Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi; ik moet voor iemand een schotel plaatsen, gewoon het vastzetten eigenlijk.
Probleem is; dat is vrij hoog en wordt nogal een toer. De eigenaar heeft een keer met een accu (tja.....) 12V op de draad die naar "het ding wat zich naar de schotel toericht" gezet.
Je merkt het al; ik heb er geen verstand van, ik kan hem alleen vastmaken. Dat ding zal wel de ontvanger zijn denk ik dan maar ik wil weten hoe groot de kans is dat er wat stuk is? Kan dat ding er gewoon tegen/komt er normaal ook spanning op/is het 100% zeker stuk nu?
Dan weet ik of ik die toer uit moet gaan halen of niet; hij wil hem eigenlijk niet laten testen namelijk en denkt dat er niets aan de hand is.

Sorry dat ik het zo hier vraag, maar ik had geen idee waar anders.......

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 23:31
na een paar keer je post nagelezen heb ben ik er uit wat je bedoelt, dat "ding" zit op de arm en heet een LNB dit is de ontvangstkop dus dat klopt wel. Nu begrijp ik dus dat die persoon er dus 12 volt op heeft gezet. ik ben zelf ook niet een lnb kenner maar mij lijkt het dat de lnb nu wel kapot is, dus zal de lnb vervangen moeten worden.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:36:
hij wil hem eigenlijk niet laten testen namelijk en denkt dat er niets aan de hand is.
Tsemig, wat een koppigheid. Waarom steek je daar tijd in? :?

On-topic: het lijkt er dus sterk op dat die kop kapot is, maar om daar zekerheid over te krijgen kan je hem het beste in een winkel of bij een monteur laten nakijken.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 17:31
Het is heeeel lang geleden dat ik iets met schotels gedaan heb, maar als ik me goed herinner wordt er zowieso gelijkspanning op de LNB gezet om deze van horizontale naar verticale polarisatie om te schakelen.
ff googlen levert in ieder geval op : Polarity switching is controlled by dc voltage supplied by the receiver. 12.5v to 14.5v gives vertical and 15.5 to 18v gives horizontal polarisation. A higher voltage than that can damage the LNB (http://www.netcentral.co.uk/satcure/lnb.htm)

dus ik denk niet dat de LNB stuk zal zijn als hij er 12V op gezet heeft

[ Voor 25% gewijzigd door sverzijl op 16-08-2005 20:43 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
sverzijl schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:38:
Het is heeeel lang geleden dat ik iets met schotels gedaan heb, maar als ik me goed herinner wordt er zowieso gelijkspanning op de LNB gezet om deze van horizontale naar verticale polarisatie om te schakelen.
ff googlen levert in ieder geval op : Polarity switching is controlled by dc voltage supplied by the receiver. 12.5v to 14.5v gives vertical and 15.5 to 18v gives horizontal polarisation. A higher voltage than that can damage the LNB (http://www.netcentral.co.uk/satcure/lnb.htm)

dus ik denk niet dat de LNB stuk zal zijn als hij er 12V op gezet heeft
Ik concludeer hieruit dat hij nog zou werken. Als je op een gloeilamp 180v zet, werkt hij nog erna. Zet je er 380v op, is hij stuk.

Zelf weet ik niets af van schotels, dus neem mijn woorden niet als waar aan. Stap gewoon een schotelboer binnen of zoek ergens een schotelatenne-forum op...

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 17:31
hangt er natuurlijk nog wel een beetje vanaf hoeveel Amp hij er doorheen heeft gejast, maar 12V an sich is zou geen probleem mogen zijn.
Heb je hem overigens gevraagd waarom hij er een accu (batterij? bij accu's moet ik onwillekeurig meteen aan die grote auto-accu's denken:) ) op heeft aangesloten ?

[ Voor 38% gewijzigd door sverzijl op 16-08-2005 21:02 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zoek even een vrij zicht naar het zuiden, sluit de coax aan en doe hierna (NIET EERDER) de stekker van de decoder in het stopcontact. Draai een beetje met de schotel en als het goed is heb je dan beeld. Het is echt een heel gepruts en je kunt het veeel beter laten doen ben ik van mening. Die mensen doen het iedere dag en voor hun is het een fluitje van een set.
Als het een analoge schotel is zou je het nog kunnen proberen maar digitaal komt echt enorm precies.

Verwijderd

Misschien een vraag voor op sat4all.com

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 15:16
Zo'n LNB heeft toch ook een voedingsspanning nodig? Volgens mij is dat nou net die 12V, bij een decoder die ik heb gerepareerd was in ieder geval deze 12V kapot en deed de installatie het niet meer. Na repareren van de 12V spanning, deed alles het gewoon weer. Maar inderdaad, gewoon een 12V accu aan het systeem hangen is niet de manier.....

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
waarom ergens aan beginnen als je er zelf al niks van weet

als er dalik iets stuk gaat ben jij de klos

laat hem maar een satboer langs komen,dan leren jullie beiden het beste

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een nieuwe goede LNB kost welgeteld 15 euro. Koop er eentje, heb je meteen een stuk betere ontvangst.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 10:35:
Een nieuwe goede LNB kost welgeteld 15 euro. Koop er eentje, heb je meteen een stuk betere ontvangst.
Hoe weet je dat? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Meestal zijn de LNB's die mensen nog 'hebben liggen' oude verrotte krengen. Een fris LNB'tje kan in veel gevallen wonderen doen.
Pagina: 1