Toon posts:

[SBS 2003] Shared Data access buiten domein?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Ik heb nog nooit eerder met het probleem te maken gehad, en er zal waarschijnlijk ook wel een heel eenvoudige oplossing voor zijn, maar ik vind ze niet 8)7 .

Stel je hebt een bedrijf met enkele pc's. Een sbs komt op de proppen waarbij enkele (de nieuwste) pc's worden aangesloten op het domein. Shares, security etc allemaal reeds in orde. Nu enkele pc's blijven stand alone draaien in een werkgroepje. Hoe kunnen deze pc's aan de shares op de sbs? Ik heb reeds de gast-account ingeshakeld en de beveiliging verlaagd naar iedereen, maar zonder succes. Ik geraak gewoon weg niet op de sbs.

Kan iemand me het effe uitleggen?
Alvast bedankt!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nou het je effe uitleggen doen we niet, en ik denk dat je die uitleg ook niet nodig hebt. er is namelijk met een klein beetje zoeken zat te vinden over het mappen van shares en het toegangsrechten verlenen. Wat heb je gezocht/gevonden?

De users moeten op share en ntfs-niveau toegangsrechten hebben, en je kan met
code:
1
"net use * \\server\share Password /user:Domein\User
gewoon een verbinding maken met een andere machine :)

Verdiep je een beetje in de materie en je zult zien dat het redelijk makkelijk gaat allemaal. Waarom trouwens die machines niet gewoon in een aparte OU van het domein? Misschien zou dat het aanzienlijk makkelijker maken :)

Lees ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) even goed door. Ik zie dat je nieuw bent hier op het forum. Welkom :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:25:
Stel je hebt een bedrijf met enkele pc's. Een sbs komt op de proppen waarbij enkele (de nieuwste) pc's worden aangesloten op het domein. Shares, security etc allemaal reeds in orde.
Ok, tot zover ben je goed bezig.
Nu enkele pc's blijven stand alone draaien in een werkgroepje. Hoe kunnen deze pc's aan de shares op de sbs? Ik heb reeds de gast-account ingeshakeld en de beveiliging verlaagd naar iedereen, maar zonder succes. Ik geraak gewoon weg niet op de sbs.
Argh...

Je was zo goed begonnen ;(
Nou ga je omwille van een paar niet secured PC'tjes je hele netwerk beveiliging verlagen tot nivo 0 (wijd open)...

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/networkpasswords.jpg

Kijk hier eens naar: dit is wat je zoekt.
Maak een domain user account aan en vul die op je standalone PC in, en je hebt met een workgroup mode PC "gewoon" toegang alsof je in het domain zit.
Je kan zelfs fqdn domains gebruiken met wildcards als je meerdere servers hebt:
*.domain.tld geeft je toegang tot alle resources in het domain (voor zover je daar toegang hebt).

XP geeft dan je domain credentials mee waar je wel toegang mee hebt (want die account is domain member)

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 16-08-2005 21:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Misschien effe mijn probleem verduidelijken. Mijn kennis van ntfs security en shares zit redelijk goed denk ik hoor heb een diploma server 2003 (tis mss wel effe geleden) maar zou hiermee toch nog uit de voeten moeten kunnen. Probleem stelt zich als volgt:

Bedrijf: Pc, internet bedrijf
Al de pc's van het bedrijf worden in het domein opgenomen. Tot hier dus geen enkel probleem alles werkt perfect.

Nu het probleem, klant brengt pc binnen in bedrijf voor herinstallatie. Bedrijf neemt backup van klant zijn pc en plaatst deze backup in een drive op de Server. Na de herinstallatie moeten enkele gegevens vd backup terug naar de pc vd klant. De pc vd klant mag dus geen deel uitmaken van het domein, maar moet wel aan zijn backup kunnen.

Hou zouden jullie dit doen zodat dit snel en doetreffend verloopt?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je de map op share en ntfs-niveau voor everyone toegankelijk maakt zou je niks nodig moeten hebben, en op ip zoiezo moeten kunnen connecten. Ligt er even aan welke dns en dergelijke die bakken mee krijgen of ze de namen in het domein kunnen resolven :P
Anders kan je misschien de regel die ik hierboven al gaf in een tekstfile kunnen plakken en die mapping.bat kunnen noemen, om zo met een gebruikersnaam te verbinden en die rechten te geven. Wellicht zou je daar ook nog een regel met het copy commando in kunnen plakken om de map terug te zetten. Kijk even naar copy /? voor meer info :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:05:
Nu het probleem, klant brengt pc binnen in bedrijf voor herinstallatie. Bedrijf neemt backup van klant zijn pc en plaatst deze backup in een drive op de Server. Na de herinstallatie moeten enkele gegevens vd backup terug naar de pc vd klant. De pc vd klant mag dus geen deel uitmaken van het domein, maar moet wel aan zijn backup kunnen.

Hou zouden jullie dit doen zodat dit snel en doetreffend verloopt?
*uche*

En jij hebt een MCP Windows 2003 ?
Dan weet je toch wel dat je dan simpelweg net use * \\server\share /user:<validuser@domain> <pass> kan gebruiken?

* alt-92 ziet probleem niet?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@sanfranjake: Bedankt ik had effe over het hoofd gezien dat het probleem zich bij de dns'en kon bevinden. Stom van me...

@backslash: Dat wist ik idd maar dat was nu net het gene dat niet werkte...
en dan nog je bent nooit te oud om te leren é...

Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1