelen, en om de 1337heidsfactor.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ik zou iig voor de dual-P3 gaan...
Dit komt omdat ik zeer goede ervaringen heb met serverworks chipsets (in mijn server zit er ook eentje)
En omdat je zelf al aangaf meerdere processen tegelijk te gaan draaien, zal dit zeker beter gaan op de dual-p3

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 12:41
Ik zou zeker voor de P4 gaan omdat onderdelen veel makkelijker te krijgen zijn, er meer geheugen inzit, en een P4 HT 3 Ghz veel meer rauwe processorkracht en bandbreedte heeft dan een ouwe dual p3 1ghz.

Daarnaast wil je ook op z'n max 5 CoD servers draaien, ik denk niet dat een p3 1ghz dat voor elkaar krijgt.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

twiekert schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 11:11:
Ik zou zeker voor de P4 gaan omdat onderdelen veel makkelijker te krijgen zijn, er meer geheugen inzit, en een P4 HT 3 Ghz veel meer rauwe processorkracht en bandbreedte heeft dan een ouwe dual p3 1ghz.

Daarnaast wil je ook op z'n max 5 CoD servers draaien, ik denk niet dat een p3 1ghz dat voor elkaar krijgt.
Per taak is de p4 ongeveer 3x zo snel als de p3, MAAR!!!! de p3 kan er 2 tegelijk doen. En daar pak je vooral winst mee.
HyperThreading, is er alleen als er een branchprediction fout loopt, en de pipeline ineens vol staat met verkeerde instructies.

Een Dual-bak heeft zeker voordelen op de responsiveness van het systeem :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dual P3, zeker als je meerdere progs tegelijkertijd naast elkaar gaat draaien is dat verdomd handig. Daarbij heb je 64bit sloten dat altijd leuk is.
Daarbij is het zo dat P3s gewoon lekker snel zijn, die P4 zal uiteraard wel wat sneller zijn, maar verkijk je niet op de kracht die 2 P3s hebben.

Dan rest mij alleen nog de vraag, hoe kom je erbij dat de P3 op 266FSB loopt? Het is namelijk maar de helft.

Verwijderd

P3 , een echte server moederbord.
ECC geheugen.
Echte dual CPU.

Ik denk dat de P3 Stabieler draaid onder zware load dan de P4.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik zou je ook de PIII aanraden. Probeer ze ook eens wat over te clocken als het mobo+bios dat toestaat. Gewoon lekker 1.2ghz draaien :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ToFast schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 12:55:
Ik zou je ook de PIII aanraden. Probeer ze ook eens wat over te clocken als het mobo+bios dat toestaat. Gewoon lekker 1.2ghz draaien :)
Ehh, dit is nou niet echt een geweldig advies wel?
allereerst, serverplanken hebben vaak geen mogelijkheid om te OCen, software matig zou het dan kunnen maar dan nog is het iets dat op een server niet aan te raden is.

En mag ik vragen hoe je komt aan 1,2GHz, dan draaien die dingen een FSB van 120 of 160 (afhankelijk van de MP). Dat betekent dus 40MHz op je PCI bus, hoe wil je dat ooit stabiel krijgen? Als het ding al boot zul je continu last hebben van datacorruptie, iets wat op een server niet acceptabel is.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Interessante discussie is dit aangezien ik een beetje met de zelfde vraag zat. Ik ga in ieder geval voor een dual PIII-1,26GHz.

Geen idee of je toegang hebt tot de huiskamer van GoT anders is dit best een interessant topic:
Show je Server (deel 2)

Er zijn hier behoorlijk wat users met een thuisserver, de een een PII, de ander een dual Xeon. Houd niet weg dat het leuk is om te kijken wat andere users op hun hardware draaien

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 11:34:
Dan rest mij alleen nog de vraag, hoe kom je erbij dat de P3 op 266FSB loopt? Het is namelijk maar de helft.
Dit heeft meer betrekking op de geheugen bus... normaliter bij PIII is dit geloof ik 133Mhz ja.. maar dit board bschikt over een voorloper van Dual Channel die 266Mhz Geheugen snelheden mogelijk maakt!

GreetZz

P.S
@ the huiskamer linkg dinges :) Ik heb daar geen toegang toe :(

[ Voor 8% gewijzigd door Fr0zenFlame op 17-08-2005 19:38 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fr0zenFlame schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 19:37:
[...]

Dit heeft meer betrekking op de geheugen bus... normaliter bij PIII is dit geloof ik 133Mhz ja.. maar dit board bschikt over een voorloper van Dual Channel die 266Mhz Geheugen snelheden mogelijk maakt!

GreetZz

P.S
@ the huiskamer linkg dinges :) Ik heb daar geen toegang toe :(
De geheugenbus blijft 133MHz.
En is het niet gewoon bank-interleaving dat je bedoelt?

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Zou goed kunnen, weet niet zow heel veel van hoe PIII werkt tov PIV (dual channel, FSB, hoe de bridge zitten etc).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fr0zenFlame schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 22:42:
Zou goed kunnen, weet niet zow heel veel van hoe PIII werkt tov PIV (dual channel, FSB, hoe de bridge zitten etc).
Als het Bankinterleaving is is dat niet hetzelfde als dual channel. je FSB is gewoon 133MHz en niet 266.

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:07
Ik zou de P3 als server gebruiken vanwege:
  • De (toch wel te verwachte) betere performance van je 3ware 32/64bit kaart en de NetGear 32/64bit fiber card
  • Gigabit Ethernet is toch wel te regelen op zo'n bak.
  • Naar verwachting is ie zuiniger
offtopic:
Show je Server (deel 2)
Hoe kom ik daar wel bij???

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ThunderNet schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 11:25:
[...]
Per taak is de p4 ongeveer 3x zo snel als de p3, MAAR!!!! de p3 kan er 2 tegelijk doen. En daar pak je vooral winst mee.
De P4 is alleen maar 3 keer zo snel als een enkele P3 in geval van geoptimaliseerde software. De rauwe rekenkracht van een P3 per clockcylce ligt (net als bij de AMD Athlon) hoger dan bij de P4! Een dual P3 1GHz zal niet eens veel onderdoen voor een P4 3GHz.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Daarvoer met je Huiskamertoegang hebben. Kijk maar ff in een van de FAQs.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

mae-t.net schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 00:00:
[...]

De P4 is alleen maar 3 keer zo snel als een enkele P3 in geval van geoptimaliseerde software. De rauwe rekenkracht van een P3 per clockcylce ligt (net als bij de AMD Athlon) hoger dan bij de P4! Een dual P3 1GHz zal niet eens veel onderdoen voor een P4 3GHz.
nee, dat klopt, in het voorbeeld bedoelde ik dus ook een single P3 :)

* ThunderNet blijft ondertussen geduldig marktplaats etc. rondstreuning totdat ik mijn server kan upgraden met een 2e P3 proc :P

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Dual cpu systeem is de beste keuze als je meerdere apps draait, hypertreading is niets ivm echte dual cpu (of dual core). Dat het maar een P3 is met SDR boeit niet, het is enkel de P4 van Intel die een belachelijk hoge bandbreedte vereist.
Pagina: 1